درد قفسه سینه شکایت شایعی است که توسط عواملی از شکستگی دنده تا سرطان ریه ایجاد می شود. درد قفسه سینه ناگهانی، تیز یا خسته کننده و دردناک است. بسیاری از موارد درد قفسه سینه به بیماری های جدی مرتبط نیست و خود به خود یا با حداقل درمان برطرف می شود.
درد قفسه سینه شکایت شایعی است که توسط عواملی از شکستگی دنده تا سرطان ریه ایجاد می شود. درد قفسه سینه ناگهانی، تیز یا خسته کننده و دردناک است. بسیاری از موارد درد قفسه سینه به بیماری های جدی مرتبط نیست و خود به خود یا با حداقل درمان برطرف می شود.
کد خبر: ۱۳۱۶۱۶۲

به گزارش جام جم آنلاین، با این حال موارد دیگر به مداخله فوری پزشکی نیاز دارند.

دلایل احتمالی بروز درد قفسه سینه

دلایل زیادی برای درد قفسه سینه وجود دارد. پزشک با معاینه فیزیکی و اسکن علت اصلی بروز درد را تشخیص می دهد. دلایل رایج درد قفسه سینه عبارتند از:

جراحت

آسیب به قفسه سینه در اثر سقوط، تصادف و ورزش شایع ترین علت درد قفسه دنده است. انواع آسیب عبارتند از:

دنده های شکسته

دنده های کبود شده

ترک خوردگی دنده ها

عضله کشیده شده

درد قفسه سینه که به دنبال آسیب دیدگی شروع می شود به طور معمول با اشعه ایکس تشخیص داده می شود تا شکستگی یا ترک خوردگی استخوان نشان داده شود. ام آر آی و سایر اسکن ها نیز آسیب بافت نرم را تشخیص می دهند.

کاستوکندریت

کوستوکندریت یا سندرم تیتس یکی دیگر از دلایل عمده درد قفسه سینه به شمار می آید. این شرایط با التهاب غضروف استخوان سینه مشخص می شود.

این عارضه به طور معمول در غضروف هایی اتفاق می افتد که دنده های فوقانی را به جناغ ناحیه ای به نام مفصل استرنوکوستال متصل می کند. درد قفسه سینه به علت کوستوکندریت از وضعیت خفیف تا شدید متغیر است. علائم شامل حساسیت و درد هنگام لمس ناحیه قفسه سینه است.

موارد شدید منجر به دردی می شود که زندگی روزمره را مختل می کند. برخی موارد کوستوکندریت بدون درمان برطرف می شوند در حالی که برخی دیگر نیاز به مداخله پزشکی دارند.

پلوریت

پلوریس که با نام پلوریت نیز شناخته می شود به عنوان یک بیماری التهابی روی پوشش ریه ها و قفسه سینه را تحت تاثیر قرار می دهد. پلور بافت های نازکی هستند که در دیواره قفسه سینه و ریه ها قرار دارند. در حالت سالم آنها به آرامی روی یکدیگر سر می خورند.

با این حال، التهاب باعث مالش آنها روی هم و منجر به درد قابل توجهی می شود. از زمان ظهور آنتی بیوتیک ها پلوریس بسیار کمتر از گذشته است. حتی در صورت بروز غالبا بیماری خفیفی است که خود به خود برطرف می شود.

پلوریس به طور معمول از چند روز تا 2 هفته طول می کشد. سایر شرایط التهابی ریه ها مانند برونشیت نیز باعث درد در اطراف قفسه سینه می شود.

سرطان

سرطان ریه دومین سرطان شایع در ایالات متحده است.

یکی از علائم سرطان ریه درد در قفسه سینه است که با تنفس عمیق، سرفه یا خندیدن شدت می یابد. علائم دیگری که باید مراقب آنها باشید شامل سرفه یا بلغم خون آلود، تنگی نفس و خس خس سینه است.

چشم انداز سرطان ریه ضعیف تر از سایر انواع سرطان است و مهمترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان و مردان است.

افراد مبتلا به سرطان ریه در مراحل اولیه شانس بیشتری برای درمان دارند این امر اهمیت مداخله زودرس را برجسته می کند.

سرطان ریه متاستاتیک یا سرطانی که از یک ناحیه شروع می شود و به ریه ها سرایت می کند وضعیت تهدید کننده زندگی است، همچنین باعث درد در قفسه سینه یا سینه خواهد شد.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا به عنوان یک بیماری مزمن باعث درد در بدن می شود. فیبرومیالژیا توسط کالج روماتولوژی آمریکا برآورد شده است که بین 2 تا 4 درصد از مردم تا 90 درصد نیز زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

درد همراه با فیبرومیالژیا ممکن است سوزش، تیر کشیدن و درد شدید و ناگهانی یا درد باشد. این دردها به طور معمول در قفسه سینه احساس می شوند اگرچه هر قسمت از بدن را می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. برخی از منابع معتبر نشان می دهند درد غیراختصاصی قفسه سینه از جمله درد قفسه سینه شایع ترین بیماری مشترک است که منجر به بستری شدن در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا می شود.

آمبولی ریه

آمبولی ریوی هنگام ورود شریانی به ریه مسدود می شود. انسداد اغلب به دلیل لخته شدن خون که از یکی از پاها بالا رفته است، همچنین درد در قفسه سینه آمبولی ریه علائم زیر را ایجاد می کند:

تنگی نفس

تنفس سریع و پی در پی

سرفه از جمله سرفه همراه با خون

اضطراب

سبکی سر

تعریق

ضربان نامنظم قلب

آمبولی ریه به عنوان یک بیماری جدی به دلیل کاهش اکسیژن در خون به ریه ها و سایر اندام ها آسیب می رساند. هر فردی با علائم آمبولی ریه باید به پزشک مراجعه کند.

موسسه ملی قلب، ریه و خون تخمین زده است 30 درصد افرادی که به آمبولی ریه مبتلا می شوند در صورت عدم درمان می میرند. خوشبختانه یک تشخیص سریع و درمان از بروز عوارض جلوگیری می کند.

قفسه سینه

قفسه دنده از 24 دنده تشکیل شده است که 12 تای آن در 2 طرف قرار گرفته است و از اندام های قفسه سینه در مقابل آسیب از جمله قلب و ریه ها محافظت می کند.

دنده ها به استخوان سینه متصل شده اند که استخوان بلندی است که از مرکز قفسه سینه پایین می رود. آنها در جلو توسط غضروف که یک بافت محکم و در عین حال انعطاف پذیر است متصل می شوند. در پشت آنها به ستون فقرات متصل می شوند. کبد در انتهای تحتانی قفسه سینه در سمت راست و طحال در سمت چپ قرار دارد.

از هر دو استخوان دنده محافظت می شود. کیسه صفرا و کلیه ها درست زیر قفسه سینه قرار دارند. اگر هر یک از اجزای قفسه سینه از جمله استخوان ها یا غضروف ها یا اندام های اطراف در معرض آسیب یا بیماری قرار داشته باشد فرد در قفس سینه یا نزدیک آن درد خواهد داشت.

علائم درد قفسه سینه

درد قفسه سینه ممکن است در قفسه سینه زیر دنده ها یا بالای دریچه رخ دهد. از آنجا که دلایل مختلفی برای درد قفسه سینه وجود دارد علائم متفاوت است در نتیجه درد ممکن است:

تیز

خسته کننده

دردناک

ناگهانی

به آرامی شدید شود

مقدار ثابت

متناوب

تشدید هنگام نفس کشیدن یا حرکت

سایر علائم موثر بر قفسه سینه شامل موارد زیر است:

کبودی

ملایم

تنفس دشوار

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

درد قفسه سینه را می توان به بسیاری از آسیب های زمینه ای یا شرایط پزشکی نسبت داد. در هر صورت وجود درد غیرقابل توضیح قفسه سینه نیاز مراجعه به پزشک را پررنگ می کند. اگر درد یا فشار در قفسه سینه شدید باشد و تنفس دشوار شود فرد باید بلافاصله به پزشک مراجعهه کند زیرا این علائم می تواند حمله قلبی را نشان دهد.

منبع: وبسایت دکتر سلام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها