دره‌ نی‌گا جایی در دل اشترانکوه، طبیعت بی‌نظیر ایران قرار دارد، با دامنی از درختان، گل‌ها و گیاهان آراسته شده به دست مادر طبیعت و سفیدرودی که از آن می‌گذرد.
کد خبر: ۱۲۶۹۱۰۳

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، حدود شش کیلومتر دورتر از دریاچه گهر، همان دریاچه‌ای که رود زیبای سفید رود از آن سرچشمه می‌گیرد، دره‌ای بکر در دل طبیعت تحسین شده درود در استان لرستان با نام نی‌گا بر بستر زمین، بساط خود را پهن کرده است. دره از مناظری شگفت‌انگیز با صخره‌های طراحی شده به دست طبیعت و رودی خروشان شکل گرفته است.

مسیر بیست کیلومتری دره نی‌گا که برای عبور از آن راهی جز پیاده‌روی در این راه بهشتی نیست را درختان میوه بسیاری چون گردو، سیب، بادام، توت و ... آراسته‌اند که همگی به شکل خودرو، از دل زمین بیرون آمده‌اند. صاحبان خانه‌ نی‌گا حیوانات بومی منطقه از جمله روباه، گراز، گربه وحشی، خرس، گرگ و پلنگ و همچنین گونه‌های مختلفی از پرندگان زیبا هستند.

در دل دره نی‌گاه با عرض حدود ۵۰۰ متر، رودخانه سفیدرودی جریان دارد که بعد حرکت از دریاچه گهر، رودهای دره گردو و دره خرس را در میانه راه با خود همراه کرده است و خروشان‌تر از آغاز راه، پا به دره گذاشته است.

سفیدرود وقتی پرآب‌تر می‌شود که آبشارهای زیبای میان مسیر که ارتفاع آنها گاهی به چند صد متر نیز می‌رسد، به رود می‌پیوندند.

فصل‌ها در نی‌گا

نی‌گا در هر فصل شگفتی‌های خود را دارد. بهار بهترین فصل برای دیدن شکوفه‌ها و لذت بردن از هوای خنک روز و سرمای دلچسب شب است.

در بهار رود خروشان‌تر از هر زمان دیگری در دره حرکت می‌کند. دره در فصل تابستان نیز گرمای چندانی به خود نمی‌بیند و نسیم خنک گاهی صورتت را نوازش می‌دهد.

در این فصل دره سراسر سبز و پرآب است. پاییز در نی‌گا، دنیای رنگ و زیبایی است. زردها و نارنجی‌ها جلوه‌ای مثال زدنی به دره می‌دهند.

دره نی‌گا در زمستان سفیدپوش می‌شود و سرما بر آن حاکم می‌شود. مسیر دره در این فصل سخت و صعب‌العبور است.

قدم بر دامن اشترانکوه

این دره حفاظت شده از سوی سازمان محیط زیست در منطقه اشترانکوه باشکوه قرار دارد. در دو سوی دره پاسگاه‌های محیط زیست مستقر هستند تا بتوانند امنیت منطقه را تامین کنند.

اطلاعاتی در خصوص آب و هوا و شرایط عبور در مسیر را می‌توان از آنها جویا شد. بهترین راه برای گذر از نی‌گاه عبور از مسیرهای پای‌کوب و سنگ‌چین است، دره مسیرهای فرعی‌ بسیاری دارد که ورود به آنها ممکن است خطر آفرین باشد.

راهی که به نی‌گا ختم می‌شود

این دره بکر و کمتر دیده شده، منطقه‌ای آشنا برای همگان نیست و اغلب کوهنوردان و طبیت‌گردهای حرفه‌ای پا به این مسیر می‌گذارند.

برای گذر از این دره بارها باید از این سوی رود به سوی دیگر آن رفت تا مسیر را تا پایان پیمود. برای رسیدن به این منطقه دو راه وجود دارد.

مسیر نخست اینکه می‌توان از دریاچه گهر به راه افتاد و با یک پیاده‌روی حدود ۷ تا ۸ ساعته دره نی‌گا را سیاحت کرد.

راه دیگر این است که از روستای تی واقع در شهر درود که دره با رسیدن به آن پایان می‌یابد، گشت و گذار در دره را انجام داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها