العهد از یک داختلاف مخفیانه در عربستان گزارش داد؛

درگیری ولیعهد با رئیس سابق اطلاعات عربستان

العهد به نقل از یک روزنامه صهیونیستی از درگیری و اختلاف شدید میان ولیعهد عربستان و رئیس اسبق سازمان اطلاعات این کشور خبر داد.
العهد به نقل از یک روزنامه صهیونیستی از درگیری و اختلاف شدید میان ولیعهد عربستان و رئیس اسبق سازمان اطلاعات این کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۲۹۵۹۱۷

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از صداوسیما، العهد به گزارش یک روزنامه صهیونیستی از درگیری و اختلاف شدید میان ولیعهد عربستان و رئیس اسبق سازمان اطلاعات این کشور بر سر برخی مسائل از جمله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد.

پایگاه اینترنتی العهد نوشت: روزنامه اسرائیلی معاریو از «درگیری شدید و پنهانی» میان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با ترکی الفیصل رئیس اسبق اطلاعات عربستان پرده برداشت.

معاریو نوشت علت این درگیری، آینده روابط عربستان و اسرائیل به ویژه پس از دیدار غیرمترقبه و محرمانه بن سلمان با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در شهر نیوم عربستان است.

این روزنامه به نقل از «حیمی شلیف» تحلیلگر مسائل سیاسی درباره الفیصل که بیش از یک هفته پیش با سرلشکر عاموس یدلن رئیس مرکز پژوهش‌های امنیت ملی اسرائیل دیدار کرده بود، نوشت , پست‌های مهمی را در کشور (عربستان) بر عهده داشت، بر خلاف ولیعهد که حضور او در حکومت، اشتباه بزرگی به شمار می‌آید، چراکه از زمان تعیین او به عنوان ولیعهد در ژوئیه ۲۰۱۷ جنجال بزرگی بر سر رفتار‌های او در محافل خاندان حاکم ایجاد شده است.

شلیف افزود انتخاب یک جوان با نادیده گرفتن بزرگان (خاندان) برای سعودی ها، غیرقانونی است و شکاف دیگری که وجود دارد، این است که بن سلمان هنگام تعیین شدن برای ولیعهدی در مقایسه با ولیعهد‌های سابق که همگی وزیر، سفیر، فرماندهان ارتش یا مدیران شرکت‌های بزرگ بودند و از او برای اداره کشور و سیاست بسیار مناسب‌تر بودند، در اداره دستگاه‌ها و سیاست کشور تجربه‌ای نداشت.

شلیف گفت نام بن سلمان برای دولت آینده آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن به ویژه در سایه ارتباط او با بسیاری از جنایت‌های قتل و در رأس آن ترور دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول با سوال‌های فراوانی همراه است.

به گفته این تحلیلگر اسرائیلی ولیعهد عربستان از اینکه دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن بخواهد با ذره بین حقوق بشر به عربستان بنگرد و بار دیگر درباره قتل خاشقجی، اعدام ها، حقوق کارگران خارجی در عربستان و درباره عملیات قتل و ارتکاب جنایت‌های بشری علیه غیرنظامیان در یمن سوال‌هایی مطرح کند که عربستان را تحت فشار قرار دهد، هراس دارد. بن سلمان در مقابل آن می‌خواهد از عادی سازی روابط با اسرائیل به عنوان برگ برنده‌ای برای محافظت از خود استفاده کند و این موضوعی است که بسیاری از طرف‌ها در خاندان حاکم سعودی از جمله ترکی الفیصل با آن مخالف هستند.

شلیف با استناد به این وضعیت افزود احتمالا تماس‌ها میان اسرائیل و عربستان پشت در‌های بسته باقی بماند و موفقیت توافق سازش با عربستان مستلزم روی کار آمدن یک دولت قوی در آمریکا همچون دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکاست.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها