سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز استفاده اورژانسی از پلاسمای خون بهبودیافتگان کووید-۱۹ برای درمان دیگر بیماران را صادر کرد.
کد خبر: ۱۲۷۴۴۷۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، سازمان غذا و داروی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پلاسما نباید به عنوان استاندارد جدید برای درمان کووید-۱۹ تلقی شود، ولی ممکن است شدت بیماری را در بیماران بستری شده کاهش دهد. تحقیقات مقدماتی نشان می‌دهند پلاسمای خون بهبودیافتگان کووید-۱۹ حاوی پادتن ویروس کرونا است و می‌تواند نرخ زنده ماندن بیماران بستری شده را بهبود دهد.

FDA ابتدا قصد داشت مجوز استفاده اورژانسی از پلاسما را اوایل ماه جاری میلادی صادر کند، ولی وقتی مقامات بهداشتی به دلیل کمبود تحقیقات اطمینان دهنده نسبت به استفاده از این روش درمانی ابراز نگرانی کردند، این سازمان مجبور شد صدور مجوز استفاده اورژانسی را به تعویق بیندازد.

برخی خبرگزاری‌های آمریکا مدعی شده‌اند سازمان غذا و دارو تحت فشار دونالد ترامپ مجوز استفاده اروژانسی از پلاسما را صادر کرده است. ترامپ هفته گذشته در یک کنفرانس خبری تأخیر این سازمان در صدور مجوز را سیاسی خواند و آن را به مانع تراشی در روند توسعه دارو و واکسن کووید-۱۹ متهم کرد.

صدور مجوز استفاده اورژانسی از پلاسمای خون بهبودیافتگان کووید-۱۹ توسط FDA به معنی تأیید کامل آن توسط این سازمان نیست، ولی نشان می‌دهد به باور این سازمان مزایای این روش درمانی از عوارض آن بیشتر است. این سازمان پیشتر مجوز استفاده از داروی ضدویروسی Remdesivir برای درمان بیماران مبتلا به کرونا را صادر کرد.

استفاده از پلاسمای خون بهبودیافتگان برای درمان دیگر بیماران، یکی از روش‌های قدیمی برای درمان بیماری‌های عفونی است و از قرن نوزدهم برای درمان بیماری‌هایی همچون دیفتری، آنفلوانزا و آبله‌مرغان استفاده می‌شود.

هزاران نفر از مبتلایان به کرونا در آمریکا از طریق کارآزمایی‌های بالینی و مجوزهای اورژانسی موردی تحت نظارت سازمان و غذا و داروی این کشور با پلاسما تحت درمان قرار گرفته‌اند. حال با ارائه مجوز جدید توسط این سازمان برخی از موانع لجستیکی کنار رفته‌اند و دسترسی بیماران به این روش درمانی آسان‌تر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها