به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، مسیر تولید محتوا از بخشهای مختلفی مانند پیداکردن موضوع، آمادهسازی محتوا، تدوین و در نهایت انتشار آن میگذرد. مجموعههای بسیاری نیز شکل گرفتهاند تا در هر یک از این قسمتها کنار شما باشند.
یکی از مجموعه هایی که در اشتراکگذاری و انتشار محتوا به شما کمک میکند، وبسایت «آیدرس» است. آیدرس ایده شکلگیری وبسایت «آیپُرسه» نیز بوده است، وبسایتی که ممکن است در یک سال تلخی که پشت سر گذاشتیم اسمش را شنیده باشید یا شاید گذرتان به آن افتاده باشد.
آیدرس برای همه دانشآموزان و دانشجویان ایران
مدیر مؤسسه غیرانتفاعی «محتواسازان آراد» از خاطرات دوران معلمی و داستان شکلگیری «آیدرس» به جامجم میگوید: «شبی تصمیم گرفتم درس فردای مدرسه را ضبط کنم تا اگر دانشآموزی در کلاس حاضر نبود یا نیاز داشت درس دوباره برایش تکرار شود، کلاس را از دست نداده باشد.
فردا وقتی به دانشآموزانم گفتم که فیلم تدریس امروز قابل دانلود است، بسیار استقبال کردند. از استقبال آنها به این فکر افتادم شاید دانشآموزی در نقطه دیگری از کشور هم به این آموزش نیاز داشته باشد. همین شد که سراغ راهاندازی وبسایتی رفتم تا فیلم کلاسهای خودم را در آن بارگذاری کنم تا در اختیار دیگر دانشآموزان نیز قرار گیرد.»
سید علیرضا حسینی ادامه میدهد: «از طرفی ما معلمها بانکی از نمونه سوال، تمرین و فایلهای آموزشی پاورپوینت داخل پوشههای درحال خاک خوردن داریم. پس چرا آنها را به دست دانشآموزان نرسانیم؟ کمکم معلمهای دیگر نیز از این ایده استقبال کردند و آیدرس، شبکه اجتماعی-آموزشی با نشانی اینترنتی idars.ir جای خود را بین معلمان، دانشآموزان، استادهای دانشگاه و دانشجویان در سال ۹۵ باز کرد.»
راهکار مجازی دسترسی به کلاس درس
اگر تولیدکننده محتوا یا معلم هستید، یا هر مهارتی را دوست دارید به دیگران نیز آموزش دهید، آیدرس بستری است تا محتوای خود را رایگان یا غیر رایگان در آنجا منتشر کنید. برتری آیدرس نسبت به دیگر ناشران محتواهای غیررایگان، دخالتنکردن آن در قیمتگذاریهاست و فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد مبلغ فروش را بهعنوان هزینههای سایت برمیدارد و سهم بیشتر را به تولیدکننده محتوا بازمیگرداند.
حسینی در ادامه توضیح میدهد: «معلمها در محتوای ویدئویی خود مانند هر فرد دیگری ممکن است تپق بزنند یا چیزی را اشتباه تلفظ کنند. ولی آنها بهخاطر همین مسأله ساده دیگر تمایلی به انتشار محتوا ندارند. زیرا نگرانند دانشآموزان با پخش کردن این قسمتها با آنها در شبکههای اجتماعی شوخی کنند.
آیدرس تلاش میکند معلمها را مجاب کند تا از انتشار محتوای خود منصرف نشوند و فرصت یادگیری را در اختیار همه دانشآموزان قرار دهند. اتفاقا آیدرس توانسته معلمهای بسیاری را در این خصوص قانع کند تا برای تهیه فیلم از کلاس درس خود و بارگذاری در سایت اقدام کنند.»
«فناوری اطلاعات» کالای لوکس و مختص شهرنشینان نیست!
مدیر مؤسسه غیرانتفاعی محتواسازان آراد برای دستهبندی مطالب و جمعآوری محتواهای مناسب سایت آیدرس، تصمیم گرفت سال ۹۶ با هزینه شخصی، تهیه یک اتاق و چند سیستم رایانهای برای ۵ تا ۱۰ نفر در یکی از روستاهای بیرجند با حداقل تحصیلات دیپلم، اشتغالزایی کند.
زمانیکه برای دریافت وام اشتغالزایی روستایی اقدام کردند، متاسفانه کارشناس بانک اجرای چنین کار سادهای را غیرممکن میدیدید و این اتفاق محقق نشد. سید علیرضا حسینی از این اتفاق اینطور برداشت میکند که «به کارکردهای فناوری اطلاعات بهعنوان کالایی لوکس و از پایتخت نگاه میشود و مدیران به شرکت کوچکی در روستا یا شهرستان بها نمیدهند.و بدتر آنکه افرادی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارند، در خصوص اجرایی شدن اینگونه طرح ها تصمیم میگیرند.»
درحالیکه برای کارهای حوزه فناوری و اینترنت مهم نیست شما کجای دنیا باشید و با دسترسی به رایانه و اینترنت میتوانید فعالیت کنید. حسینی در ادامه میافزاید: « امکان این اشتغالزایی هنوز هم با تخصیص وام و همکاری مدیران وجود دارد و امیدوارم که مسؤولان بیشتر به فکر جوانان روستانشین باشند.»
ابتکار مجازی برای بزرگداشت درگذشتگان
سید علیرضا حسینی مانند بسیاری از ما، اردیبهشت امسال و در همهگیری کرونا یکی از همکارانش را از دست داد و برای تسلی بازماندگان به جای مجلس ختم، بهجمع شدن در گروهی در یک شبکه اجتماعی بسنده کردند.
او میگوید: «آن روزها حالم خوب نبود و برای اینکه بانی ختم صلوات و فاتحه و زنده نگهداشتن یاد دوست از دست رفتهام باشم، روی وبسایت آیدرس صفحهای جدید ایجاد کردم و از اعضای گروه مجازیمان خواستم به آن سر بزنند. درواقع آن صفحه روی آیدرس، هم تسبیح مجازی و هم مجلس ختم مجازیمان بود که به صورت آنلاین تعداد صلواتها و فاتحههای قرائت شده را نمایش میداد. با استقبال تعدادی از دوستانم و بنا بر مسؤولیت اجتماعی خود، تصمیم گرفتم وبسایت رایگان جداگانهای با نام آیپرسه با آدرس اینترنتی iporse.ir راهاندازی کنم. رشد این وبسایت تا به امروز فراتر از انتظارم بوده است و آمارهای سایت میگوید از اول مرداد تا دهه اول دی ماه امسال، صد میلیون مرتبه صلوات از طریق این وبسایت ذکر شده است.»
مدیر مؤسسه غیرانتفاعی محتواسازان آراد، یکی از دلایل رشد این وبسایت را اشتراکگذاری آسان آن در شبکههای اجتماعی و رابط کاربری سادهاش میداند و میگوید: «همین موضوع، استفاده از آن را برای افرادی که کمتر با فضای اینترنت آشنایی و سروکار دارند، ساده کرده است. آیپُرسه نام خود را از دو قسمت «آی» بهمعنی آوایی که ما ایرانیها دیگران را صدا میزنیم و «پُرسه»
واژه ایرانی، بهمعنی احوالپرسی، عیادت، تعزیه و عزاداری است.»