مسئول مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی و مدیریت بحران در گفت و گو با جام جم آنلاین :

پیش بینی خشکسالی برای مناطق غرب کشور در سال آینده

مسئول مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی و مدیریت بحران از احتمال بروز خشکسالی در برخی از مناطق کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۲۶۰۱۵۶


احد وظیفه مسئول مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی و مدیریت بحران در گفت و گو با جام جم آنلاین ،عنوان کرد: در حال حاضر مناطق شمال غرب تا جنوب غرب کشور همانند آذربایجان و کردستان را از لحاظ بارندگی بررسی می کنیم. آذربایجان غربی هفته گذشته شرایط «بی هنجاری» داشت اما این شرایط در حال حاضر کاهش یافته است.

وظیفه گفت: آذربایجان شرقی نیز از لحاظ نرمال 15 درصد زیر «نرمال» قرار دارد و خراسان شمالی هم با اینکه بارش هایی داشته حدود 39 درصد زیر شرایط نرمال به سر می برد.

مسئول مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی و مدیریت بحران افزود: چهارمحال بختیاری در حوزه زاگرس حدود 38 درصد زیر نرمال به سر می برد و اصفهان نیز در مرکز کشور 25 درصد زیر نرمال است.

وی در ادامه گفت: کردستان، کرمانشاه وکهکیلویه و بویراحمد نیز به ترتیب 19،27 و 27 درصد زیر نرمال بارندگی قرار گرفته اند. بر اساس پایش هایی که صورت پذیرفته این استان ها شرایط مطلوبی ندارند.

وظیفه بیان داشت: به طور کلی منطقه زاگرس یعنی استان های غربی کشور تقریبا در شرایط نرمال بارش هستند اما به طور نسبی بارندگی این مناطق از بارش بلند مدت کمتر است.

این مقام مسئول گفت: در شرق کشور مثل استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان با وضعیت خوبی روبرو هستیم. بارندگی در این مناطق نرمال و بیش از نرمال تخمین زده شده است.

وظیفه ادامه داد: استان فارس و بوشهر نیز چنین شرایط مشابهی دارند. همانطور که گفتم بارندگی در این مناطق در شرایط مطلوبی قرار دارد.

مسئول مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی و مدیریت بحران افزود: برای سواحل شمالی کشور نیز گلستان در شرایط نزدیک به نرمال به سر می برد. گیلان و مازندران شرایط بارش مطلوب دارند و مشکلی در این مناطق بابت بارش وجود ندارد.

وی گفت: استان های مرکزی مثل تهران، همدان، قزوین، البرز و سمنان هم از شرایط عادی برای بارندگی برخوردار هستند. تا آخر امسال به نظر می رسد با توجه به «خروجی مدل های اقلیمی»، بارندگی هایی که در نیمه سال آبی باقی مانده احتمالا نتواند کمبود بارش های کنونی را در حوزه زاگرس جبران کند.

وظیفه یادآور شد: بارندگی برای استان های کردستان ، کرمانشاه، ایلام، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری به احتمال فراوان تا آخر سال آبی جبران نمی شود.

وی تاکید کرد: همانطور که گفتم مناطق شرقی کشور بالای نرمال هستند و تا پایان سال این شرایط ادامه دارد.

مسئول مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی و مدیریت بحران در پایان گفت: بعد از فرودین 99 در سیستان و بلوچستان و یا هرمزگان دیگر بارش های شدید نخواهیم داشت و هوا گرم خواهد شد. برای منطقه غرب کشور تا اردیبهشت 99 دوره بارندگی وجود دارد و به نظر می رسد در فرصت باقی مانده از سال آبی بارندگی هایی که رخ خواهد داد نتواند کمبود بارش در برخی از نقاط را جبران کند. خشکسالی در حد ضعیف تا متوسط برای مناطق غرب کشور پیش بینی می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها