jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۱۲۸۹۵۲۶   ۰۴ آذر ۱۳۹۹  |  ۱۵:۲۹

دکتر «علی خادم حسینی» محقق ایرانی موسسه «تراساکی» به همراه دیگر محققان با استفاده از هیدروژل نرم موفق به ساخت نمونه اولیه یک لنز تماسی شده است که قادر به شناسایی حسگرهای زیستی است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نیو اطلس، در حالی که قبلاً هم در مورد لنزهای تماسی که بر شرایط سلامتی کاربر نظارت می‌کنند، شنیده‌ایم، این لنزها اغلب از مواد غیرسنتی ساخته می‌شوند. اکنون محققان از هیدروژل نرم در ساخت این لنزها استفاده کرده‌اند که آنها را به طور بالقوه کاربر پسندتر می‌کند.
لنزهای تماسی تشخیصی با تجزیه و تحلیل مایع چشمی و اشک فرد و اندازه‌گیری سطح مولکول‌های نشانگر زیستی مرتبط با شرایطی مانند دیابت کار می‌کنند. این لنزهای آزمایشی معمولاً از پلیمرهای شفاف ساخته می‌شوند که به اندازه هیدروژل، نرم و راحت و ارزان نیست.
با توجه به این نکته، یک تیم بین‌المللی از محققان شروع به کار کردند تا فرمول هیدروژل موجود را اصلاح کنند و باعث انعطاف‌پذیری بیشتر آن شوند. انجام این کار باعث شد که در هنگام قالب گیری، در حالی که بافت سطحی صاف خود را حفظ می‌کند، بهتر شکل خود را نگه دارد.
دانشمندان سپس این هیدروژل را در یک قالب چاپ سه‌بعدی شده با برجستگی‌های ظریف و ریز روی سطح آن ریختند. این برجستگی‌ها میکرو کانال‌هایی را در سطح لنز ایجاد کردند که به عنوان پایه لنز عمل می‌کند. سپس لایه دیگری از هیدروژل به آن طرف پایه متصل شد که این کانال‌ها را محصور می‌کند و آنها را بیشتر شبیه به تونل‌ها در لنز می‌کند.
در محصول نهایی، هر میکروکانال به یک چاه کوچک حاوی یک ماده شیمیایی معرف تبدیل می‌شود. بسته به اینکه چه مقدار از نشانگر زیستی معین در مایع چشم وجود دارد که به آن چاه راه پیدا می کند، واکنش دهنده به صورت عینی مانند تغییر رنگ واکنش نشان می دهد.
دکتر «علی خادم حسینی» مدیرعامل موسسه «تراساکی» مستقر در لس آنجلس که یکی از شرکای این پروژه است، می‌گوید: تولید نمونه اولیه موفقی که در اینجا شرح داده شده و تلاش‌های مستمر برای به حداکثر رساندن توانایی‌های آن، پیشرفت قابل توجهی در لنزهای تماسی حسگر زیستی است.
این مطالعه در مجله Lab on a Chip منتشر شده است.