چگونگی افزایش بهره‌وری و استفاده هدفمند از زمان

تسلط بر زمان

امروزه به دلیل نداشتن زمان کافی، کتاب خوانی بسیار کاهش یافته است. اما راهکارهایی وجود دارد که می توانید به راحتی روزانه کتاب بخوانید و از فواید آن بهره مند شوید.
کد خبر: ۱۲۸۷۱۷۲

راه های مطمئن کتابخوان شدن؛ چگونه کتابخوان شویم؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک ، همه ما از خواندن لذت می بریم اما صادقانه باید گفت که آنقدر که باید، کتابخوانی نمی کنیم. خواندن کتاب باعث افزایش آگاهی و دانش، تمرکز و جهان بینی می شود. به طور خلاصه، مطالعه کردن در زندگی شخصی و شغلی مفید است.

کتابخوان شدن

عدم کتابخوانی ما ریشه در نبود زمان دارد اما نگران نباشید زیرا در این قسمت با یکسری ترفند آشنا می شوید تا بتوانید با وجود هر گونه مانع این کار را انجام دهید و از کتابخوان شدن خود لذت ببرید.

24 قدم تا کتابخوان شدن

1- اهداف سختی برای مطالعه نداشته باشید

اگر اهل مطالعه نیستید ،خود را متعهد به مطالعه بیش از حد توان تان نکنید. به عبارت دیگر، اهداف والایی برای خود تعیین نکنید که احتمالا نمی توانید به آن ها برسید. درعوض هدفی برای خود داشته باشید که قابل تحقق باشد به عنوان مثال از خواندن 20 صفحه در روز یا خواندن یک کتاب در ماه شروع کنید.

اگر بیش از حد متعهد نباشید، خواهید فهمید که تجربه مطالعه با استرس کمتر و لذت بیشتر خواهید داشت. در صورتی که مطالعه ای استرس زا نداشته باشید ، می توانید خیلی سریع تمرکز کنید و کتاب بخوانید.

2- اهداف تان را برای خودتان نگه دارید

اکنون باید هدف مطالعه را تعیین کنید. باید توجه داشته باشید هر زمان که هدفی را با دیگران به اشتراک می گذارید؛انگیزه کمتری برای شما به وجود می آید که در رسیدن به آن هدف مورد نظر سخت کار کنید. بنابراین اگر می خواهید هر ماه دو کتاب بخوانید این هدف را برای خود حفظ کنید.

3- زود ترک کردن

حتما برایتان پیش آمده است که کتابی را تا نیمه خوانده اید بعد از خود پرسیده اید که :"چرا این کتاب را می خوانم؟" در این صورت به جای تلاش برای تامین انرژی کتابی که از آن لذت نمی برید یا برای شما مفید نیست، باید آن را کنار بگذارید و شروع به خواندن کتاب جدید دیگری کنید.

ترک زود هنگام، به شما فرصت بیشتری برای خواندن کتاب های خوب می دهد و زمان خواندن کتاب به دلیل احساس تعهد کمتر است.

4- کتاب هایی را بخوانید که از آن ها لذت می برید

وقتی کتابی را می خوانید که بدان علاقه دارید، اشتیاق بیشتری برای خواندن دوباره آن خواهید داشت.

5- همیشه یک کتاب بر دست داشته باشید

با به همراه داشتن یک کتاب همراه خود در هر زمانی می توانید از فرصت استفاده کنید و خواندن را شروع کنید. به عنوان مثال:هنگام انتظار در مطب پزشک. شما می توانید از تک تک دقایق استفاده کنید بدین صورت که همیشه کتابی همراه تان داشته باشید.

6- کتابخوانی را نسبت به چیزهای کم اهمیت در اولویت قرار دهید

فکرکردن در مورد کتابخوانی دو یا سه ساعته در روز ممکن است یک تعهد جدی در زمان به نظر برسد اما اگر آن را نسبت به مورد کم اهمیت دیگر ارجحیت بدارید، خواهید دانست که اختصاص دادن زمان بیشتر به مطالعه بسیار آسان است.

به عنوان مثال، آیا می دانید که افراد به طور متوسط روزانه 5 ساعت را به تماشای تلویزیون می گذرانند؟ اگر شما نیز چنین هستید، تماشای تلویزیون را به 2 ساعت در روز کاهش دهید و 3 ساعت دیگر را به مطالعه اختصاص دهید.

7- در چالش های کتابخوانی شرکت کنید

این یک روش عالی برای تشویق شما به کتابخوانی بیشتر است زیرا روشی سرگرم کننده و تعاملی است. در این میان می توانید از کتاب هایی که دوستان تان خوانده اند مطلع شده و در صورت علاقه مندی با کتاب های جدیدی برای مطالعه آشنا شوید.

8- ایجاد محیطی برای خواندن فارغ از حواس پرتی

برخی عوامل حواس پرتی وجود دارند که نمی توان از آن ها اجتناب کرد اما برخی دیگر نیز هستند که در کنترل شما قرار دارند.

مطالعه در اتاقی ساکت را شروع کنید تا وسوسه تماشای تلویزیون نشوید و همچنین می توانید مدت زمان مشخصی، تلفن همراه خود را خاموش کرده و یا در حالت پرواز قرار دهید.

9- پول خود را مدیریت کنید

به جای صرف هزینه برای خوردن خوراکی های ناسالم یا لباسی که ارزشی ندارد، سعی کنید در صورتی که نیازی دیگر به آن مبلغ ندارید، یک کتاب تهیه کنید. در ابتدا ممکن است سخت و غیرممکن به نظر برسد اما یکی از بهترین انگیزه ها برای کتابخوانی بیشتر است.

10- ذهنیت خود را تغییر دهید

بر اساس گفته یک استراتژیست و نویسنده، کلید خواندن بسیاری از کتاب ها با توقف فکر کردن در مورد آن به عنوان فعالیتی که انجام می دهید آغاز می شود. کتابخوانی باید به اندازه غذاخوردن و تنفس برای شما طبیعی باشد زیرا این تنها انعکاس درونی شماست و آن را احساس نخواهید کرد و به یک عادت در زندگی شما تبدیل خواهد شد.

11- از فناوری به نفع خود استفاده کنید

اکثر افراد ترجیح می دهند کتابی را خریداری کرده و شروع به خواندن کنند. مطالعات نشان داده است که خواندن کتاب چاپی منجر به درک و حفظ بهتر در مقایسه با کتابخوانی از طریق صفحه کامپیوتر می شود.

اما گاهی اوقات حمل یک کتاب آسان و راحت نیست بدین منظور می توانید از کتاب های صوتی استفاده کنید. استفاده از فناوری به شما فرصت بیشتری می دهد تا کتاب بیشتری را در طول سال بخوانید.

12- چندین کتاب را شروع کنید

این استراتژی ممکن است برای همه مفید نباشد اما داشتن چند کتاب مختلف مزایایی به همراه دارد. در این صورت شما کتاب هایی در زمان و مکان مختلف خواهید داشت.

چنانچه در نمناک عنوان شده است داشتن کتاب های متنوع برای مطالعه چالش برانگیز است و باعث پیشگیری از خستگی می شود. شما می توانید به طور همزمان از رمان یا زندگی نامه اشخاص معروف استفاده کنید.

13- همیشه منتظر کتاب های جدید برای مطالعه باشید.

ازپیشنهاد پست های وبلاگ ها یا دوستان تان برای کتاب جدید استفاده کنید. وقتی به کتاب جدیدی برخوردید که جالب به نظر می رسد آن را در دفترچه یادداشت کنید تا فراموش نکنید.

14- از مجلات شروع کنید

این مورد بیشتر به خواندن روزنامه، مجله یا محتوای آنلاین مربوط می شود اما وقتی صحبت از خواندن برای اوقات فراغت می شود، از خواندن کتاب یا مجلاتی با حجم کم نترسید زیرا به شما کمک می کند تا سریع تر از پس آن برآمده و به سراغ کتاب بعدی بروید.

15- فرسودگی و اتلاف وقت در تصمیم گیری را از بین ببرید

بله فرسودگی تصمیم یک اتفاق واقعی است که مانع خلاقیت و تغییر عادت هایی مثل مطالعه می شود. به جای این که بدون هدف به دنبال صدها هزار کتاب جدید باشید، سعی کنید راه های امتحان شده را هم بررسی کنید.

سرمایه گذارانی مثل بیل گیتس و مارک زاکربرگ لیستی از این کتاب های خوب را معرفی کردند. هر لیست به شما کمک می کند که این فرسودگی در تصمیم گیری را از بین ببرید و زمان بهتری برای مطالعه با توجه به هدف داشته باشید.

16- هنگام مسافرت یا قبل از خواب به خواندن کتاب متعهد شوید

سفر بهترین زمان برای مطالعه است. به تمام اوقات فراغت خود هنگام انتظار برای پرواز و درحالی که سفرتان شروع شده است فکر کنید. در واقع ممکن است در هنگام سفر بتوانید یک کتاب را به پایان برسانید.

قبل از خواب نیز سعی کنید کتاب خواندن را نسبت به مرور کانال های فضای مجازی و تماشای تلویزیون اولویت قرار دهید زیرا نه تنها بیشتر کتابتان را می خوانید و پیش می برید، بلکه خواب بهتری نیز خواهید داشت.

17- آنچه خوانده اید را به اشتراک بگذارید

به یاد داشته باشید اهداف خود را به اشتراک نگذارید اما کتاب هایی که خوانده اید را به دیگران بگویید زیرا این امر بخشی از کل فرایند خواندن است و به عنوان یک مزیت محسوب می شود.

18- کتاب بعدی خود را رزرو کنید

قبل از به اتمام رساندن کتابی که هم اکنون در حال خواندنش هستید، کتاب بعدی را برای خواندن انتخاب کنید تا بلافاصله پس از آن به سراغ کتاب جدید بروید.

19- فارق از هر کاری، کتاب بخوانید

وقتی ذهنتان مشغول باشد و هر دقیقه به موضوعی فکر کنید، نشستن، خواندن و لذت بردن از کتاب بسیار دشوار است. سعی کنید کارهای خود را به اتمام برسانید و با خیال راحت به خواندن کتاب بپردازید. ورزش کردن و مدیتیشن نیز به آرامش ذهن شما قبل از کتابخوانی کمک می کند.

20- کتاب هایی که حراج خورده اند را خریداری کنید

اگر بودجه کافی ندارید و یا درحال صرفه جویی هستید، کتاب هایی که حراج شده اند را خریداری کنید. در این صورت می توانید به راحتی به کتاب دسترسی داشته باشید و همچنین کتاب خانه ای مقرون به صرفه برای خود بسازید. علاوه بر این، شما می توانید با مروری در سایت های تبلیغاتی کتاب هایی ارزان را نیز خریداری کنید.

21- زمانی را برای مطالعه تعیین کنید

این امر به عادت کتابخوانی کمک می کند. به عنوان مثال سعی کنید 20-30 دقیقه قبل از خواب کتاب بخوانید زیرا از آن جایی که در طول روز مشغول امور دیگر هستید نمی توان زمان لازم برای کتابخوانی را تضمین کرد. در نظر گرفتن حداقل زمان برای مطالعه باعث می شود کتابخوانی خود را تضمین کرده و در صورت امکان مقدار زمانی را افزایش دهید.

22- عضو کتابخانه شوید

پیش از این هم در بخش سبک زندگی نمناک گفتیم که عضویت در کتابخانه راهی دیگر برای ایجاد انگیزه کتابخوانی محسوب می شود. شما می توانید با عضویت در این مکان ،ازخواندن کتاب های مورد علاقه خود بهره مند شوید.

23- با سرعت بخوانید

در برخی روزها ممکن است تمرکزی نداشته باشید. در این صورت تایمری را به مدت 20 دقیقه تنظیم کنید و با سرعت 20 دقیقه کتاب بخوانید. این امر از سرگردانی های ذهنی پیشگیری می کند و به قدری سریع پیش می روید که خسته نخواهید شد.

24- یادداشت برداری کنید یا با صدای بلند بخوانید

این امر ممکن است اطرافیان تان را آزار دهد اما به شما کمک می کند تا پیام نویسنده را بهتر درک کنید. خواندن با صدای بلند باعث افزایش تمرکز و حفظ بهتر کتاب می شود.

همچنین سعی کنید به یادداشت کردن نیز بپردازید خواه در دفترچه یادداشت باشد و یا در حاشیه کتاب. این امر همچنان مهارت های سواد آموزی شما را ارتقا می بخشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها