رئیس مجلس شورای اسلامی در نامهای به "کوشیرو ماتسورا" مدیرکل سازمان علمی ، فرهنگی،آموزشی سازمان ملل متحد خواست تا ضمن محکوم کردن اقدامات غیرقانونی و غیرموجه رژیم اسرائیل در تخریب بخشی از مسجد الاقصی، نسبت به توقف آن اقدام کند.
کد خبر: ۱۲۵۵۸۱

دکتر غلامعلی حداد عادل در نامه ای به کوئیشیرو ماتسورا مدیرکل یونسکو گفته است:
انگیزه من از نوشتن این نامه متأسفانه، موضوع خوشحال کنندهای نیست، زیرا می خواهم توجه جنابعالی را به اقداماتی جلب کنم که این روزها برخلاف کنوانسیونها و مقررات بین المللی مربوط به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی متعلق به همه بشریت توسط رژیم اسراییل تشدید شده است.
این عملیات غیرقانونی سالهاست به بهانه های واهی در حال انجام است و من مطمئنم که جنابعالی بر اساس گزارش های رسمی کارشناسان یونسکو که در اجلاس و اسناد شورای اجرایی و کنفرانس عمومی این سازمان مطرح شده است، در جریان آن هستید.
یکی از گویاترین این گزارشها بر اساس مصوبه 156EX/Decision شورای اجرایی یونسکو در سند 12/c سی امین کنفرانس عمومی این سازمان (حاوی گزارش پروفسور لئون پرسوپر) منعکس شده است که به تنهایی نیز کافی است که ما را به طور مستند از عمق و گستردگی مخاطرات ناشی از طرح های توسعه و حفاری های غیرمجاز و مخرب میراث فرهنگی در شهر قدس و مسجدالاقصی آگاه کند.
رژیم اسراییل با نادیده گرفتن و نقض توصیه های رسمی یونسکو مندرج در اسناد فوق و اسناد بسیار زیاد دیگر بین الملل این اقدامات را در روزهای اخیر به شکل بسیار خطرناک و تحریک آمیزی تشدید کرده چنانکه حتی به تخریب عینی بخشی از مسجدالاقصی نیز اقدام کرده است. این در حالی است که قدس نه تنها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده بلکه از سوی کمیته بین الدول میراث جهانی به عنوان میراث در خطر نیز اعلام شده است. ثبت هر اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو، تعلق آن را به همت بشریت می رساند.
در این میان ما میراث قدس و مسجدالاقصی از جهت تعلق تاریخی آن به همه ادیان توحیدی به عنوان نماد معنوی اتحاد برای صلح و برادری، اهمیت مضاعف دارد و لذا حفظ این میراث در مقابل هرگونه تخریب و تغییر هویت تاریخی و فرهنگی نیز اهمیتی چند بعدی پیدا می کند.
علاوه بر ملاک های مهم و وثیق بین المللی مندرج در کنوانسیون میراث جهانی مصوب 1972 یونسکو که مبنای ثبت جهانی این اثر تاریخی و معنوی بوده است فلسفه تدوین و تصویب کنوانسیون درخشان حفظ میراث معنوی که در زمان مدیرکلی جنابعالی در سال 2005 انجام شد نیز بر اهمیت حفظ میراث قدس شریف حکم می کند.
با توجه به موارد فوق و وظایف و حوزه صلاحیت های یونسکو که وجدان اخلاقی و فرهنگی ملل متحد محسوب می شود و باتوجه به ابزارهای قانونی و محکم بین المللی که جنابعالی در اختیار دارید، اینجانب به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران که منتخبان ملت ایرانند از شما درخواست می کنم که با محکوم کردن این اقدامات غیرقانونی و غیرموجه و نیز با استفاده از همه امکاناتی که در اختیار دارید نسبت به توقف عاجل آنها و تمهید مقدمات لازم برای جلوگیری از ادامه این قبیل سیاست های مضر برای صلح و مخرب میراث مشترک بشری و حرمت های اعتقادی چند میلیارد پیرو ادیان توحیدی اقدام فرمایید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها