سبزیجات یکی از بزرگترین دسته هایی است که در سبد غذایی خانواده ها قرار دارد. اما قبل از استفاده سبزیجات باید بدانید که شستن سبزیجات 4 مرحله مهم دارد که باید بدانید.
سبزیجات یکی از بزرگترین دسته هایی است که در سبد غذایی خانواده ها قرار دارد. اما قبل از استفاده سبزیجات باید بدانید که شستن سبزیجات 4 مرحله مهم دارد که باید بدانید.
کد خبر: ۱۲۸۳۷۲۶

آیا مراحل شستشوی سبزیجات را میدانید؟
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان ،دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: خرد کردن زیاد سبزیجات و در معرض هوا قرار دادن آن‌ها باعث از بین رفتن ویتامین‌های موجود در سبزیجات می‌شود.
توصیه می‌شود جهت پخت سبزیجات ابتدا آب را تا حدود 60 درجه سانتی‌گراد گرم کرده و سپس سبزیجات داخل آن ریخته شود زیرا حرارت آب باعث از بین رفتن آنزیم‌هایی می‌شود که می‌توانند ویتامین‌ها را از بین ببرند.
این گزارش حاکی است سبزی‌ها به دلیل احتمال از بین رفتن مواد مغذی و همچنین ایجاد مواد سرطان زا نباید به مدت طولانی سرخ شوند و اضافه روغن نباید به داخل ظروف اصلی برگردانده شود.
گفتنی است، بهتر است تخته آماده‌سازی گوشت از سبزی‌ها جدا باشد و به جای تخته‌های چوبی از پلاستیک‌های فشرده استفاده شود و در صورت استفاده از تخته‌های چوبی، بعد از کار باید آن‌ها را به دقت شسته و سطح آن را با لایه‌ای نازکاز نمک بپوشانند.

شستشوی سبزی 4 مرحله دارد
سبزی‌ها از جمله گروه‌های غذایی هستند که مصرف روزانه 2 تا 4 واحدشان توصیه می‌شود اما شستشوی آن‌ها از موارد مهمی است که عدم دقت در آن می‌تواند سبزی‌ها را به یک تهدید جدی برای سلامت بدن تبدیل کند، بنابراین بهتر است برای شستشوی آن‌ها 4 مرحله اشاره‌شده در ادامه را بخوانید.

مرحله پاک‌سازی سبزیجات
تمام برگ‌ها و ساقه‌های زرد، خشک و کهنه را بگیرید و گل‌ولای موجود در سبزی را از آن جدا کنید.

مرحله انگل زدایی سبزیجات
به ازای هر لیتر آب، 3 تا 5 قطره مایع ظرف‌شویی اضافه کنید و طوری آب را هم بزنید که کف کند. حالا سبزی‌های پاک‌شده را در این محلول بریزید. پس از 15 تا 20 دقیقه، آب را به آرامی خالی کنید و سبزی را در سبدی بریزید.

مرحله میکروب‌زدایی سبزیجات
برای از بین بردن میکروب‌های احتمالی، به سبزی که در آب غوطه‌ور است، مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه کلر بیفزایید. البته بهتر است طبق دستورالعملی که روی بسته‌بندی مایع ضدعفونی‌کننده درج‌شده، سبزی‌ها را با آن بشویید.

مرحله آبکشی سبزیجات
بهتر است برای اطمینان از نماندن ترکیب‌هایی که در دو مرحله قبلی استفاده کرده‌اید روی سبزی‌ها، بار دیگر آن‌ها را در آب غوطه‌ور کنید و دوباره داخل سبدی بریزید تا سبزی‌ها کاملا تمیز و برای مصرف اعضای خانواده آماده شوند.
خرد کردن زیاد سبزیجات و در معرض هوا قرار دادن آن‌ها باعث از بین رفتن ویتامین‌های موجود در سبزیجات می‌شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها