نوشیدن آب کافی و فراوان بسیار اهمیت دارد. در فصول گرم سال و به‌ویژه تابستان که آب بیشتری از طرق مختلف از دست می‌رود، عطش و تشنگی زودتر بروز پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۲۹۶۸۵۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ساعد نیوز ، عطش، نوعی تشنگی مفرط است که در صورت برطرف نشدن منجر به خستگی، ضعف و عدم تمرکز افراد می شود.

عطش همان تشنگی تعبیر می شود و تشنگی هم نیاز به نوشیدن آب است. این نیاز زمانی بروز پیدا می كند كه بدن در مقابل كم آبی كه با آن مواجه شده واكنش نشان می دهد. كم آب شدن بدن نیز زمانی رخ می دهد که آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار جذب آب باشد. از سوی دیگر، عطش به نوعی تشنگی مفرط نیز تعبیر می شود كه در گرمای شدید و كم آبی های طولانی مدت یا ورزش های طولانی و سنگین رخ می دهد. وقتی بدن كم آب می شود، بزاق دهان را می گیرد و احساس خشكی دهان به وجود می آید. اگر در این مرحله كمبود آب جبران نشود، احساس ضعف، خستگی و سردرد ایجاد می شود. تشنگی در اصل علامت خطری برای كم شدن مایعات بدن است. كاهش مایعات نیز می تواند در اثر تعریق زیاد، اسهال، استفراغ، تب، آفتاب سوختگی یا رژیم غذایی اتفاق بیفتد.

حواس تان به میزان آب بدن تان باشد

آنچه مسلم است همه برای ادامه حیات و فعل و انفعالات درون بدن به آب نیاز دارند و این میزان نیاز به طور متوسط 8 تا 01 لیوان است كه در كودكان كمتر است اما در بزرگسالان تغییری نمی كند. چه بسا افراد مسن كه نسبت به نیاز بدن شان به آب كمتر حساس می شوند اما باید 8لیوان آب را حتما در طول روز مصرف كنند تا سلول های بدن دچار كم آبی نشوند. در مورد افراد دیابتی به دلیل ماهیت بیماری كه افزایش دفع ادرار را به همراه دارد، نیاز بیشتری به آب دارند كه بسته به سطح قندخون باید با پزشك معالج در مورد میزان مصرف آب مشورت كنند. بسته به سطح فعالیت افراد و قرارگیری آن ها در معرض گرما میزان مصرف تغییر می كند و افراد به طور معمول آب را از طرق مختلف در طول روز از دست می دهند بنابراین باید بسته به میزان فعالیت میزان دریافت آب را تنظیم كرد.
نوشیدنی مؤثر برای رفع عطش
چای با تشنگی چه می کند؟

آب مایعی است که در تمام واکنش های بدن شرکت دارد و وجود آن برای فعل و انفعالات مختلف در بدن و در نتیجه ادامه حیات انسان الزامی است. آب نیز مانند هوا و غذا یکی از ضروریت های زندگی است. بنابراین باید همیشه و به صورت مداوم به بدن برسد و در زمان تشنگی هیچ چیز نمی تواند جایگزین آب شود. چای نوشیدنی است که به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است اما هیچ گاه جایگزین مناسبی برای آب نیست. چای به دلیل خاصیت مدر بودن باعث می شود، مقدار بیشتری از آبی که از طرق مختلف به بدن می رسد، دفع شود. به طور کلی توصیه می شود، افراد هنگام تشنگی درصورت دسترسی به آب از این نوشیدنی استفاده کنند.
گلاب

گلاب در حقیقت نوعی عرق گیاهی است که از گلبرگ های چند نوع گل محمدی تهیه می شود.گلاب که همان اسانس گل محمدی است ضد اسهال، ضد التهاب، ضد نفخ، مقوی قلب و معده ، خلط آورو اشتهاآور است و در پیشگیری از عطش و گرمازدگی موثر است.
خاکشیر

شربت دیگری که خاصیت ضد عطش و گرمازدگی دارد خاکشیر است. از قدیم به تجربه از شربت آن با آب سرد و کمی شکر در نواحی گرم به خصوص در فصل تابستان برای رفع عطش استفاده می کرده اند.
شربت آبلیمو

یکی از شربت هایی که از قدیم در فصل گرم مورد مصرف قرار می گرفته، شربت آب لیمو است.آبلیمو دارای خواص ضد تصلب شرایین، کاهش دهنده کلسترول، ضد برخی سموم از جمله تریاک، ضدتب و ضد کمبود ویتامین Cاست پایه اصلی این شربت، عصاره لیموترش است که با آب رقیق می شود و همراه مقدار کمی قند یا شکر مورد مصرف قرار می گیرد. آب لیمو را به تنهایی نباید مصرف کرد زیرا آب لیموی رقیق نشده روی مینای دندان تأثیر می گذارد و باعث تخریب آن می شود. شربت آب لیمو جلوی گرمازدگی و عطش را می گیرد و مصرف آن در ماه های گرم و در مسافرت ها بسیار مناسب است.
تخم شربتی

تخم شربتی دانه گیاه ریحان خوراکی است. این دانه ها درشت تر از خاکشیر و سیاه رنگ هستند.وقتی تخم شربتی داخل آب ریخته می شود، روی آن لایه ای ژله ای تشکیل خواهد شد. شربت آن ضد گرمازدگی و ضد عطش است تخم شربتی خاصیت مسهل و ملین داشته و مصرف آن برای جلوگیری از یبوست که در تابستان شایع می شود، مناسب است.
عرق بیدمشک

بیدمشک نوعی بید است که در اول بهار و قبل از برگ دادن، گل های زیبا و خوشبویی دارد. عرق بیدمشک گاهی بدون رقیق کردن استفاده می شود و خواص تقویت کنندگی ، آرام بخش، ضد گرمازدگی و مقوی قلب دارد. گاهی نیز به صورت شربت آن را رقیق و مقداری شکر به آن اضافه می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها