دنیای اینترنت دنیای بی‌انتهایی است. ساز و کار مخصوص به خود را دارد و البته اصطلاحات مخصوص به خود را. در این مقاله با چند اصطلاح رایج در دنیای اینترنت آشنا شوید.
دنیای اینترنت دنیای بی‌انتهایی است. ساز و کار مخصوص به خود را دارد و البته اصطلاحات مخصوص به خود را. در این مقاله با چند اصطلاح رایج در دنیای اینترنت آشنا شوید.
کد خبر: ۱۲۸۴۶۰۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایتنا، اینترنت مانند هر فرهنگ و زبانی، اصطلاحات جدیدی برای کاربران تازه وارد به این عرصه دارد. در اینجا به بررسی 18 اصطلاح در دنیای اینترنت می‌پردازیم که می‌تواند دانش شما را در مورد این پدیده‌ شگفت‌انگیز  افزایش دهد.

۱- خطای 404 (404 Error)
یکی از رایج ترین خطاها در فضای اینترنت، خطای 404 است. هرگاه آدرس یک صفحه را اشتباه وارد کنید یا صفحه مد‌نظر شما حذف شده یا وجود نداشته باشد، این اخطار نمایش داده می‌شود.

۲- افزونه‌ها (Extensions, Add-ones)
افزونه‌ها که در مرورگر کروم با واژه‌ Extension و در مرورگر فایرفاکس با واژهی Add-ones مشخص می‌شوند، برنامه‌های کوچکی هستند که قابلیت‌های جدیدی به مرورگر اضافه می‌کنند. افزونه‌ها فواید بسیاری دارند اما ممکن است خطرات امنیتی نیز در پی داشته باشند. باید توجه داشت که افزونه با پلاگين تفاوت دارد. پلاگین‌هایی مانند جاوا و فلش‌پلیر، برنامه‌هایی برای اجرای نوع خاصی از محتوا در مرورگر شما می‌باشند.

۳- انیمه (Anime)
در کشور ژاپن، انیمه به‌طور‌ کلی به معنای انیمیشن است؛ اما در خارج از ژاپن، از واژه‌ انیمه برای اشاره به انیمیشن‌های ژاپنی استفاده می‌شود. این انیمیشن‌ها رنگ‌های درخشان و شخصیت‌های نمادین دارند. این واژه را با مانگا، که اصطلاحی برای کمیک‌های ژاپنی است، اشتباه نگیرید!

4- بلاگ (Blog)
بلاگ‌ها، وب‌سایت‌هایی هستند که به‌طور مداوم محتوا را برای بازدیدکنندگان بارگذاری می‌کنند. بلاگ‌ها می‌توانند فردی، و منعکس‌کننده‌ی افکار و نوشته‌های یک شخص باشند یا وب‌سایت‌های گسترده‌، با نویسندگان متعدد برای انتشار مطالب خاص؛ مانند وب‌سایت زومیت. همه‌ بلاگ‌ها وب‌سایت هستند، اما همه‌ی وب‌سایت‌ها بلاگ نیستند.
میکروبلاگینگ در دنیای اینترنت به وب‌سایت‌هایی گفته می‌شود که قابلیت ارسال سریع پیام را همراه با ویژگی‌های بلاگ فراهم‌ نموده‌اند؛ مانند توئیتر.

5- ابر (Cloud)
ابرها، سرورهایی خارج از دسترس فیزیکی شما هستند که به سرویس‌های اینترنتی اختصاص یافته‌اند. دراپ‌باکس، Gmail و آفیس‌آنلاین، همگی سرویس‌های ابری هستند؛ زیرا، به‌جای آنکه رایانه شخصی شما کار پردازش و ذخیره‌سازی را انجام دهد، سرورهای خارجی این کار را انجام می‌دهند.

6- کوکی (Cookie)
کوکی‌ها، بسته‌های اطلاعاتی کوچکی روی رایانه‌ی شما هستند که سرویس‌های مختلف برای ردیابی شما استفاده می‌کنند؛ مثلا Gmail برای به یادآوردن شما، کوکی‌ها را به‌کار می‌برد و بنابراین، نیازی نیست که هر بار اطلاعات خود را برای ورود به حساب‌تان وارد کنید.

7- وب تاریک (Dark Web)
وب‌های تاریک، آن دسته از وب‌سایت‌هایی هستند که برای دسترسی به آن‌ها نیاز به نرم‌افزار‌های خاص داریم. این وب‌سایت‌ها در جستجوی گوگل نمایش داده نمی‌شوند و معمولاً وب‌سایت‌های خطرناکی محسوب می‌شوند.

 



8- داکسینگ (Doxing)
داکسینگ عملیاتی شامل پیدا کردن اطلاعات شخصی یک فرد و انتشار آن‌ها، با اهدافی مخرب است.

9- هات‌اسپات (Hotspot)
به‌طور کلی به هر منطقه‌ای که دسترسی به اینترنت از طریق وای‌فای ممکن باشد، هات‌اسپات گفته می‌شود. همچنین ویژگی به‌اشتراک‌گذاری اینترنت توسط تلفن‌ همراه نیز هات‌اسپات نام دارد. امروزه دستگاه‌های پرتابل هات‌اسپات نیز موجود هستند که اینترنت را از طریق وای‌فای در هر مکانی در اختیار شما قرار می‌دهند.

10- اینترنت اشیاء (Internet Of Things)
هدف اینترنت اشیاء، گسترش اتصال به اینترنت در همه‌ دستگاه‌های محیط اطراف شماست؛ مانند، چراغ‌ها، تلویزیون، یخچال، ترموستات و... . چنین دستگاه‌هایی بدون دخالت انسان نیز می‌توانند وظایف تعریف‌شده را انجام دهند.

11- لورک (Lurk)
به کاربرانی که تنها به مشاهده‌ محتوا و دیدگاه‌ها می‌پردازند و نظری نمی‌دهند یا محتوایی تولید نمی‌کنند، لورک گفته می‌شود. تخمین زده می‌شود تنها یک درصد فعالان وب به تولید محتوا می‌پردازند.

12 پی‌وال (Paywall)
پی‌وال محتوایی روی اینترنت است که برای مشاهده‌ آن باید پول بپردازید. این روش یکی از روش‌های تأمین هزینه‌های وب‌سایت است.

13 فیشینگ (Phishing)
فیشینگ یکی از راه‌های فریب دادن افراد برای سرقت اطلاعات شخصی با معرفی خود به‌عنوان یک نهاد رسمی مانند بانک است. در این روش معمولاً در قالب یک ایمیل از افراد خواسته می‌شود تا اطلاعات خود را برای تأیید مجدداً وارد کنند.

14- سئو (SEO)
SEO، سرواژه‌ی عبارت Search Engine Optimization (بهینه‌سازی موتور جستجو) است. سئو شامل روش‌های مختلفی است که همگی آن‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند؛ جلب نظر موتورهای جستجو برای جذب مخاطب بیشتر.

15 اسپم (Spam)
اسپم واژه‌ا عمومی برای پیام‌های آنلاینی است که بدون آنکه مایل باشید، برای شما فرستاده می‌شوند. ایمیل اسپم یکی از انواع رایج اسپم است؛ اما اسپم می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و فروم‌ها نیز موجود باشد.

16 -ترول (Troll)
ترول، به افرادی گفته می‌شود که در محیط‌های آنلاین بحث و دعوا راه می‌اندازند و منجر به اذیت سایرین می‌شوند. ترول‌ها معمولاً این‌ کار را با مطرح کردن موضوعی تحریک‌کننده یا خارج از بحث انجام می‌دهند.

17- URL
URL، سرواژه‌ی Uniform Resource Locator (مکان‌یاب یکپارچه منبع) است.URL، در واقع همان آدرسی است که در نوار بالایی مرورگر وارد می‌کنید تا صفحه‌ی مشخصی بارگذاری شود.

18- ویکی (Wiki)
ویکی نوعی وب‌سایت برای جمع‌آوری و انتشار اطلاعات است. معروف‌ترین ویکی حال حاضر ویکی‌پدیا است؛ اما ویکی‌های مختلفی با موضوعات متنوع در محیط وب فعال هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها