طب سنتی برای درمان گیاهی فیبروم‌های رحمی چه ایده‌هایی دارد؟

اول تشخیص بعد درمان

شاید وقتی برای دردهای غیرقابل تحمل و خونریزی‌های شدید قاعدگی به متخصص مراجعه کنید، پزشک برایتان سونوگرافی تجویز کند و شما هم فکر کنید با مصرف یک‌سری قرص مشکل‌تان حل خواهد شد اما موضوع از آنجا شروع می‌شود که پزشک در سونوگرافی، وجود تعدادی توده چند سانتی‌متری فیبروم را در رحم گزارش می‌کند و حتی می‌گوید این توده‌ها رحم‌تان را بزرگ کرده و نیاز به جراحی یا مصرف طولانی‌مدت داروهای هورمونی دارید.
کد خبر: ۱۳۰۰۹۰۵

این تجویز برای برخی افراد قابل‌قبول است اما در مقابل تعدادی هم هستند که برای فرار از جراحی و مصرف داروهای هورمونی به متخصصان طب سنتی مراجعه می‌کنند.

حال پرسش اینجاست که آیا می‌توان به روش طب‌ سنتی و به‌واسطه اقدامات و داروهای گیاهی، فیبروم‌های رحمی را درمان یا دست‌کم از رشد آنها پیشگیری کرد؟ اهمیت این موضوع سبب شد با دکتر مریم مشهدی، پزشک متخصص طب‌سنتی گفت‌وگو کنیم که خلاصه آن را در این گزارش می‌خوانید.

از دیدگاه طب رایج، فیبروم‌ها یا همان میوم‌های رحمی، توده‌ها یا تومورهای غالبا خوش‌خیم و غیرسرطانی دستگاه تولیدمثلی خانم‌ها هستند که بر اساس محل قرارگیری داخل، خارج یا عضله میانی رحم با نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند.

فیبروم‌های داخل‌رحمی ساب‌موکوزال، خارج‌رحمی ساب‌سروزال و شایع‌ترین آنها که در دیواره میانی عضله‌رحم رشد می‌کند «اینترامورال» نام دارد اما از دیدگاه طب‌ سنتی، فیبروم‌ها تعریف متفاوت دیگری دارند. در این مکتب، فیبروم‌ها نوعی تورم به حساب می‌آیند که معمولا جزو اورام سفت و سخت به‌شمار رفته و اغلب سبب خونریزی‌های شدید قاعدگی می‌شوند.

در صورتی که فرد سابقه ژنتیکی و خانوادگی و وزن بالا داشته باشد، اغلب فیبروم‌ها در سنین بالای ۳۰سالگی به‌صورت بی‌علامت یا باعلامت خود را نشان می‌دهند که البته سبک نادرست زندگی، تغذیه نامناسب و شرایط استرس‌زا ریسک ابتلا به فیبروم را بیشتر می‌کند.

روش تشخیص فیبروم‌ها

با شکایت فرد از بروز یک یا چند علامت مانند خونریزی‌های شدید و لکه‌بینی بین قاعدگی‌ها، درد کمر یا لگن، تکرر ادرار و در صورت بزرگ‌شدن رحم و تورم در ناحیه شکم، فیبروم‌ها تشخیص داده می‌شوند؛ البته فیبروم‌ها می‌توانند بدون هیچ علامتی در رحم رشد کنند که معمولا طی سونوگرافی در چکاپ‌های دوره‌ای تشخیص داده می‌شوند.

اگر فیبروم علامت خاصی نداشته و فضای رحم را اشغال نکرده باشد به درمان خاصی نیاز نداشته و محدودیتی در بارداری وجود ندارد اما انواع فیبروم‌های دردسرساز بهتر است پیش از بارداری درمان شوند.درحال‌حاضر از دیدگاه طب رایج با تجویز داروهای هورمونی خوراکی و در مواردی تزریقی یا عمل جراحی و برخی اقدامات دیگر، فیبروم‌ها را درمان یا حداقل جلوی رشد و بزرگ‌شدن آن را می‌گیرند.

نسخه طب سنتی برای تامین خون رفته

از دیدگاه طب‌ سنتی ابتدا باید علت علائمی همچون خونریزی و درد و تورم رحم تشخیص داده و احتمال خطر رفع شود و در قدم بعدی برای حفظ قوت و قدرت فرد با اصلاح نوع تغذیه، خون از‌ دست‌رفته جایگزین‌شده و با درمان‌ های گیاهی خونریزی کنترل شود.

برای تامین خون از دست‌رفته در روزهای قاعدگی مصرف یک لیوان آب‌ سیب و مخلوط دو تا شش قاشق غذاخوری شیره انگور رقیق‌شده با آب و زرده تخم‌مرغ عسلی توصیه شده است. از دیگر اقدامات در ایام قاعدگی، مصرف هر چهار تا شش ساعت یک لیوان آب هویج با دو قاشق غذاخوری عرق یونجه همراه با یک قاشق مرباخوری عسل و استفاده روزانه ۱۲عدد بادام درختی پوست کنده و آسیاب‌شده همراه با آب و عسل است که شیربادام نام دارد.

اجرای اصول حفظ صحه و بادکش‌ درمانی

در مکتب طب سنتی، اصلاح سبک زندگی برای مداوای اغلب بیماری‌ها توصیه شده است. برای کنترل این مشکل، فعالیت‌های روزانه و انجام حرکات ورزشی مستمر و منظم در حدی که فرد خسته نشود بسیار مؤثر است.

همچنین خوابیدن در ساعات ابتدایی شب و بیدارشدن در ساعات ابتدایی روز می‌تواند به تقویت طبیعت هوشمند بدن و رفع آسیب‌ها کمک کند.

ترک احساسات منفی و بازدارنده نظیر استرس، اضطراب، یأس، ناامیدی و ترس و جایگزین‌کردن آن با احساسات مثبت سبب تقویت روان و بنیه بدنی فرد می‌شود. ضمن این که اجابت مزاج روزانه و جلوگیری از بروز یبوست می‌تواند مفید باشد. 

پرهیز از مصرف غذاهای به اصطلاح غلیظ و سودازا مانند ماکارونی، غذاهای رشته‌ای و خمیری، عدس، بادمجان، قارچ، گوشت گوساله و پرهیز از مصرف همزمان ماست و سالاد و دوغ با وعده غذایی و جایگزین‌کردن سبزی‌خوردن و زیتون همراه با غذا از دیگر توصیه‌هاست؛ البته به یاد داشته باشید انواع فیبروم‌های دردناک و خونریزی‌‌دهنده ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند و فقط فیبروم‌هایی که بدون علامت هستند یا علائم آن خفیف است را می‌توان به‌واسطه اصلاح سبک‌زندگی کنترل کرد.

با توجه به صلاحدید متخصص طب‌سنتی برای کنترل علائم فیبروم می‌توان از روش‌های بادکش درمانی یا حجامت استفاده کرد اما در تجویز این‌گونه اقدامات درمانی باید بسیار محتاطانه عمل کرد، زیرا هرکدام از این اقدامات عملی می‌تواند باعث کاهش خونریزی یا کوچک‌شدن فیبروم شود اما اگر تجویز اصولی و مطابق با شرایط و نوع فیبروم و زیرنظر متخصص کارآزموده و باتجربه صورت نگیرد، می‌تواند سبب افزایش خونریزی و حتی بزرگ‌تر شدن فیبروم شود.

فاخره بهبهانی - سلامت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها