این برنامه رادیویی هر روز به صورت زنده از ساعت ۱۰ و ۳۰دقیقه از رادیو سلامت پخش می‌شود

به سلامتی «خونه‌ زندگی»!

یکی از مفاهیمی که رسانه‌ملی در قالب برنامه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی کار می‌کند و برایش اولویت دارد، مبحث خانواده و تحکیم بنیان خانواده است.
کد خبر: ۱۳۰۷۵۳۴

رادیو سلامت هم به عنوان شبکه تخصصی در تلاش است در قالب برنامه‌های متنوع به این مفاهیم بپردازد.

یکی از برنامه‌های این شبکه «خونه‌ زندگی» است که با رویکرد تحکیم بنیان خانواده هر روز غیر از روزهای جمعه از رادیو سلامت پخش می‌شود.

این برنامه با ساختار نمایشی و با اهداف ارشادی، تربیتی و آموزشی و با محوریت موضوعی آموزش مهارت‌های زندگی، همسرداری، فرزندپروری، مدیریت اقتصادخانواده و فرزندآوری به صورت‌زنده تهیه و پخش می‌شود. به همین دلیل با مدیر گروه و عوامل برنامه صحبت کردیم تا بیشتر در جریان موضوع این برنامه قرار بگیریم.

داستان‌های خانواده

سارا شریفی، یکی از تهیه‌کنندگان برنامه خونه‌زندگی درباره تولید این برنامه توضیح می‌دهد:«برنامه خونه‌زندگی هر روز از ساعت ۱۰و ۳۰دقیقه تا ۱۱و ۳۰دقیقه از شنبه تا پنجشنبه پخش می‌شود. یک هفته در میان من و مسعود حسنی تهیه‌کنندگان برنامه هستیم. این برنامه قدمت شش ساله دارد و هر فصل به عنوان برنامه منتخب انتخاب شده است. خونه‌زندگی، یک برنامه ترکیبی حول موضوعات خانواده است و ما در قالب نمایش، مباحث و مشکلات خانواده‌ها را مطرح می‌کنیم. در واقع نگاه ما به چنین مباحثی از دیدگاه روان‌شناسی است.»

وی با اشاره به این‌که برنامه در قالب نمایش پخش می‌شود، تاکید می‌کند: ؟«شنوندگان مباحث خانواده را در قالب اتفاقاتی که برای یک خانواده چهارنفره صمیمی می‌افتد، می‌شنوند. نمایش‌ها کاملا واقعی اجرا می‌شود. شنوندگان وقتی برنامه را گوش می‌دهند انگار در کنار خودشان چنین اتفاقاتی را لمس می‌کنند و شنوندگان به نوعی همسایه محسوب می‌شوند.»

این تهیه‌کننده درباره شخصیت‌های این برنامه و گویندگان آن توضیح می‌دهد:« مینا مادر خانواده را سعیده فرضی، سعید پدر خانواده را مسعود خواجه‌وند، نرگس دختر خانواده را محیا اسناوندی و فرزاد پسر خانواده را محمد احدی بازی می‌کنند. ما در نمایش به موضوعاتی همچون اشتغال، ازدواج، مباحث اقتصادی، محیط‌زیست و... می‌پردازیم.»

شریفی وجه تمایز این برنامه را با دیگر برنامه‌ها، تعامل مخاطبان ذکر می‌کند و می‌گوید: «مخاطبان تعامل بسیار پررنگی با برنامه خونه‌زندگی دارند. ما در اینستاگرام هم یک صفحه داریم و آنجا فعال هستیم. مردم برایمان از مشکلات‌شان می‌گویند و ما هم موارد گفته شده را در قالب نمایش‌های خانوادگی تهیه و روانه آنتن می‌کنیم. همچنین تا امروز پویش‌های متفاوتی هم داشتیم که استقبال مردم بی‌نظیر بوده است. ما در این برنامه به مخاطبان ثابت پلاک می‌دهیم و تاکنون ۵۲۷۰ پلاک داده شده است. یعنی این تعداد از شنوندگان برنامه خونه‌زندگی مشخص و فعال هستند و مرتب با برنامه تماس دارند. البته شنوندگان این برنامه زیادتر از این هستند.»

این تهیه‌کننده با اشاره به پویش کتابخوانی کتاب‌های هوشنگ مرادی کرمانی توضیح می‌دهد: «ما این پویش را در یکی از فرهنگسراها اجرا کردیم و مردم زیادی قصه‌های کتاب‌های هوشنگ مرادی کرمانی را خواندند. تعاملات‌مان در پویش با مردم بسیار عالی بود. پویش جشن یلدا و دیگر پویش‌های این برنامه هم با اقبال مردمی روبه‌رو بود.» شریفی تاکید می‌کند: «من ۱۸سال برنامه‌سازی کرده‌ام، اما برنامه خونه‌زندگی برایم پررنگ و برجسته است، زیرا ارتباط‌مان هم با مردم خیلی خوب است و سعی می‌کنیم مشکلات مردم را در قالب نمایش انعکاس بدهیم. برنامه خونه‌زندگی شامل آیتم‌های متفاوت است. از آیتم‌های برنامه می‌توان به آشپزخانه، گلخانه، درمانگاه مهر و... اشاره کرد. در این برنامه نکات خانه‌داری، زندگی سالم و... را هم آموزش می‌دهیم. آیتم‌ها متناسب با موضوعات نمایش هر روز تغییر می‌کنند. همچنین کارشناسان مربوط در پایان برنامه نکات لازم را می‌گویند و پاسخگوی سوالات هستند.»

زبان ساده و بدون تکلف

طاهره راستی‌ پیشه، مدیر گروه خانواده رادیو سلامت با اشاره به برنامه خونه‌زندگی می‌گوید:«این برنامه از گروه خانواده رادیوسلامت با اهتمام به نمایش هویت یک خانواده ایرانی - اسلامی و مدیریت پیام‌های صحیح و کارشناسی شده در حوزه ارتباطات و خانواده به دنبال رسیدن به نیازهای واقعی مردم است تا آن را به زبان ساده بدون تکلف و به دور از شعارزدگی به مخاطب ارائه کند.»

وی به شیوه نمایشی این برنامه اشاره و تاکید می‌کند: «موثرترین عنصر در این برنامه، گروه بازیگری این نمایش است که سعیده فرضی، محیا اسناوندی، مسعود خواجه‌وند و محمدمهدی احدی است. در کنار این ویژگی‌ها خبررسانی موثر رادیو هم در این برنامه مغفول نمانده و با توجه به مناسبت‌های مختلف زمانی و مکانی به اخبار روز در برنامه پرداخته می‌شود. موسیقی در این برنامه ابزاری برای هماهنگی بین بخش‌های مختلف برنامه است و فرصتی برای تعامل، درنگ، اثرگذاری بیشتر پیام برنامه و علاوه بر آن اجرای مجریان برنامه که در بخش‌هایی رنگ و بوی بازیگری و نمایش دارد فضای صمیمی پدید می‌آورد. این فضا سبب می‌شود مخاطب خود را جزئی از برنامه بداند و به نوعی با برنامه همذات‌پنداری کند.»

وی درباره بازخوردهای این برنامه نیز یادآور می‌شود: «به نظرم یکی از موفقیت‌های خونه‌زندگی این است که در طول چهار سال گذشته حدود ۵۰۰۰مخاطب ثابت را با خود همراه کرده‌است. در خیلی از آیتم‌های برنامه نیز مخاطبان نقش کلیدی داشته و خود بخش‌هایی از برنامه را مثل بخش آشپزی، نکات خانه‌داری، معرفی کتاب و کتابخوانی به صورت تعاملی پیش می‌برند.»

راستی‌پیشه عنوان می‌کند: «از سوی دیگر استقبال مخاطبان از پویش‌های برگزار شده در برنامه هم گواهی بر تاثیرگذاری خونه‌زندگی در بین شنوندگان است که از بین آنها می‌توان به پویش کتابخوانی با حضور هوشنگ مرادی‌کرمانی، پویش اهدای کتاب در فرهنگسرای اندیشه و اهدای ۳۰۰جلد کتاب از طرف شنوندگان، پویش دست‌های مهربانی و ترویج مهربانی در ماه مبارک رمضان، پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو و پویش زندگی بهتر با پلاستیک‌های کمتر اشاره کرد.»

وی در پایان بیان می‌کند: «خونه‌زندگی به فراخور مناسبت‌ها یا موضوعات برنامه مهمانانی از بین کسبه، کارآفرینان، شاغلان مشاغل مختلف، هنرمندان و تمامی اقشار جامعه هم در برنامه داشته که به خودی خود جذابیت و تعامل بیشتر با شنوندگان رادیو را در پی دارد.»

با نرگس زندگی می‌کنم

محیا اسناوندی، بازیگر نقش نرگس در برنامه خونه‌ زندگی درباره این شخصیت می‌گوید: «من فعالیتم را با رادیو خانواده شروع کردم که در آن مقطع خانم‌راستی‌پیشه مدیر رادیو خانواده بود.

بعد از منحل شدن رادیو خانواده، خانم راستی‌پیشه مدیر گروه خانواده رادیو سلامت شد و از من دعوت کرد با برنامه خونه‌زندگی همکاری کنم. در آن مقطع، بازیگر و گوینده رادیو جوان بودم.

البته شخصیتی که در برنامه جمعه من بازی می‌کردم، طنز بود. همچنین در یک برنامه صبحگاهی هم بودم، اما جنس بازی‌ام در برنامه خونه‌ زندگی باید متفاوت با دیگر بازی‌هایم در رادیو می‌بود.»

وی ادامه می‌دهد: «نقش‌هایمان در برنامه خونه‌زندگی کاملا رئال است و با شخصیت‌های این برنامه زندگی می‌کنیم. نقش نرگس، دختر خانواده را به عهده دارم که با مسائل متفاوتی روبه‌رو می‌شود. باید بگویم پنج سال است با شخصیت نرگس سر و کله می‌زنم. با این شخصیت زندگی می‌کنم و خودم او را بزرگ کرده‌ام.»

اسناوندی می‌افزاید:« ابتدا شخصیت نرگس، دبیرستانی بود و بعد راهی دانشگاه شد و حالا عقد کرده است. همه این اتفاقات در این پنج سال برایش رخ داده و به حدی واقعی بازی می‌کنیم که انگار خودمان هستیم. شنوندگان رادیو هم خیلی با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند و این شخصیت‌ها را همسایه خودشان تصور می‌کنند.

در پایان هر برنامه، کارشناس جمع‌بندی می‌کند. علاوه بر آن، نگاه من به برنامه خونه‌زندگی، کار نیست، بلکه دلی است و با جان و دل به‌جای نرگس صحبت می‌کنم.»

وی با اشاره به این‌که مباحث برنامه برای خودش هم کاربردی است، عنوان می‌کند:« این برنامه برایم کاربردی است و یاد می‌گیرم. حتی وقتی کارشناس توضیحات لازم را متناسب با موضوع برنامه می‌گوید، یادداشت برمی‌دارم. در مجموع مباحث نمایشی این برنامه به سلامت روان و جسم می‌پردازد.»

این بازیگر درباره پارتنرهایش در این نمایش می‌گوید: «حضور پارتنر حرفه‌ای در کار خیلی موثر است و پاسکاری‌های درست می‌تواند به در آمدن شخصیت‌ها کمک کند.

در برنامه خونه‌ زندگی با آقای مسعود خواجه‌وند که نقش پدرم را بازی می‌کند، پاسکاری‌های خیلی خوبی داریم. همچنین با خانم سعیده فرضی این اتفاق می‌افتد.

نقش برادرم را هم آقای احدی بازی می‌کند که او هم خودش را با گروه هماهنگ کرده است. در مجموع صمیمیت و پاسکاری‌های خوبی میان ما رد و بدل‌می‌شود.»

اسناوندی در پایان توضیح می‌دهد: «در مجموع من با شخصیت نرگس زندگی می‌کنم، حتی وقتی به کربلا رفته بودم به بچه‌ها می‌گفتم ارتباط تلفنی با من برقرار کنند. گویی نرگس به سفر کربلا رفته است. در واقع هر سفری که می‌روم نرگس را هم با خودم می‌برم و همین اتفاقات باعث شده شخصیت‌های نمایشی برنامه خونه‌زندگی برای مردم قابل لمس باشد.»

فاطمه عودباشی - رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها