نگاهی به عملکرد سینمایی دولت یازدهم و دوازدهم و سرانجام وعده‌ های مطرح‌ شده

سینمای تردید و امید

این روزها متاسفانه کرونا بلایی است که گریبان همه صنوف را گرفته و شاید اهالی هنر بیش از بقیه از این بلای وحشتناک آسیب دیده باشند.
کد خبر: ۱۳۰۹۳۱۱

 حالا بیش از یک‌سال است که فرهنگ‌وهنر -از موسیقی و تجسمی گرفته تا کتاب و سینما- با تنفس‌ مصنوعی و به‌سختی زنده مانده و سینما هم از این قاعده مستثنا نیست.

امسال کرونا باعث شد برعکس چند سال گذشته -که همیشه علاقه فراوانی از سوی صاحبان فیلم‌ها برای اکران نوروز وجود داشت- از سوی اهالی سینما اشتیاق زیادی وجود نداشته باشد که البته با اعلام تدابیر حمایتی پیش‌بینی شده در نهایت ۱۳فیلم نامزد اکران نوروز و از این میان پنج فیلم برای این فصل مهم اکران انتخاب شدند؛ اتفاقی که البته به واسطه ماندن مردم در خانه و احتیاط در رفتن به اماکن شلوغ قابل حدس بود. با این‌همه، همه صنوف دست‌به‌دست هم دادند تا سینما امسال وضعیتی بهتر از سال گذشته داشته باشد.

تمام پروتکل‌ها در سینماها رعایت شد و اهالی سینما تا جایی مقید به رعایت اصول بهداشتی بودند که کمترین اتفاقی در سینماها روی نداد و هیچ علاقه‌مندی در محیط سینما به این ویروس آلوده نشد.

سینماها کاری کردند تا فضای سینما و شرایط فیلم دیدن حتی از خانه‌ها و محل کار مردم امن‌تر باشد؛ اتفاقی که به واسطه ضدعفونی کردن‌های مداوم و بی‌وقفه، تهویه درست هوا، رعایت فواصل تعیین‌شده در تماشای فیلم (دو صندلی در میان) و نظارت دقیق بر موادخوراکی عرضه‌شده در سالن‌ها به‌دست آمد.

در نهایت هم تمام این تلاش‌ها کار را به جایی رساند که با دلسوزی مدیران محترم سازمان سینمایی از رده سوم به رده دوم آمد و حالا با وجود نارنجی‌بودن تهران، سالن‌های سینما بازگشایی شده‌اند و این یعنی به قدری نکات ایمنی و بهداشتی در سینما رعایت می‌شود و نظارت بر آن جدی است که رفتن مردم به سینما هیچ خطری برای آنها ندارد. از سوی دیگر حالا آرام‌آرام و با این اتفاق مثبت، دوباره سینمارفتن و فیلم‌دیدن وارد زندگی مردم می‌شود.

حالا گرچه هنوز عددهای فروش فیلم‌ها بسیار تلخ است اما ناامیدکننده نیست. فروش زیر یک میلیاردی برای سینما گرچه بسیار کم است اما یادمان نرود که این رقم به تعطیلی چند ماهه سینما بی‌ارتباط نیست.

حالا آرام‌آرام می‌شود امیدوار بود با نزدیک‌شدن به پایان کرونا مردم دوباره به سینما اعتماد کرده و گمان من این ‌است که بعد از پایان کرونا شاهد پوست‌اندازی کرونا و تولد سینمایی متفاوت خواهیم بود.

سینمایی که در بحث سخت‌افزاری و نرم افزاری بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تر از پیش خواهد بود. در این میان بارها گفته‌ام که سهم تبلیغات و اطلاع‌رسانی به مردم در مورد باز و امن‌بودن سینما بسیار مهم است و با تبلیغات و اطلاع‌رسانی درست دوباره می‌توان به روزهای اوج سینما بازگشت.

علی سرتیپی - رئیس کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها