جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب برای حفظ طعم و بهداشت آب به خصوص در مناطق گرمسیری بسیار لازم و ضروری است. برای رشد جلبک، درون مخازن آب باید شرایطی مهیا شود که متاسفانه بسیاری از مخازن آبی که توسط مردم در حال استفاده است این شرایط وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۷۸۵۷۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از makhzaneab، درنتیجه در صورتی که بخواهیم اقدام به جلوگیری از رشد جلبک در مخازن آب نمایید نیاز است تا این شرایط را حذف کرده و یا به حداقل برسانید. در صورتی که می خواهید در رابطه با روش های جلوگیری از رشد جلبک در منبع آب، تانکر و مخزن آب اطلاعاتی کسب نمایید ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

 

توجه : رسوب ناشی از ذرات معلقی مانند شن ، ماسه و گل و لای و زنگ آهن در داخل مخزن که عموما به رنگ قهوه ای است جلبک نیست . این مواد معلق با نصب فیلتر پیش تصفیه قابل حذف می باشد. منظور از جلبک ماده ای لزج و سبز رنگ است که روی دیواره های داخلی مخزن رشد و تجمع می کند. فساد بقایای این جلبکها (گیاهان تک سلولی ) بعد از خزان کردن توسط باکتری های بی هوازی مسبب بوی نامطبوعی در آب داخل مخزن می شود.

جلبک

تجمع جلبک در کف مخزن بی رنگ (تک لایه) که حدود دو سال در نور مستقیم آفتاب قرار گرفته است.

چگونه از جلبک زدن مخزن آب جلوگیری نماییم؟

  اگر هنوز اقدام به خرید و نصب مخزن آب نکرده اید بهتر است مخازنی را خریداری نمایید که خاصیت ضد جلبکی داشته باشند. در بازار این مخازن با عنوان مخازن آب ضدجلبک شناخته می شوند. بهترین، پرفروش ترین و ارزانترین مخازن آب ضد جلبک، مخازن آب پلی اتیلن می باشند. در این نوع از مخازن، عموماً لایه ای تیره رنگ میان لایه های مخزن تعبیه می شود تا از نفوذ نور خورشید که عامل اصلی رشد جلبک می باشد جلوگیری به عمل آید. مخازن سه لایه و چند لایه در این دسته قرار می گیرند. برای جلوگیری از رشد جلبک در داخل یک مخزن آب، باید میزان نفوذ نور مستقیم خورشید به داخل آن بسیار کم باشد. مانند  مانند یک اتاق نیمه تاریک

   در صورتی که پیش از این اقدام به خرید مخزن آب کرده اید و مخزن تان بی رنگ یا تک لایه است و یا نازک بودن بیش از حد آن سبب نفود نور و رشد جلبک می شود ، باید به هر نحوی جلوی ورود نور خورشید به داخل مخزن را بگیرید. مثلاً رنگ آمیزی بدنه بیرونی مخزن با رنگ تیره و قرار دادن پارچه برزنت یا پشم شیشه تیره رنگ می تواند تا حدی جلوی نور را بگیرد. البته به دلیل عوامل محیطی نیاز خواهید داشت تا در دوره های مختلفی اقدام به بازسازی و جایگزینی این لایه ها نمایید.

عدم نصب مخزن آب زیر تابش مستقیم نور خورشید

  یکی از عوامل اصلی تشدید رشد جلبک و در تانکرها و مخازن آب، نور خورشید است.  در کل توصیه می شود تا محل نصب مخزن آب زیر سایه و در جای خنک و در سایه انتخاب شود تا علاوه بر اینکه عمر مخزن افزایش یابد، رشد جلبک نیز کاهش پیدا کند. البته نور خورشید و گرمای حاصل از آن در مخازن فلزی نیز علاوه بر تسریع فرآیند زنگ زدگی و خوردگی مخزن فلزی ، موجب رشد بیش از حد باکتری های شیمیوتروف و دیگر تک سلولی ها می شود که می تواند آب را طعم دار کند.

مسدود کردن محفظه های ورودی نور به مخزن آب

درب مخزن نباید طولانی مدت باز بماند ضمن اینکه در صورتی که مخزن دارای شکستگی و یا سوراخ باشد علاوه بر اینکه باعث رشد جلبک می شود، امکان آلوده شدن آب توسط عوامل خارجی افزایش پیدا می کند.

نظافت و سرویس دوره ای مخزن آب

   باید سرویس های دوره ای برای بازبینی و نظافت مخازن آب در نظر گرفته شود. این نظافت ها برای کاهش رشد جلبک و باکتری ها بسیار مناسب هستند. ما توصیه می کنیم در هنگام خرید مخزن آب، به راحتی نظافت مخزن نیز توجه نمایید. در مخازن حجیم امکان نظافت مخزن از خارج آن وجود نداشته و یا یا بسیار دشوار می باشد. به همین دلیل مخازنی را انتخاب نمایید که دریچه های بزرگ (دریچه آدم رو) داشته باشند تا در صورت نیاز بتوان به نفر به داخل آن ها رفته و اقدام به نظافت نماید.

برای آشنایی با روش های نظافت و سرویس دوره ای مخازن آب پیشنهاد می کنیم مقاله “روش های نظافت و تمیز کردن مخزن آب” را مطالعه نمایید.

تمیزکردن مخزن آب شستشو منبع آب
تمیز کردن و شستشو مخزن آب

فیلتراسون و افزودن مواد شیمیایی

  استفاده از سیستم های فیلتراسیون همچون فیلتر آب ضد جلبک و افزودن مواد شیمیایی از بین برنده جلبک ها و باکتری ها در برخی موارد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. البته در این روش های باید از بی خطر بودن مواد شیمیایی برای سلامت انسان اطمینان کامل حاصل گردد. ضمن اینکه این روش ها عموماً پرهزینه بوده و نیاز به تجهیزات جانبی می باشند.

 

پرسش های متداول

آیا رشد جلبک درون مخزن آب میتواند مسئله ای نگران کننده ای باشد؟

جلبک می تواند باعث بد بو و طعم شدن آب شود و امکان رشد باکتری ها را فراهم کند. همچنین رشد جلبک با نفوذ نور به داخل مخزن تسریع می شود, بنابراین با قرار دادن مخزن در جای تاریک و یا استفاده از مخزن های تیره رنگ میتوان از رشد جلبک درون مخزن جلوگیری کرد.

جلبک ها چگونه باعث تغییر طعم و بوی آب درون مخزن می شوند؟

جلبک ها ماده ای لزج و سبز رنگ هستند که روی دیواره های داخلی مخزن رشد و تجمع می کند. فساد بقایای این جلبک ها (گیاهان تک سلولی) بعد از خزان کردن توسط باکتری های بی هوازی مسبب بوی نامطبوعی در آب داخل مخزن می شود.

چگونه از جلبک زدن مخزن آب جلوگیری نماییم؟

بهتر است مخازنی را خریداری نمایید که خاصیت ضد جلبکی داشته باشند. در بازار این مخازن با عنوان مخازن آب ضدجلبک شناخته می شوند در غیر اینصورت می بایست این شرایطی را برای جلوگیری از رشد جلبک ها محیا نمایید؛ ۱- عدم نصب مخزن آب زیر تابش مستقیم نور خورشید ۲- مسدود کردن محفظه های ورودی نور به مخزن آب ۳- نظافت و سرویس دوره ای مخزن آب ۴- فیلتراسون و افزودن مواد شیمیایی

 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها