کد خبر: ۱۲۹۹۹۳۱

کاهشی شدن قیمت ورق به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل مستقیم در کاهشی شدن قیمت ورق تاثیر گذار است. قیمت مشخص شده ی اسلب فولادی در بورس می باشد. به طور مثال قیمت اسلب کارخانه ی فولاد مبارکه در بورس می تواند عاملی باشد که قیمت روز ورق را تعیین کند. با تعیین شدن قیمت اسلب به عنوان ماده ی اولیه ی تولید ورق قیمت این محصول نیز تغییر قیمت خواهد داد. اما در این میان با مشخص نشدن قیمت محصولات در بورس ممکن است بازار با تقاضای کاذب مواجه شود و یا از سمت عرضه نتواند پاسخگوی میزان تقاضا باشد، در این میان بازار محصولات فولادی با هیجاناتی مواجه خواهد شد که احتمال دارد جریانی از تورم در بازار به راه بیندازد. در جریان تورم به طبع میزان تقاضای محصولات پایین خواهد آمد و قیمت ورق روز به روز تغییر می کند. با تغییر روز به روز قیمت محصولات فولادی از جمله ورق، بازازر باید کنترل قیمتی را در دست بگیرد. در غیر این صورت قیمت ورق ممکن است با رکود بی سابقه ای مواجه شود و از لحاظ فروش چندان تمایلی برای پیشرفت نداشته باشد.
 
هر چه در بازار میزان عرضه و تقاضای محصولات با ثبات بیشتری مواجه شود بنابراین اوضاع بازار بهبود دارد و در میزان رشد با بهبود قیمتی مواجه خواهد شد. مواجه شدن بازار با این رشد می تواند بازار را به سمت و سوی پیشرفت و توسعه ببرد و خریدی موفق را به ثبت برساند. اما عامل مهم دیگری که با آن روبرو هستیم میزان تقاضای از کارخانه ی مورد نظر می باشیم. ورق کارخانه ی گیلان محصولی می باشد که تقاضای بسیاری دارد اما کمبود آن باعث می شود تا خریداران به آن صورت راغب به خرید از دیگر کارخانه ها نباشند. پس دیگر کارخانه ها در تلاش اند تا بهبود کیفیتی محصول خود را ارتقا دهند. با ارتقای کیفیت این محصول از کارخانه های دیگر شاهد این خواهیم بود که میزان تقاضا در بازار کنترل شود و همچنین قیمت محصولات به حد و نصاب خود برسد.
 
اما قیمت ورق همانطور که گفته شد از قیمت طلا و ارز و همچنین میزان عرضه و تقاضا پیروی می کند . با تغییر هر یک از این موارد ممکن است کاهشی و یا افزایشی باشد. با کاهشی شدن قیمت این محصول به این نتیجه خواهیم رسید که از سمتی قیمت دلار کاهش پیدا کرده و از سمتی دیگر تقاضای این محصول توانسته قیمت ورق را بهبود بخشد. عامل کیفیت محصول ورق بر قیمت این محصول اثر می گذارد و ما می توانیم از طریق بورس قیمت مشخص شده ی این محصول را داشته باشیم. همه ی عوامل در بازار محصولات فولادی اثر خاص خود را بر جای می گذارند که اگر هر کدام از این عوامل تعادل خود را حفظ کنند با ثبات نرخ در بازار مواجه خواهیم بود.
 
کاهشی شدن قیمت ورق به چه عواملی بستگی دارد؟
 
اوضاع بازار بورس و قیمت ورق
 
بازار فولاد به عنوان موثر ترین بازار مالی ایران می تواند تعیین کننده ی قیمت ها باشد، همانطور که قیمت محصولات فولادی در بورس مشخص خواهد شد. بنابراین قیمت محصولات از این بازار پیروی خواهد کرد. استراتژی هایی که از سمت بازار فولاد انجام می پذیرد و همچنین حجم معملات تعیین شده و میزان تولید هر یک از محصولات می تواند اوضاع بازار را بهبود بخشد و یا با نوسان مواجه کند. میزان تولید محصولات فولادی نیز می تواند بر این واقعیت اثر گذار باشد و بازار را هم به سمت و سوی رشد و هم به سمت و سوی رکود پیش ببرد.
 
قبل از اینکه محصولات فولادی در بورس قیمت گذاری شوند نرخ محصولات با نوسان بسیاری مواجه بود، یعنی در این میان واسطه گران قیمت محصولات را آنچنان تغییر می دادند که قیمت ها به صورت سرسام آوری با تغییر مواجه می شد. در این مدت شاهد این بودیم که بازار رشد چندانی نکرده و رغبت خریداران با نوسان قیمت بالا کمتر می شد. به این ترتیب مکانیزم هایی که در بازار توسط دولت برای کنترل قیمت ها اجرا می شد اندکی با نوسان مواجه شد. بالا بودن بیش از حد قیمت محصولات فولادی به خصوص محصول ورق باعث شد تا خریداران دیگر نتوانند برای خرید تلاشی کنند که در این صورت میزان ریسک پذیری مشتریان پایین آمد.
 
در نتیجه عدم ریسک پذیری خریداران محصول ورق می شد. التهاباتی که در بازار محصولات فولادی به وجود آمد سبب شد تا با عرضه ی این محصولات در بازار بورس، بتوانیم خریدی مطمئن تر را انجام دهیم. بازار بورس در این میان توانست با وارد کردن محصولات خود به بورس اوضاع آشفته ی بازار را کنترل کند. قیمت های مشخص شده ی محصولات در بورس کالا باعث شد تا قیمت محصولات فولادی با نرخ دیگری تعیین شود یعنی قیمت محصولات فولادی در بورس کالا تحت تاثیر قیمت ارز می توانست تغییر کند. از ان جایی که نرخ ارز برای همه ی محصولات فولادی و همچنین دیگر محصولات عامل تعیین کننده ای بود. بنابراین ما شاهد این هستیم که در بازار بورس نیز قیمت ها لحظه به لحظه در حال تغییر هستند. بنابراین قیمت پایه ی محصولات فولادی تعیین کننده ی قیمت اصلی این محصولات می باشد. بازار بورس توانست با بهینه سازی قیمت ها از سمت خود بازار را از آشفتگی نجات دهد در این صورت ما با رشد بازار محصولات فولادی روبرو بودیم.
 
بازار محصولات فولادی با تعیین قیمت خود از سمت بورس توانست بازار را با هماهنگی بیشتری مواجه کند. به طور مثال قیمت روز ورق اکسین اهواز در بورس مشخص خواهد شد و بعد از آن خریداران می توانند با قیمت تعیین شده محصول خود را ثبت کنند. این کار باعث شد تا قیمت گذاری ها به صورت دقیقی معلوم شود و میزان نقدینگی در حال گردش به استاندارد مطلوب برسد.
 
کاهش قیمت دلار و قیمت ورق
 
قیمت دلار و ارز در چند مدت اخیر به گونه ای بوده که اگر بخواهیم برای آن جدولی از افزایشی و یا کاهشی بودن ارائه دهیم نمودار پر نوسانی را مشاهده خواهیم کرد. اما این نوسان قیمتی تا کجا ادامه خواهد داشت؛ ادامه دار شدن نوسانات قیمت سبب آشفتگی بازار و در نهایت موجب عدم تعادل میان عرضه و تقاضا خواهد شد. بازار ورق های فولادی هم در همین راستا تغییرات زیادی را به چشم خود می بیند زیرا این بازار به سبب پر مصرف بودن و پر کاربرد بودنش با نوسانات قیمتی دنبال خواهد شد. جو بازار طلا و ارز به گونه ای می باشد که اگر در روزی قیمت طلا و ارز تغییر کند به طبع قیمت محصولات فولادی تغییر خواهد کرد. در این میان قیمت روز ورق دچار نوساناتی می شود که این نوسان می تواند کاهشی و یا افزایشی باشد. افزایشی شدن بازار طلا و ارز جو روانی بازار را بر هم خواهد زد، ایجاد فضای روانی نامناسب به خصوص افزایش قیمت ورق یا محصولات فولادی می تواند باعث ایجاد اختلال در هر کدام از بازار ها شود. اخلال در بازار ها می تواند مدیریت در بازار را دچار بی نظمی کند.
 
این بی نظمی در بازار طلا و ارز می تواند در بازار محصولات فولادی هم رخ دهد. اما با یکسان سازی نرخ ارز می توانیم اصلاحاتی را برای نوسانات نرخ ارز در نظر بگیریم. این اصطلاحات باید بتواند افزایش سرسام آور قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد و قیمت ورق را کنترل کند. اگر اخلال در بازار به وجود آید، فضای روانی و جوی بازار بر هم خواهد ریخت. با بر هم ریختن فضای جوی تورم در بازار حکم فرما خواهد شد. در این صورت افزایش سرسام آور قیمت ها در هر بازاری می تواند قیمت دیگر محصولات را تحت تاثیر قرار دهد. در این میان بازار محصولات فولادی بسیار گسترده می باشد و تامین هر یک از مواد به خصوص مواد اولیه امکان دارد با مشکلاتی مواجه شود. تامین بعضی از مواد اولیه ی فولادی برای تولید محصولات به دلیل کمبود در کشور امکان تولید را اندکی با اختلال مواجه کرد. اما با کنترل در میزان واردات مواد اولیه از سویی می تواند آشفتگی در بازار را کنترل کند. وضعیت بازار در صورتی بهبود پیدا می کند که این موارد قابل اجرا باشد و بتوانیم با این مکانیزم ها بازار را در صورت ثابتی نکه داریم.
 
دولت با کنترل قیمت ها از سمت و سویی می تواند جو روانی را کنترل کند. با ایجاد ثبات در نرخ دلار و کنترل میزان واردات می توانیم قیمت محصولات فولادی را تحت نظر قرار دهیم. راه حل های مقطعی کاربرد بسیاری برای کاهش قیمت و کنترل قیمت خواهد شد. در این میان آشوب های ایجاد شده توسط اخلال گران هم می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. قیمت محصولات فولادی با قیمت دلار رابطه ی تنگاتنگی دارد پس اگر قیمت ورق های فولادی، میلگرد و دیگر محصولات تغییر کرد باید بدانیم از سمت و سوی بازار ارز چه حوادثی رخ داده است؟ پس قیمت ورق فولادی با تغییر نرخ ارز می تواند آشفتگی در بازار را ایجاد کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها