جریمه روزانه 50 هزار تومانی رانندگان در صورت نداشتن معاینه فنی

نرخ معاینه فنی در سال 1400 چقدر است؟

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به نرخ معاینه فنی خودروها در سال 1400 گفت: امسال خودروهای پلاک شخصی تولید داخل 1395 و ماقبل همچنین خودروهای وارداتی 2016 و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.
کد خبر: ۱۳۱۰۴۴۷

به گزارش جام جم آنلاین، از روزی که چرخ های اتومبیل ها روی خیابان های شهرها به حرکت درآمدند، معایب آنها زیر نگاه تیز بین متخصصان مختلف در این حوزه به نقد کشیده شد و همواره بحث ایمنی خودرو در جوامع مختلف مد نظر بوده است و مسوولان و کارشناسان در جهان بدان توجه دارند.

توجه به بحث معاینه فنی خودروها نه تنها عاملی مقابل بروز تصادفات رانندگی و حوادث مرتبط است بلکه از تبعات زیست محیطی تردد خودروها هم جلوگیری می کند بر همین اساس بیش از نیم قرن است که در کشورهای مختلف بحث معاینه فنی خودروها مد نظر قرار گرفته و در کشور ما نیز چندین سال است که اجرایی می شود. در حال حاضر خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت تردد در معابر، خیابان ها و بزرگراه ها روزانه 50 هزار تومان جریمه می شوند و شهرداری ها با همکاری وزارت کشور به موضوع انجام معاینه فنی خودروها توجه دارند و روز به روز هم این مراکز در حال گسترش است.

درباره موضوعات مختلف در حوزه معاینه فنی خودروهای شهر تهران از جمله آمار معاینه فنی خودروها در پایتخت، نرخ معاینه فنی در سال 1400، انجام آزمون صوت از خودروها، علت آلودگی هوا در تهران، میزان جریمه نداشتن معاینه فنی، ساعات کار معاینه فنی در پیک چهارم کرونا و مباحث دیگر با حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران به بحث و گفتگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

معاینه فنی 1 میلیون و 660 هزار دستگاه خودرو طی سال گذشته

در سال گذشته و ابتدای سال 1400 تا کنون میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی پایتخت چقدر بوده و چه تعداد خودرو در تهران معاینه فنی آنها انجام گرفته است؟

سال گذشته، 1 میلیون و 660 هزار دستگاه خودرو به مراکز مراجعه کرده که این میزان مراجعات در مقایسه با سال گذشته تغییر نداشته است.از آمار اعلامی 1 میلیون و 194 هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده که 17 درصد از آن در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز،11 درصد در آزمون همراستایی چرخ ها،4درصد کمک فنر،13 درصد تست ترمز و 16درصد عیوب ظاهری مردود گریده اند.در مجموع 36 درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده اند.

مراجعه روزانه در حدودر5 تا 6 هزار راننده به مراکز معاینه فنی

از ابتدای سال تاکنون 81 هزار دستگاه خودرو به مراکز مراجعه کرده که ازاین تعداد، 62 هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده و برای 58 هزار و 611 دستگاه خودرو گواهی معاینه فنی صادر شده است.ضمنا در سال جدید به دلیل مشمول شدن خودروهای تولید داخل سال 95 میزان مراجعات به مراکز مقداری افزایش یافته و در حال حاضر روزانه در حدود5 تا 6 هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می کنند.

مراجعات راکبان موتورسیکلت ها جهت انجام معاینه فنی صفر است

انجام معاینه فنی در پایتخت چقدر روند افزایشی داشته و میزان معاینه فنی موتورسیکلت‌ها چگونه بوده است؟

میزان مراجعات در سال 99 در مقایسه با سال گذشته نغییر نداشته است.در سال گذشته تنها 566 دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده که با توجه به فراوانی این وسایل نقلیه در شهر میزان مراجعات موتورسیکلت جهت انجام معاینه فنی صفر است.

خودروهای مشمول معاینه فنی

کدام خودروها در سال 1400 مشمول معاینه فنی هستند؟

خودروهای پلاک شخصی تولید داخل 1395 و ماقبل، خودروهای وارداتی 2016 و ماقبل همچنین خودروهای عمومی مانند تاکسی ها 1398 و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.

نرخ معاینه فنی در سال 1400

نرخ معاینه فنی در سال 1400 چقدر است؟

براساس آخرین مصوبه دولت نرخ معاینه فنی خودروهای سبک مراجعه اول 47 هزار تومان و مراجعه مجدد10 هزار تومان ،خودروهای سنگین مراجعه اول 71 هزار و 600 تومان و مراجعه مجدد 12 هزار تومان و موتوسیکلت مراجعه اول 12 هزار تومان و مراجعه مجدد 2 هزار تومان تعیین شده است.این مصوبه و نرخ بهای خدمات معاینه فنی مربوط به ماه آذر سال 1399 است و در سال جدید تغییر قیمتی نداشته ایم.

هزینه های مراکز افزایش یافته ولی تعرفه ها نه

البته از آذر سال گذشته نرخ جدید انجام معاینه فنی در مراکز معاینه فنی سراسر کشور توسط وزارت کشور ابلاغ شد و بر اساس این ابلاغیه نرخ معاینه فنی 10 هزار تومان افزایش و از 37 هزار تومان به 47 هزار تومان رسید.از آنجایی که افزایش هزینه ها هر سال در ماه‌های ابتدایی برای همه صنوف به وقوع می‌پیوندد جای دارد که وزارت کشور هم برنامه‌ای برای افزایش تعرفه‌های معاینه فنی در نظر گیرد. هزینه‌های مراکز معاینه فنی بسیار بیشتر شده و باید با افزایش تعرفه‌ها این قضیه جبران شود تا فعالیت مراکز معاینه فنی نیز اقتصادی و مقرون به صرفه باشد چرا که غیر اقتصادی بودن این مراکز می‌تواند آسیب به سلامت مراکز معاینه فنی را به همراه داشته باشد. بیش از 40 درصد افزایش هزینه در مراکز معاینه فنی داشته‌ایم که لازم است بخشی از این قضیه با افزایش تعرفه‌ها تأمین شود.

ساعات فعالیت مراکز معاینه فنی در موج چهارم کرونا

با ایجاد موج چهارم کرونا فعالیت مراکز معاینه فنی چگونه است و آیا قرار بر این شده که مشابه سال گذشته مراکز معاینه فنی جهت پیشگیری از انتقال کرونا تعطیل شوند؟

در حال حاضر مراکز معاینه فنی پایتخت از ساعت 7:30 صبح تا 4 بعدازظهر فعال هستند و ارائه خدمات به صورت منظم انجام می‌گیرد تعطیلی مراکز در دستور کار نیست چرا که این موضوع می‌تواند پس از آن ازدحام جمعیت و افزایش شدید مراجعات را به همراه داشته و موجب اختلال در نظم توزیع مراجعات شود.

تعطیلی مراکز معاینه فنی نتیجه معکوس در مقابله با کرونا دارد

خدمات معاینه فنی مرتبط با خودروها است و نمی‌توانیم ارائه خدمات را قطع کنیم. البته تعطیلی مراکز معاینه فنی بر اساس تصمیم و سیاست وزارت کشور انجام می‌گیرد و ما هم تابع آن هستیم ولی از آنجایی که سال گذشته تعطیلی مراکز معاینه فنی در شرایط کرونا موفق نبود و سبب افزایش شدید مراجعات پس از تعطیلی شد بعید می‌دانیم امسال این قضیه اجرایی شود.

روزانه 5 تا 6 هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی داریم ولی علیرغم این مسأله ازدحام جمعیتی وجود ندارد از طرفی خودروهای مدل 95 تولید داخل امسال مشمول معاینه فنی شده‌اند که میزان‌شان حدود 200 تا 300 هزار دستگاه خودرو است و باید بار مراجعات این خودروها نیز تقسیم شود که تلاش کرده‌ایم با رعایت پروتکل‌ها پیشگیری و مانع از انتقال کرونا شویم. مدل کار در مراکز معاینه فنی به صورتی نیست که افراد ازدحام داشته باشند بلکه هر فردی خوشبختانه داخل خودروی خودش قرار گرفته و وسعت هر سالن معاینه فنی نیز حدود 500 متر است و فقط در بخشی از معاینه فنی رانندگان باید از خودرو پیاده شوند که در این شرایط نیز فاصله‌گذاری انجام گرفته است.

میزان ابتلا به کرونا در مراکز معاینه فنی چه تعداد بوده است؟

خوشبختانه مراکز معاینه فنی در سه موج قبلی کرونا کمترین آمار ابتلا را داشته است و به طور کلی در موج اول و دوم حتی یک بیمار هم نداشتیم.

جریمه روزانه 50 هزار تومانی رانندگان در صورت نداشتن معاینه فنی

جریمه رانندگانی که بدون معاینه فنی در سطح معابر و خیابان‌های تهران تردد کنند چقدر است؟

خودروهای تهران در صورتی که بدون معاینه فنی در سطح معابر و خیابان‌ها تردد داشته باشند روزانه 50 هزار تومان رانندگان آن جریمه می‌شوند. البته این قضیه در صورت تردد است و اگر خودرو در پارکینگ متوقف باشد و اصلا ترددی نباشد قطعا جریمه هم صورت نمی‌گیرد.میزان جریمه هم چندین سال است تغییر نکرده و همچنان همان 50 هزار تومان است.

وضعیت معاینه فنی تاکسی‌های تهران چگونه است و سال گذشته چه تعداد تاکسی معاینه فنی آنها انجام گرفت؟

در سال گذشته در حدود 61 هزار دستگاه تاکسی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده است.همچنین از آغاز سال 1400 بر اساس دستور سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همه تاکسی‌ها ی تهران در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است در صورت مراجعه به مراکز معاینه فنی بیهقی، نیایش، چمران، دماوند، شقایق، مراجعه نخست آنها 100درصد رایگان انجام می‌شود.

البته تاکسی‌های با عمر 10 سال و کمتر طبق قانون دو بار سالانه باید حتما معاینه فنی شوند و اگر عمر تاکسی بالای 10 سال باشد و یا به عبارتی خودرو فرسوده باشد معاینه فنی آن 4 بار در سال باید صورت گیرد.

منشا آلودگی هوا طبیعی و نه شیمیایی است

هوای تهران در فروردین امسال نسبت به سال گذشته آلوده شدهف کارشناسان نظرات مختلفی در این زمینه دارند نظر شما درباره این موضوع چیست و چرا علیرغم کاهش ترددها در سطح شهر آلودگی ایجاد شده است؟

سال قبل بارندگی‌هایی در سطح تهران داشتیم که فروردین امسال آن را شاهد نبودیم آلودگی هوای کنونی در پایتخت منشأ طبیعی و نه شیمیایی دارد گرد و غبار با جریان غرب به شرق از سوی کشورهای همسایه حتی به سوی تهران آمده و به دلیل نبود بارندگی سبب بروز آلودگی هوا شده است. به نظرم آلودگی کنونی مازوت‌سوزی و شیمیایی نیست و ذرات معلق منشأ طبیعی دارد البته خودروها هم در این آلودگی نقش دارند و تردد روزانه 3 میلیون خودرو و تعداد زیادی موتورسیکلت قطعا در بروز آلودگی مؤثر است همچنین مناطق کویری جنوب تهران هم در بروز این مشکل بی‌تأثیر نیست و باد ذرات معلق را از این محدوده‌ها نیز وارد پایتخت کرده است.

مهمترین اولویت‌های مراکز معاینه فنی درسال جاری چیست؟

برنامه‌های ما در ستاد معاینه فنی به دو دسته عملیاتی و غیرعملیاتی تقسیم شده است که مهمترین اولویت افزایش ظرفیت پذیرش خودروها تا سالانه 2 میلیون و 200 هزار دستگاه است همچنین توسعه کمی خطوط معاینه فنی از تکالیف برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران است و امسال ایجاد 10 خط جدید را پیش‌بینی کرده‌ایم و برنامه آن در دستور کار است همچنین نوسازی و به روز رسانی خطوط معاینه فنی هر ساله باید انجام گیرد و شرایط نگهداری و حفظ شرایط استاندارد مراکز مدنظر است.

سرانجام راه‌اندازی ایستگاه آزمون شدت صوت با استانداردهای یک مرکز تحقیقاتی به کجا رسید؟

ایجاد ایستگاه آزمون شدت صورت پایلوت در یکی از مراکز در حال احداث است و این مسأله از دیگر اولویت‌های ما در سال 1400 است که احتمالاً این ایستگاه در مرکز معاینه فنی چمران یا شقایق راه‌اندازی می‌شود البته در حال حاضر آزمون صوت در همه مراکز و نه برای همه خودروها فقط در شرایطی که صدای خودرو نامتعارف و زیاد باشد و یا شکستگی در سیستم اگزوز مشاهده شود و اگزوز دستکاری شده باشد آزمون صوت صورت می‌گیرد که بر این اساس و اعلام سازمان محیط زیست اگر صدای خودرو بیشتر از 94 دسیبل باشد خودرو در آزمون صوت معاینه فنی مردود می‌شود.

سال گذشته 80 هزار خودرو آزمون صوت آنها انجام گرفت که 980 مورد مردود شدند. ناگفته نماند که آزمون عیوب ظاهری به صورت چشمی کنترل می‌شوند در بسیاری از کشورها این قضیه بسیار پررنگ مدنظر است و وقتی دود آبی خودرو را متوجه می‌شوند حتما دور موتور باید بالا رود و همکارانی که عیوب ظاهری را می‌بینند اگر صدای نامتعارف از خودرو متوجه شوند آزمون صوت می‌گیرند.

الزام معاینه فنی خودروهای پلاک تهران در پایتخت به کجا رسید و آیا این مسأله در آستانه اجرایی شدن است؟

پیگیر این موضوع هستیم که معاینه فنی برای تهران فقط در پایتخت انجام شود چرا که شرایط تهران به عنوان یک کلانشهر ویژه است و باید با حساسیت و دقت بیشتری معاینه فنی خودروهای آن انجام شود در حال حاضر حدود 50 درصد خودروهای مشمول شهر تهران در پایتخت معاینه فنی می‌گیرند و مابقی خودروها خارج از تهران و این قضیه عجیب است. همچنین چرا باید با توجه به ظرفیت‌سازی‌های انجام شده معاینه فنی خودروهای پلاک تهران خارج از تهران باشد. ما به دنبال پیگیری مجوز قانونی هستیم و پیشنهادات مختلفی داده‌ایم تا این مسأله مدنظر قرار گیرد.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها