jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۱۲۶۴۱۷۴   ۳۰ فروردين ۱۳۹۹  |  ۰۹:۴۷

یکی از ویژگی‌های برنامه‌سازی در تلویزیون تولید برنامه‌هایی است که با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و آیینی جامعه مناسبت خاص با مناسبت‌های ملی، آیینی، دینی و مذهبی داشته باشد؛ از همین‌رو یکی از مناسبت‌های مهم دینی، مذهبی و ملی کشور ماه مبارک رمضان است.

بدیهی است با توجه به مولفه‌های این ماه، برنامه‌سازان، مدیران و هنرمندانی که باید در این راستا به تولید برنامه‌های مناسب و شایسته اقدام کنند، باید مسائلی را مدنظر قرار دهند که در راس آنها رعایت سلیقه و فرهنگ مردم جایگاه مهمی دارد.

به همین دلیل این نوع تولیدات می‌تواند در قالب برنامه، فیلم و سریال ارائه شود و بیش از هر چیز باید در مقوله هنر بگنجد؛ یعنی آثار هنری استاندارد و با محتوا و مناسب جامعه باشد تا مخاطب بتواند با آن ارتباط درست فرهنگی بگیرد.

در کنار این توجه به مضامین، موضوعات و داستان‌هایی که برگرفته از زندگی مردم و مسائل و مشکلات و علاقه‌مندی‌های آنهاست، می‌تواند موضوع محوری این آثار باشد. ما در سال‌های دورتر و در ایام ماه مبارک رمضان شاهد تولید سریال‌های خوب و با محتوای دینی و مذهبی بودیم که افزون بر این‌که مضامین دینی در آنها مرکزیت داشتند اما از شوخی و طنز بدون بهره نبودند.

یعنی علاوه بر آن‌که در سریال‌ها ما شاهد داستان‌های خوب، قوی و مناسب خانواده‌ها و جامعه بودیم، شخصیت‌ها و موقعیت‌های این داستان‌ها، هم به‌گونه‌ای حرف‌های خوبی برای گفتن داشت و هم از طنز و شوخی سلامت و فاخر برای گفتن مفاهیم و مضامین زندگی خود بهره می‌بردند.

با توجه به این‌که به هر حال آثار مناسبتی ماه مبارک رمضان باید خصوصیات و ویژگی‌های این ماه را در خود لحاظ کرده باشند، یعنی به‌گونه ای هم جنبه‌های معنوی و الهی این ماه در تولید سریال‌ها مشخص شود و هم خود سریال‌ها دارای ساختار هنری و فرهنگی مناسب بوده و با زندگی مردم همسو باشد، این نوع آثار می‌تواند جایگاه خوبی در تلویزیون داشته باشد و مخاطبان انبوهی را پای تلویزیون بنشاند.بدیهی است که استفاده از هر نوع شوخی کلامی و رفتاری زیبنده سریال‌های با محتوای دینی و مذهبی نیست.

باید سریال‌ها در واقع با مردم روزه‌دار به نوعی همساز و همسو باشد تا به غنای معنوی مخاطب افزوده و با ایجاد روحیه شادتر و امیدوار آنها را به ادامه روزه‌داری و اعمال ماه مبارک رمضان و همچنین مقاومت در شرایط بحرانی کشور یعنی کرونا رهنمون کند. بنابراین چنانچه چنین آثاری تولید شود، می‌تواند رضایت مخاطبان را جلب کرده و حتی سبب شود قشرهایی از مخاطبان که مشتری ماهواره‌ها هستند، دیدن ماهواره را ترک کرده و به تماشای سریال‌های با محتوای تلویزیون بپردازند.

جبار آذین - منتقد / روزنامه جام جم 

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

شنبه ساعت 4 اتفاق افتاد

ساعت چهار بار نواخت.../به مادرم گفتم: «دیگر تمام شد»/گفتم: «همیشه پیش از آن‌که فکر کنی اتفاق می‌افتد/باید برای روزنامه تسلیتی بفرستیم...»

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

موفق‌ترین محتواها را باید در اوج تمام کرد و نباید این‌طور باشد که آن‌قدر یک برنامه را ادامه دهند که بیننده یا شنونده، زده شود.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر