پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

پیشنهاد وضع جریمه برای ماسک نزدن

یک پزشک متخصص بیماری های عفونی می گوید قدرت سرایت به قدری بالاست که حتی برداشتن ماسک برای لحظاتی هم می تواند خطرناک باشد.
کد خبر: ۱۲۷۳۶۸۱

 دکتر محمدباقر شکوهی نیا، متخصص بیماری های عفونی در گفت و گوی با خبرنگار جام جم آنلاین ،عنوان کرد: بسیاری از مردم در سطح جامعه بدون ماسک رویت می شوند. حتی در نقاطی هم که اطلاع رسانی چندانی در آن وجود ندارد مردم نسبت به زدن ماسک بسیار حساس و آگاه هستند اما نمی دانم چرا در سطح شهر همین تهران افرادی بدون ماسک رفت و آمد می کنند. به نظر من دیگر زمان آن است که برای ماسک نزدن جریمه وضع کنیم.

این پزشک متخصص تاکید کرد: ویروس کرونا به سرعت انتقال می یابد. من در رابطه با جهش ویروس صحبت نمی کنم، من فقط در رابطه با قدرت سرایت کرونا صحبت می کنم. به همین دلیل است که می گویم اگر فردی کوچک ترین علائم کرونا را در خود مشاهده کرد به سرعت خودش را قرنطینه کند تا احتمال انتقال ویروس کرونا را به دیگران به صفر برساند. باید خودقرنطینگی را یاد بگیریم، چیزی که خوشبختانه بسیاری از شهروندان رعایت می کنند.

شکوهی نیا یادآور شد: افرادی که آسم دارند اصلا از خانه خارج نشوند و سرکار هم نروند چرا که تنفس برای آنها زیر ماسک واقعا دشوار است. اگر چنین افرادی مجبورند از خانه خارج شوند برای اینکه برای لحظاتی هم که شده ماسک را بردارند لزوما جایی بروند که هیچکس نیست. آنگاه ماسک را بردارند و چند بار نفس عمیق بکشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ابتلا به کرونا باعث تولید پادتن می شود که از این روش می توان برای بهبود حال دیگر بیماران استفاده کرد اما این روش برای همه موثر نیست. در مواردی که بیماری شدید است، مشکل ویروس نیست، بلکه مشکل مواد ایجاد شده در بدن و تغییرات صورت گرفته در دیواره عروق است که باعث لخته شدن خون می شود، به همین خاطر این روش عملا در بیماری های شدید کارساز نیست.

این پزشک متخصص در پاسخ به این پرسش که ویروس کرونا چه زمانی فروکش می کند گفت: پیش بینی زمان در رابطه با این ویروس امکان پذیر نیست. ما زمانی می توانیم در اینباره صحبت کنیم که مسائلی همچون رعایت فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی را در جامعه به وضوح مشاهده کنیم. اگر قرنطینه شدن جدی گرفته شود به سرعت تب کرونا فروکش می کند.

وی در پایان گفت: ویتامین ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند اما استفاده از آنها به آن معنی نیست که اگر آنها را مصرف کنیم دیگر به کرونا مبتلا نمی شویم. بهترین کار قرنطینه است و اگر هم امکان پذیر نبود استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها