وزارت خارجه هند روز سه شنبه سفیر ایران در دهلی نو را به خاطر توئیت وزیر خارجه ایران درباره «خشونتهای سازمان یافته علیه مسلمانان در هند» فراخواند.
کد خبر: ۱۲۶۱۱۵۰

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، وزارت خارجه هند روز سه شنبه سفیر ایران در دهلی نو را به خاطر توئیت وزیر خارجه ایران درباره خشونتها در هند فراخواند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده که وزارت خارجه هند سفیر تهران در دهلی نو را به خاطر اظهارات محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که خشونتها علیه مسلمانان در هند را محکوم کرده و آن را سازمان یافته خوانده بود، احضار کرده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه در توئیتی در واکنش به اقدامات خشونت آمیز علیه مسلمانان در هند نوشت: ایران موج خشونت سازمان یافته علیه مسلمانان هند را محکوم می کند.

وی افزود: ایران برای قرن‌ها دوست هند بوده است. از مقامات هندی می خواهیم که رفاه همه هندی‌ها را تضمین کنند و اجازه ندهند این آدمکشی بی معنا ادامه یابد.

وزیر خارجه ایران در این توئیت تأکید کرد: مسیر پیش رو باید براساس گفتگوی مسالمت آمیز و حاکمیت قانون باشد.

خشونت علیه مسلمانان هندی از زمان تصویب قانون اعطای شهروندی که ضد مسلمانان به شمار می‌رود و اعتراضات مردم هند علیه این قانون افزایش یافته است.

طی روزهای اخیر انتشار تصاویر حمله هندوها به مسلمانان واکنشهای زیادی را برانگیخته است.

روزنامه گاردین گزارش داد که در خشونتهای 4 روزه در شمال شرق دهلی نو تعدادی از مساجد به آتش کشیده و مسلمانان زنده زنده در خانه هایشان سوزانده شده‌اند و یا آنها را به خیابانها کشانده و مورد ضرب و شتم شدید قرار داده‌اند. فروشگاههای و اماکن متعلق به مسلمانان به آتش کشیده شده و در خیابانهایی که مسلمانان و هندوها پیش از این مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می‌کردند اجساد کف خیابان دیده شده و مغازه ها و منازل زیادی تخریب شده‌اند.

گاردین می‌گوید که پلیس هند در بسیاری از موارد کنار ایستاده و یا حتی به کمک هندوها رفته و در این جنایات به آنها ملحق شده است.

ناآرامیها در هند از دسامبر سال 2019 و پس از آن بالا گرفت که پارلمان هند قانونی را با حمایت دولت این کشور به تصویب رساند که براساس آن به شهروندان غیرمسلمان کشورهای اطراف این کشور تابعیت هندی اعطا میشود؛ اقدامیکه مسلمانان آن را شدیدا تبعیض آمیز و نشانه‌ای تلاشهای دولت مودی برای منزوی کردن بیشتر مسلمانان در این کشور می‌دانند.

طبق این قانون اقلیتهای دینی کشورهای منطقه از جمله هندوها، سیکها و مسیحیان می‌توانند تابعیت هندی دریافت کنند اما مسلمانان از دریافت آن محروم هستند.

براساس گزارش شبکه ان دی تی وی هند، 47 نفر در درگیریهای بین 23 تا 26 فوریه در پایتخت هند کشته شده اند که اغلب آنها از مسلمانان هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها