کارشناسان و متخصصان تغذیه معمولا توصیه می‌کنند برای بهبود سلامت و تقویت سیستم ایمنی از مصرف انواع خاصی از مواد غذایی در فصل زمستان پرهیز کنیم.
کد خبر: ۱۳۰۲۳۲۵

موارد ذیل از آن دسته مواد غذایی هستند که بهتر است برای داشتن یک بدن سالم و قوی که کمتر در معرض عفونت قرار می‌گیرد از مصرف آنها در زمستان بپرهیزید.

غذاهای سرد

مصرف نوشیدنی‌های خنک و غذاهای سرد می‌تواند سیستم دفاعی بدن را تضعیف و فرد را در معرض انواع بیماری‌ها قرار دهد. مصرف مواد غذایی با دماهای پایین در فصل زمستان باعث می‌شود بدن دو برابر بیشتر کار کند تا دمای آنها را به دمای بدن برساند.

محصولات لبنی

لبنیات به‌طور طبیعی تولیدکننده مخاط بوده و این ویژگی ممکن است شما را در معرض خس‌خس سینه و عفونت‌های دیگر قرار دهد؛ بنابراین سعی کنید مصرف موادی مانند شیر و اسموتی‌ها را در زمستان محدود کنید. بعضی از افراد به‌طور ویژه به لبنیات حساس هستند. براساس طب آیورودا، این محصولات باعث ایجاد مخاط می‌شود؛ بنابراین کسانی که نسبت به سرماخوردگی و سرفه آسیب‌پذیر هستند باید از مصرف لبنیات خودداری کنند.

گوشت و غذاهای فرآوری‌ شده

مصرف غذاهای سنگین مانند گوشت در فصل زمستان توصیه نمی‌شود. کارشناسان می‌گویند بدن برای هضم این مواد غذایی به زمان بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین مصرف آنها در شرایطی که تحرک بدن کم بوده، ممکن است باعث ایجاد حالت خمودگی و کسالت شود. مشکلات گوارشی و افزایش وزن نیز از دیگر عوارض مصرف این گروه از خوراکی‌ها در هوای سرد است. به حداقل رساندن مصرف غذاهای فرآوری‌شده که ممکن است در برخی افراد آلرژی ایجاد کند نیز در هوای سرد توصیه می‌شود.

آبمیوه و نوشیدنی‌های گازدار

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند علاوه بر نوشیدنی‌های سرد، مصرف تمام نوشیدنی‌های گازدار، آبمیوه و سایر نوشیدنی‌های شیرین هم در زمستان محدود شود.

به‌گفته این کارشناسان، بالارفتن سطح قند خون، منجر به ایجاد مقاومت به انسولین در بدن می‌شود و در نتیجه ممکن است ایمنی بدن را کاهش دهد.

شیلپا آرورا، کارشناس و مشاور تغذیه می‌گوید سعی کنید بیشتر میوه‌های تازه بخورید و از مصرف آبمیوه‌ها، حتی آبمیوه‌های طبیعی در زمستان پرهیز کنید.

چربی‌ های اشباع

سطح فعالیت‌های بدنی در فصل زمستان پایین است و هضم چربی‌ های اشباع در این فصل نسبتا به کندی صورت می‌گیرد؛ بنابراین مصرف این چربی‌ها در زمستان توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند به تجمع چربی در بدن منجر شود.

جهت مشاهده تصویر اصلی بر روی عکس زیر کلیک کنید.

از خوردن این مواد غذایی در زمستان پرهیز کنید (اینفوگرافیک)

منبع: food.ndtv.com

یاسمین مشرف - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها