اما خوشبختانه در مورد تاکسیهای اینترنتی، این خدمت محدود به شهرهای بزرگ و شرکتهای بزرگ این حوزه نیست و در شهرهای کوچک نیز با همت استارتآپهای کوچکتر در حال راهاندازی است.
شکلگیری ناوگانهای حملونقل در این نقاط علاوه بر بهبود کیفیت زندگی ساکنان این شهرها، باعث اشتغالزایی نیز میشود.
شرکت «راه جویان فناور سامان» از شرکتهای بخش خلاق و نوآور با هدف پُر کردن جای خالی این خدمات در بخشهایی از کشور که ممکن است کمتر مورد توجه قرار گرفته باشند و هنوز حملونقل اینترنتی ندارند، اپلیکیشن اندرویدی و وبسایت «زَپ» (Zapp) را از سال ۹۷ راهاندازی کرده است.
هدف زپ ارائه خدمات استارتآپهای بزرگ به این بخش کشور است. در حال حاضر تقریبا ۴۰درصد جمعیت در ۱۱۰۰ نقطه از کشور دسترسی مناسبی به خدمات اینترنتی ندارند و زپ تاکنون توانسته ۶۰ شهر را پوشش دهد.
موسس تاکسی اینترنتی زپ که خودش اصالتا اهل یکی از شهرهای استان فارس است، درباره شکلگیری این استارتآپ به جامجم میگوید: «تا پیش از راهاندازی سامانه تاکسیهای هوشمند اینترنتی، این سامانه حملونقل در شهر ما وجود نداشت و خلأ آن بهخوبی احساس میشد.
بهخصوص که سفرهای اینترنتی راحتتر هستند و شفافیت قیمت دارند. با جستوجوی بیشتر متوجه شدم تقریبا ۱۱۰۰ شهر دیگر نیز با وضع مشابه در کشور وجود دارند.
به این ایده رسیدم که چرا من این خدمات را برای همشهریان و دیگر هموطنانم مهیا نکنم. بهاینترتیب اپلیکیشن و وبسایت زپ شکل گرفت.»
سامان هوشمندی ادامه میدهد: «در حال حاضر زپ، توانسته است ۱۲۰ نفر را در نمایندگیهایش و ۲۴۰۰ راننده را مشغول کار کند. در شهرستانهای ۱۱ استان کشور مثل نیریز در استان فارس، پیرانشهر در آذربایجان غربی، بیجار در کردستان، اسلامآباد در کرمانشاه، رامهرمز در خوزستان و حتی در نواحی نزدیک به مرز کردستان عراق، این سامانه هوشمند راهاندازی شده است.»
از این اپلیکیشن در حال حاضر ۶۰ هزار کاربر استفاده میکنند و روزانه ۶۰۰ سفر در این نقاط تحت پوشش ثبت میشود. شهروندان این مناطق میتوانند برای سفرهای درون شهری، حمل بار و مرسوله درخواست تاکسی، موتور، وانت و حتی درخواست امداد خودرو از زپ داشته باشند.
این سامانه قصد دارد همراه با توسعه جغرافیایی، خدمات خود را نیز با اضافه کردن امکان سفارش غذا، خرید بلیت و کالا به صورت اینترنتی، خدمات پستی و ... توسعه دهد.
آنطور که دادههای زپ نشان میدهد، بیش از ۷۰درصد مردم این شهرها برای خرید و پیدا کردن کالای مورد نظرشان در اینترنت جستوجو میکنند. ولی ۱۵درصدشان فقط از خدمات فروشگاههای اینترنتی بزرگ کشور استفاده میکنند.
از دیگر اهداف زپ این است که با توسعه حملونقل، ارسال مرسولات پستی و تکمیل زنجیره ارزش حملونقل، استارتآپهای بزرگ و سازمانهای خصوصی نیز بتوانند به مشتریانشان در این نقاط خدمات خود را ارائه کنند. در واقع آنها بیش از هرچیز روی مشارکت در توسعه تمرکز کردهاند.
اگر در شهر کوچکی زندگی میکنید و به فکر راهاندازی کسب و کار تازهای هستید، احتمالا راهاندازی تاکسی اینترنتی در شهر شما میتواند گزینه جذابی به نظر برسد.
با این حال خوب است بدانید در حال حاضر حداقل هزینه راهاندازی یک اپلیکیشن تاکسی اینترنتی به سرمایه اولیه ۳۵میلیون تومانی نیاز دارد. شما به جای چنین هزینهای کافی است با سه میلیون تومان به راحتی نماینده زپ در شهر محل زندگی خود باشید.
کافی است از طریق سایت zapptaxi.com درخواست نمایندگی خود را ثبت کنید. آنها فیلمهای آموزشی در اختیارتان قرار خواهند داد و با تهیه دفتر، نماینده زپ در شهر خود خواهید شد. سپس میتوانید با جذب رانندههای شهر خود مشغول کار شوید.
زپ تمام امکانات لازم برای راه اندازی تاکسی اینترنتی از جمله اپلیکیشن راننده و مسافر، پنل های مدیریتی با امکاناتی از جمله قیمت گذاری، تعیین کمیسیون و تعیین ساعت شبانه روز، مدیریت رانندگان و مسافران، ساخت کد تخفیف، مدیریت درآمدها، گرفتن مجوز معتبر از اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی، تخصیص سهمیه بنزین، پشتیبانی تمام وقت و تبلیغ دفاتر نمایندگی ها بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی برای نمایندگان را مهیا کرده است.
سامان هوشمندی درباره شرایط این کسبوکار میگوید: «شرایط جذب در تاکسیهای اینترنتی نسبت به تاکسیهای تلفنی و تاکسیرانیها آسانتر است و رانندهها با اطلاع از شکلگیری تاکسیهای اینترنتی بسیار استقبال میکنند و جذب نمایندگیها میشوند. علت استقبال بیشتر رانندهها از تاکسیهای اینترنتی، هزینه زیاد دریافت پروانه از سازمانهای تاکسیرانی است. در بعضی مواقع رانندهها باید برابر با قیمت خودروی خود برای دریافت پروانه هزینه کنند. بهعلاوه رانندهها پروانه را از هر شهری بگیرند، فقط در همان شهر میتوانند فعالیت کنند، درحالیکه رانندههای تاکسی اینترنتی در همه شهرها امکان فعالیت دارند.» گفتنی است مجموعه زپ به منظور تشویق رانندگانش ارائه جوایز و پاداش به بهترین رانندگان خود را در دستور کار دارد.»
ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت