پاسخ به سئوال یکی از سئوالات مخاطبان

10 مرحله برای جلوگیری از هک شدن مودم

كارهایی هست كه می‌توانید بدون هزینه‌های آن‌چنانی برای بهتر شدن زندگی دیجیتال خود در این دوران سخت انجام دهید. كرونا تنها خطری نیست كه میلیون‌ها كاربری را كه این روزها مجبور به تكیه بر اینترنت و فضای مجازی برای انجام امور روزمره خود هستند، تهدید می‌كند.
كارهایی هست كه می‌توانید بدون هزینه‌های آن‌چنانی برای بهتر شدن زندگی دیجیتال خود در این دوران سخت انجام دهید. كرونا تنها خطری نیست كه میلیون‌ها كاربری را كه این روزها مجبور به تكیه بر اینترنت و فضای مجازی برای انجام امور روزمره خود هستند، تهدید می‌كند.
کد خبر: ۱۲۶۶۲۰۴

هكرها و سارقان اینترنتی به‌لطف افزایش چند برابری خرید‌های اینترنتی و دوركاری افراد، روزگار خوشی را می‌گذرانند و تعداد كلاهبرداری‌های اینترنتی در سراسر جهان جهش عجیبی داشته است. به‌همین دلیل بهتر است درباره بازار مكاره هكرها و گام‌هایی كه باید برای حفظ امنیت خود در برابر اقدامات احتمالی آنها بیشتر بدانید.

چه كار كنیم؟

خوشبختانه با چند اقدام ساده می‌توانید امنیت دیجیتال خود را بهبود بخشید تا خطر قرار گرفتن در معرض خطرات ناشی از كلاهبرداری‌های اینترنتی را تا حد زیادی كاهش دهید. این امر نه‌تنها می‌تواند برای كاربران مهم باشد، بلكه سازمان‌ها و شركت‌هایی این روزها مجبور به استفاده از نیروهایشان به‌طور دوركار هستند هم می‌توانند كمتر نگران از دست رفتن اطلاعات ذی‌قیمت خود باشند. در ادامه برخی از این اقدامات را با هم مرور می‌كنیم.

نرم‌افزارهایتان را به‌روزرسانی كنید: اصولا سیستم‌های شركت‌ها به نرم‌افزارهای خودكار به‌روزرسانی مجهز هستند و وقتی به‌طور منظم از رایانه كاری‌تان استفاده می‌كنید نیازی به نگرانی درباره به‌روزرسانی نرم‌افزارها نیست، اما وقتی خودتان مسؤول همه ‌چیز هستید، باید بیشتر به این مساله اهمیت دهید. هنگامی كه نرم‌افزارها به‌روزرسانی و حفره‌های امنیتی آنها پوشانده می‌شود، درواقع به هكرها آدرس دقیق آسیب‌پذیری كاربرانی كه از نسخه‌های قدیمی استفاده می‌كنند داده می‌شود، پس سعی كنید
از آخرین نسخه‌ها و به‌روزرسانی‌های امنیتی عقب نمانید.

البته این كار بدون مشكل نیست، چراكه گاهی این به‌روزرسانی‌ها موجب بروز مشكلاتی در عملكرد نرم‌افزارها یا سیستم شما خواهند شد، اما امنیت هویت و اطلاعات حساس شخصی شما از دردسرهای سروكله زدن با آخرین نسخه نرم‌افزار مورد استفاده شما بسیار باارزش‌تر است. این به‌روزرسانی نباید محدود به نرم‌افزار‌ها یا نرم‌افزارهای شما باشد و باید سعی كنید از آخرین نسخه موجود سیستم‌عامل و آخرین درایورهای سخت‌افزاری استفاده كنید تا آسیب‌پذیری شما به‌ حداقل برسد.

از تایید اعتبار دومرحله‌ای استفاده كنید: اگر هكرها به سیستم شما نفوذ كرده باشند، به تمام اسامی كاربری و گذرواژه‌های شما دسترسی دارند كه بسیار ترسناك است. اما خوشبختانه راه ساده‌ای برای كاهش تاثیر از دست رفتن این اطلاعات وجود دارد و آن استفاده از روش تایید اعتبار دومرحله‌ای است كه توسط بسیاری از سرویس‌ها و شبكه‌های اجتماعی به كاربران ارائه می‌شود. با فعال كردن این قابلیت، دیگر فاش شدن نام كاربری و گذرواژه شما خطرناك نیست. شاید گاهی با خود فكر كنید كسی ‌دنبال اطلاعات شما نیست و لزومی ندارد برای هر بار ورود به حساب ایمیل شخصی یا پروفایل كاری در سیستم شركت دو بار هویت خود را تایید كند، اما لازم است بدانید این یكی از بهترین روش‌های موجود برای ناكام گذاشتن سارقان اینترنتی است.

خودتان را واكسینه كنید: همیشه پیشگیری مهم‌تر از درمان است و این موضوع درباره امنیت دیجیتال شما هم صادق است. اگر زیاد از فروشگاه‌های اینترنتی خرید می‌كنید یا در طول روز تراكنش‌های مالی كاری زیادی دارید بهتر است برای حفظ امنیت خود بیشتر به نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و ضد بدافزار توجه كنید. بسیاری از این نرم‌افزارها نسخه‌های رایگان و قابل دریافت برای استفاده شخصی دارند كه می‌توانید به‌سادگی از سایت شركت‌های سازنده یا فروشگاه‌های نرم‌افزار دریافت كنید. بهترین آنتی‌ویروس رایگان برای كاربران ویندوز Windows Defender است و برای مقابله با بدافزارها و ابزارهای سرقت اطلاعات Malwarebytes برای تمام پلتفرم‌های رایانه و گوشی هوشمند عرضه شده و حفاظت مناسبی دربرابر بدافزارها به‌شما می‌‌دهد.

حواستان را جمع كنید: در نهایت بهترین ابزار حفاظتی در اختیار شما، كسب آگاهی درباره انواع روش‌های سرقت اطلاعات و شگردهای كلاهبرداری اینترنتی و دقت به جزئیات هنگام انجام تراكنش‌های مالی در فضای مجازی است. همیشه یادتان باشد هیچ ارزانی بی‌علت نیست و دلیلی ندارد كسی برای پرداخت جایزه به شما اصرار كند!

​​​​​​​شگردهایشان را بشناسید

كلاهبرداران اینترنتی بیش از هر چیز دنبال اطلاعات هویتی و بانكی كاربران و هدایت آنها به درگاه‌های پرداخت جعلی برای دستیابی به حساب بانكی آنها هستند. بنابراین با رشد تصاعدی كاربران سایت‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی و البته خدمات درمانی و دارویی جای تعجب نیست كه شاهد روش‌های مختلف برای به‌دست آوردن این اطلاعات در بستر شرایط فعلی باشیم. به‌گفته تورج كاظمی، رئیس پلیس فتای پایتخت، هرچند رعایت شهروندان و استفاده از رمز یكبار مصرف پویا باعث كاهش پرونده‌ها در مقایسه با سال پیش شده، ولی كلاهبرداری اینترنتی با شیوع كرونا افزایش یافته است.

مهم‌ترین شگردهای مورد استفاده مجرمان فضای مجازی عبارت‌اند از: سوء‌استفاده از شرایط و كلاهبرداری به بهانه فروش ماسك، تجهیزات پزشكی و داروهای مرتبط با كرونا، هدایت كاربران به صفحات درگاه پرداخت جعلی در نرم‌افزار‌ها یا سایت‌های مشكوك به‌قصد دستیابی به اطلاعات بانكی و خالی كردن حساب در همان زمان یا موقع بهتر و كلاهبرداری با عنوان كمك به بیماران مبتلا به كرونا كه در برخی موارد با هدایت به درگاه و سرقت اطلاعات حساب نیز همراه است.

آگهی‌ های جعلی كار در منزل و اخذ مبالغی به‌عنوان تضمین یا برای ارسال اجناس اولیه هم از دیگر شگردهای رایج این روزهاست كه پس از پرداخت مبلغ موردنظر كه معمولا زیاد هم نیست، با پاسخگو نبودن كلاهبرداران همراه می‌شود. در نهایت باید به شگرد همیشگی برنده شدن در قرعه‌كشی اشاره كنیم كه هنوز هم قربانی می‌گیرد.

در این روش، شماره كارت قربانی به‌بهانه برنده شدن در قرعه‌كشی مجهولی از او خواسته و اعلام می‌شود در صورت واریز نكردن وجه در مدت چند روز با آنها تماس بگیرید.

پس از تماس قربانی مبنی بر واریز نشدن وجه معمولا با فریب، قربانی پای دستگاه عابربانك كشانده می‌شود تا به‌جای واریز از حسابش برداشت شود. تمام این موارد و شگردهای ناشناخته متعدد دیگر لزوم آموزش بیشتر و درك اهمیت امنیت دیجیتال را بیش از پیش روشن می‌كند.

خشایار مریدپور - ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها