jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۲۸۹۷۸۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۹  |  ۰۴:۰۲

محققان موسسه فناوری هند بمبئی اخیرا اظهار کرده‌اند ذرات حاوی ویروس کرونا که بر روی یک سطح فرود می‌آیند با تبدیل شدن به یک ساختار میکروسکوپی شبه پنکیک حتی پس از تبخیر قطرات نیز تا چند روز روی سطوح می‌مانند که این موضوع سطوح را عفونی می‌سازد.

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، با انجام این روند بیش از ۹۹.۹ درصد قطرات مایع در عرض چند دقیقه از بین می‌رود، اما ویروس در یک ساختار محافظی که از آن مایع باقیمانده، زنده می‌ماند. نیروهای ریز این ساختار که ضخامت آن تنها چند نانومتر است را حفظ کرده و آن را به سطوح می‌چسبانند و روند تبخیر را کند می‌کنند.

این ساختار بسته به ماده‌ای که روی آن قرار گرفته، در زمان‌های مختلف کاملاً تبخیر می‌شود. به طور مثال تبخیر قطره بزرگی روی فولاد ضد زنگ و مس به ترتیب ۲۴ و ۱۶ ساعت طول می‌کشد.

اما این ساختار بر روی پلی‌پروپیلن می‌تواند بیش از ۱۵۰ ساعت زنده بماند. یک قطره کوچک از این ساختار (فقط یک دهم اندازه کل ساختار) روی شیشه بیش از ۸۰ ساعت دوام می‌آورد.

این ارقام براساس آزمایشات انجام شده در شرایط آزمایشگاهی به دست آمده و در دنیای واقعی که جریان گرما و هوا متغیر است، عواملی که تبخیر را تقویت می‌کنند، کمتر هستند.

راجنش بهارواج، و آمیت آگراوال، استادان مؤسسه فناوری بمبئی هند که در حوزه مدل سازی رایانه و فیزیک تخصص دارند از دانش خود استفاده کردند تا درک کنند که چگونه قطرات ویروس کرونا می‌توانند بیماری را گسترش دهند.

آنها قبلاً دریافته بودند که استفاده از ماسک، اندازه ابرهای کروناویروس عفونی ایجاد شده در اثر سرفه را تا ۲۳ برابر کاهش می‌دهد.

در حالت ساختاری، ویروس کرونا می‌تواند چندین ساعت و حتی چند روز روی سطوح آبگریز بماند.

داده‌های حاصل از این مطالعه که در مجله «Physics of Fluids» منتشر شده، نشان داد که ضخامت ساختار به آرامی کاهش می‌یابد اما در تمام این مدت، مقدار ویروس کرونا در قطره ثابت است.

بهارواج گفت: چیزی که بیش از همه ما را تعجب زده کرد این موضوع بود که زمان خشک شدن این ساختار نانومتری چندین ساعت به طول می‌انجامد. این نشان می‌دهد که سطح کاملاً خشک نیست و ساختارنانومتری که به آرامی تبخیر می‌شود، محیط مورد نیاز برای زنده ماندن ویروس کرونا را فراهم می‌کند.

محققان می‌گویند یافته‌های آنها نشان می‌دهد که ویروس می‌تواند به مدت طولانی زنده بماند و به همین دلیل بر لزوم تمیزکاری منظم و دقیق سطوح تأکید کردند.

آگراوال گفت: تمیز کردن سطوح مکرر لمس شده مانند دستگیره درها یا وسایل دستی و وسایل موجود در بیمارستان‌ها و سایر مناطق مستعد شیوع بیماری کاری مناسب است. ما همچنین توصیه می‌کنیم سطوح را گرم کنید، زیرا حتی اگر سطوح حتی در مدت کوتاه در معرض دمای بالا قرار گیرند این امر می‌تواند به تبخیر این ساختار نانومتریک و از بین بردن ویروس کمک کند.