ارتباط کرونا و ریزش مو ؛ ریزش مویی که با کووید 19 می آید

رابطه ای میان کرونا و ریزش مو وجود دارد ؟

بهترین روش برای برخورد با نوجوان سیگاری از دید روانشناسان

تاثیرگذارترین روش برخورد با نوجوان سیگاری

رفتن نوجوان سمت سیگار یکی از مهم ترین مشکلات و دغدغه ی اصلی خانواده ها است اما والدین باید با رفتارهای مناسب از سیگاری شدن فرزندشان جلوگیری کنند.
کد خبر: ۱۲۹۷۶۴۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، آیا می خواهید از سیگار کشیدن نوجوان خود جلوگیری کنید یا بدانید که چرا او سیگار می کشد؟ چگونه با او صحبت می کنید تا این اعمال را کنار بگذارد؟ امروزه با وجود هشدارهای مداوم مجامع پزشکی و فرهنگی در مورد مضرات و عواقب مصرف سیگار، آمار استفاده از آن در جامعه در حال افزایش است.

نوجوان سیگاری

متاسفانه مصرف سیگار عواقب و آسیب های بسیار جدی و گاه جبران ناپذیری دارد که اغلب افراد سیگاری با وجود اطلاع از این موضوع، از روی عادت و جهت آرامش و رفع خستگی به مصرف آن ادامه می دهند.مصرف زیاد سیگار گاه به دلیل تشدید مسائل روحی بیشتر شده و جای خواب و خوراک را می گیرد.

سیگار کشیدن نوجوانان ممکن است غیرعمد آغاز شود اما در طولانی مدت می تواند به یک مشکل تبدیل شود. در حقیقت بیشتر افرادی که در بزرگسالی سیگار می کشند زمینه آن را از نوجوانی خود فراهم کرده اند.

کسب لذت و تقلید و خود نمایی، محرک های روانی، دوری از خانواده، بیکاری، اصرار دوستان و خویشان و حتی علاقه شخصی از عوامل مؤثر در تحریک افراد به مصرف سیگار است. آغاز مصرف سیگار در نوجوانی، ترک آن را دشوارتر می کند و آسیب های جدی حتی با وجود ترک سیگار در بدن ایجاد می شود.

به همین دلیل پیشگیری های اولیه هزینه کمتری از نظر مالی و جسمی خواهد داشت. بنابراین چنانچه این بخش از خواهد گفت برای آنکه اعتیاد، به یک بیماری کودکانه در نوجوانان تبدیل نشود، باید تمام تلاش خود را برای دستیابی به هدف مورد نظر انجام دهیم ، یعنی نوجوانان نباید شروع به سیگار کشیدن کنند.

کنترل و نظارت متقیم ،تعقیب کردن، کارآگاه بازی درآوردن، دور ریختن سیگار در جیب و یا بین وسایل شخصی ، و به طور کلی رفتارهای غافلگیر کننده هرگز موثر نمی باشد. برای آن که به عنوان یکی از والدین از این امر در بزرگسالی نوجوان خود پیشگیری کنید نکات زیر را دنبال کنید :

راهکار پیشنهادی برای رفتار و برخورد با نوجوان سیگاری

مثال خوبی بزنید:

سیگار کشیدن در نوجوانانی رایج تر است که والدین سیگاری دارند.پس اگر سیگار می کشید ترک کنید. از پزشک خود راهکارهایی برای ترک کردن را درخواست کنید.در مقابل نوجوان خود سیگار نکشید و محصولات دودی را به دور از محیط خانه ببرید. به نوجوان خود توضیح دهید که از سیگار کشیدن او ناراحت هستید و در صورت ادامه دادن چقدر ترک آن دشوار خواهد بود.

رفتار با نوجوانان

رابطه خود را تقویت کنید:

تضعیف رابطه، راه حلی خوب برای فراری شدن خودتان از مسئولیت تربیت فرزندتان است نه اینکه به فرزند خود کمک کنید. به جای کم کردن رابطه خود ، آن را تقویت کرده و به نقاط قوت فرزندتان توجه بیشتری نشان دهید. به اینکه چقدر به خاطر توانایی های دیگر او افتخار می کنید ، خود گامی مثبت جهت تقویت رابطه شما می باشد.

جذابیت را درک کنید:

استعمال دخانیات توسط نوجوان می تواند راهی برای هم سو شدن و متناسب شدن با گروه خاصی از دوستان باشد و یا این که احساس سرخوشی یا استقلال کاذب برای او به همراه داشته باشد. با نوجوان خود در مورد چگونگی تاثیر این محصولات بر سلامتی صحبت کنید و او را به ترک کردن تشویق کنید.

نه بگویید:

شاید احساس کنید که نوجوان صحبت های شما را نمی شنود، اما به هر حال شما حرف های خود را به او بزنید. به او بگویید استعمال سیگار و استنشاق مواد مخدر برایش مجاز نیست، زیرا عدم رضایت شما تاثیر بیشتری از آن چه تصور می کنید بر او خواهد گذاشت.

با فرزندتان صحبت کنید:

برخی از والدین تصور می کنند که بهتر است این مسئله را به روی فرزندشان نیاورند زیرا به نظر آنها ، ممکن است که روی فرزندشان به آنها باز شده و دیگر ترسی از پنهان کردن آن نداشته باشند و در حضور آنها نیز بعد از این، سیگار مصرف کنند.

اگر نسبت به این موضوع بی اهمیت باشید و تنها خواسته شما، سیگار نکشیدن فرزندتان در محیط خانه باشد، بی تفاوت بودن شما را نشان می دهد و در طولانی مدت جواب نمی دهد و دیر یا زود ، فرزندتان در حضور شما نیز سیگار خواهد کشید.

اما اگر هدف شما حل این مشکل برای همیشه است، با او صحبت کنید. البته این گفتگو نباید با نصیحت ، سرزنش یا تمسخر همراه باشد، بلکه باید با مهربانی ناراحتی خود را از این شرایط ابراز کنید. سعی کنید بیشتر شنونده باشید و دلایل او را بشنوید. با انصاف باشید و قضاوت نکنید، همچنین حمایت خود را در حین گفتگو از او نشان دهید.

عشق بورزید:

بی محلی، گذاشتن شرط برای دوست داشتن او و تهدید کردن چاره کار نیست. با این کارها فرزند شما لجباز شده و یا از خانه خود فراری می شود. بنابراین بهترین کار عشق و محبت خود را بدون قید شرط ابراز کنید.

محبت به نوجوانان

به فراتر از سیگار فکر کنید:

نوجوانان غالبا فکر می کنند سیگارهای الکترونیکی (ویپ)، تنباکوهای دودی، سیگار های گل میخک (کرتکس) ،سیگارهای طعم دهنده آب نباتی (بیدیس) و قلیان، کم ضررتر و کم اعتیادآورتر از سیگارهای سنتی هستند. اما همه آن ها خطراتی را برای سلامتی به همراه دارند.

سیگارهای الکترونیکی وسیله ای هستند که با باتری کار می کنند و معمولا حاوی نیکوتین نیستند. آن ها استعمال دخانیات را شبیه سازی می کنند و بو، طعم ومزه سیگار واقعی را به مصرف کننده منتقل می کنند. طبق تحقیقات سیگارهای الکترونیکی باعث می شوند که کاربران مواد شیمیایی بالقوه مضر را استنشاق کنند.

در ماه های اخیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری بیش از 1000 مورد را گزارش کرده اند که به آسیب های ریه دچار شده اند ،علت آن مصرف محصولاتی بود که حاوی تتراهیدروکانابینول بودند. این سازمان به نوجوانان توصیه می کند که از مصرف هرگونه محصول دود دهنده جلوگیری کنند.

به غرور نوجوان خود متوسل شوید:

به نوجوان خود یادآوری کنید که استعمال سیگار سبب بوی بد دهان ، زردی دندان و انگشتان دست ، سرفه های مزمن و بوی بد مو ، بدن و لباس می شود.

به مشاوره متخصص مراجعه کنید:

بهتر است از یک مشاوره متخصص کمک بگیرید و در جلسات مشاوره به همراه فرزندتان شرکت کنید. اما اگر فرزندتان حاضر به مشارکت در این جلسات نمی باشد، خودتان به تنهایی با مشاور صحبت کرده و از او راهنمایی بگیرید.

حساب کتاب ریاضیاتی داشته باشید:

سیگار کشیدن امری گران است. به نوجوان خود کمک کنید که مصرف روزانه، ماهانه یا سالیانه خرید سیگار را محاسبه کند و در عوض برای خرید تلفن هوشمند، لباس یا سایر موارد مورد نیاز خرج کند.

انتظار فشار هم سالان را داشته باشید:

به نوجوان خود ابزار و وسایلی را بدهید که برای سیگار نکشیدن او لازم است . به او بیاموزید چگونه با اوضاع دشوار اجتماع روبرو شود، به عنوان مثال به او بگویید در پاسخ به این که آیا سیگار می کشی؟ قاطعانه نه بگوید و از این امر امتناع کند.

اعتیاد را جدی بگیرید:

اکثر نوجوانان معتقدند که سیگار کشیدن تفریحی، سبب اعتیاد آن ها نمی شود و هر وقت که بخواهند می توانند آنرا ترک کنند. اما واقعیت این است که یک بسته سیگار کشیدن نوجوان را به اندازه پنج بسته سیگار معتاد می کند. به او یادآوری کنید که ترک این امر در صورت متوقف کردن در بزرگسالی دشوار خواهد بود.

رفتار با نوجوان سیگاری

صبوری کنید:

یک اصل مهم در تعامل با نوجوانان داشتن صبر و مدارا کردن با آنها است. مخصوصا زمانی که می خواهید رفتاری مثل سیگار کشیدن را در او تغییر بدهید، در ابتدا صبر خود را افزایش دهید.

علایق او را گوشزد کنید:

فرزند خود را وارد زمینه هایی کنید که واقعا استعداد و علاقه دارد. با این کار دایره دوستان او تغییر کرده و با افراد سالمتری دوست خواهند شد. علاوه بر این هدف و جهتی را پیش روی او کی گذارید که موجب احساس هویت و افزایش اعتماد به نفس در او می شوید. همچنین اوقات فراغتی که منشا مشکلات بعدی او است را با کرهای مورد علاقه او پر کرده اید.

آینده را در نظر بگیرید:

نوجوانان اغلب تصور می کنند اتفاقات بد فقط برای دیگران رخ می دهد. از افرادی در نزدیکان ، دوستان و آشنایان خود که مبتلا به بیماری های مرتبط با دخانیات شده اند برای او مثال های واقعی در زندگی بزنید.

با او همراه باشید:

موضع فعالی در برابر سیگار کشیدن نوجوان خود داشته باشید. در کمپ های ترک اعتیاد همراه او شرکت کنید. درمورد خطرات ناشی از استعمال دخانیات و بیماری های ریه او را آگاه کنید.

با مدرسه او در ارتباط باشید:

مدرسه و معلم ها منابع مهمی رای کمک در این شرایط هستند، زیرا نوجوان شما ساعات بسیاری در مدرسه حضور دارد ، همچنین آشنایی و تجربه بیشتری با مشکلات نوجوانان دارند. علاوه بر این هدف آنها نیز تربیت و پرورش انسانی سالم در جامعه است.

افراد مسئول در مدرسه اگر اشتیاق والدین برای جلوگیری یا رفع این مشکل را ببینند، می توانند کلاس های آموزشی مفیدی را در این زمینه ها برای شما ترتیب بدهند. بنابراین رابطه خود با مسئولان مدرسه را تقویت کرده و از آنها کمک بخواهید.

*جلوگیری از استعمال سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای حفظ سلامتی نوجوان خود برای یک عمر سلامتی انجام دهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها