جریمه روزانه 50 هزار تومانی رانندگان در صورت نداشتن معاینه فنی

نرخ معاینه فنی در سال 1400 چقدر است؟

معاینه فنی یک روند قانونی است که در چند سال اخیر، به سبب بالا بردن ایمنی خودروها و کم کردن آلایندگی هوا، از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی اجباری شده است. در معاینه فنی، عملکرد فنی و تمامی بخش‌های خودرو بررسی شده و برگه تایید سلامت خودرو در اختیار مالک قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۳۰۶۷۲۰
شرایط گرفتن معاینه فنی خودرو در سال ۱۳۹۹
 
برای انجام معاینه فنی، باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، به مراکز معتبر اعلام شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید.
 

مراحل معاینه فنی خودرو

مدارک مورد نیاز برای انجام معاینه فنی شامل فرم تشخیص مشکلات ظاهری خودرو و اصل کارت و یا سند خودرو است. با در دست داشتن این مدارک وارد مرکز معاینه فنی می‌شوید. در این مرکز، همان ابتدای کار، پلاک خودرو توسط دوربین‌های مخصوص خوانده شده و بعد از دریافت اطلاعات شما، خودرو وارد فرایند معاینه فنی می‌شود. مراحل معاینه فنی به قرار زیر است:
 

مرحله اول: بازرسی چشمی خودرو

که مواردی مانند آینه‌ها، شیشه‌ها، کمربند ایمنی، برف پاک‌کن، بوق خودرو، پوسیدگی بدنه، اگزوز، چراغ‌های خودرو و تمامی بخش‌های بدنه است که مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
مرحله دوم: آزمون آلایندگی
 
در این مرحله با کمک دستگاه مخصوص، میزان آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز را اندازه می‌گیرند که از حد مجاز تعیین‌شده بالاتر نباشد. اگر خودروی شما هوا را بیش‌ازحد آلوده می‌کند نمی‌توانید معاینه فنی بگیرید. گازهای دی‌اکسیدکربن، مونواکسیدکربن و نظایر آنها جزو آلاینده‌های هوا هستند که اگر میزان آنها زیاد تشخیص داده شود برابر است با مردود شدن خودروی شما.
 
مرحله سوم: آزمون کمک فنرها
 
در این مرحله، کمک فنرها را با دستگاه مخصوص که نتیجه آزمون را هم به‌صورت عددی و هم به‌شکل گرافیکی ثبت می‌کند آزمایش می‌کنند. تمام کمک فنرهای عقب و جلو بررسی می‌شود. اگر مشکلی در هر یک از کمک فنرها وجود داشته باشد احتمال اینکه ماشین در پیچ جاده واژگون شود وجود دارد. به همین دلیل این آزمون اهمیت زیادی دارد.
 
مرحله چهارم: آزمون ترمزها و سیستم تعلیق
 
در این بخش تمامی موارد مربوط به ترمزهای خودرو، مانند لنت‌ها، پدال‌ ترمز، ترمز دستی و روغن ترمز بررسی خواهد شد. بعد از تایید این بخش، عملکرد سیستم تعلیق خودرو نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
مرحله پنجم: بررسی چراغ‌ها
 
در این بخش تمامی چراغ‌های خودرو، از جهت میزان نوردهی، نور بالا و پایین و میزان شدت و برد نور بررسی خواهند شد.
 
مرحله ششم: بررسی هم راستایی لاستیک‌ها
 
در این مرحله جلوبندی، فرمان خودرو و میزان باز و بسته بودن دهانه چرخ‌ها بررسی خواهد شد. در اینجا اگر میزان انحراف جانبی خودرو در هر ۱۰۰۰ متر، بیش از ۷ متر باشد، خودرو در این قسمت تایید نخواهد گرفت. یعنی در هنگام رانندگی در صورتی که شما فرمان را رها کنید، خودرو در یک کیلومتر نباید بیشتر از ۷ متر انحراف داشته باشد.
 
هزینه معاینه فنی
 
هزینه معاینه فنی بر اساس نوع خودرو متفاوت است. مبلغ اعلام شده در سال ۱۳۹۹ به قرار زیر است:
 
خودروهای سبک: ۳۷ هزار تومان – در صورت مردودی ۸ هزار تومان
خودروهای سبک دوگانه سوز: ۵۹ هزار تومان- در صورت مردودی ۸ هزار تومان
خودروهای سنگین گازوئیلی: ۵۷ هزار تومان- در صورت مردودی ۱۲ هزار تومان
خودروهای سنگین و نیمه سنگین گازسوز: ۷۰ هزارتومان- در صورت مردودی ۱۲ هزار تومان
موتور سیکلت: ۱۰ هزار تومان- در صورت مردودی ۲ هزار تومان
 
در خودروهای گاز سوز هزینه اضافی که دریافت می‌شود به دلیل اضافه شدن هزینه بازرسی مخزن سوخت این خودروها است. (منبع: کارنامه)
 
تمامی اطلاعات مربوط به معاینه فنی و روند این کار و همچنین اطلاعات دیگر در حوزه خودرو در سایت کارنامه با جزئیات توضیح داده شده است به این منظور می‌توانید به این ادرس مراجعه کنید: https://karnameh.com/blog
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها