کارشناس تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد ؛

چرا باید از سم آفلاتوکسین می ترسیدیم؟

شایعات وجود سم آفلاتوکسین در شیر باعث نگرانی های زیادی نزد شهروندان شده است البته در نهایت این شایعات تکذیب شد اما چرا این سم خطرناک بود؟!
کد خبر: ۱۲۴۵۴۲۲
چرا باید از سم آفلاتوکسین می ترسیدیم؟

شیما دانشمندپور متخصص تغذیه در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: آفلاتوکسین ماده ای سمی است که به صورت قارچ در طبیعت وجود دارد. این سم در محصولات غذایی انسان و دام وجود دارد و وجود آن در انواع مواد خوراکی اجتناب ناپذیر است.

دانشمندپور افزود: آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پاراسیکیسوس دو گونه از قارچ آفلاتوکسین محسوب می شوند. در کل آفلاتوکسین در جایی که غذا فاسد شده بهتر رشد می کند. خشکی نیز تولید این قارچ ها را بالاتر می برد.

این متخصص تغذیه یادآور شد: عمده آفلاتوکسین هایی که وارد بدن انسان می شوند از طریق خشکبار هستند. به عنوان مثال آجیل هایی که به اصطلاح مانده هستند درون خود سم آفلاتوکسین دارند.

وی در رابطه با سم آفلاتوکسین موجود در شیرهای تولیدی گفت: سم موجود در این شیرها از نوع آفلاتوکسین (M۱(AFM۱ است. این سم می تواند به بدن انسان هم منتقل شود.

دانشمندپور با هشدار مبنی بر اینکه مقادیر بالایی که از سم وارد بدن انسان می شود حتی می تواند کشنده باشد افزود: دمای بالا به رشد این سم در محیط کمک می کند. آفلاتوکسین در حجم بسیار بالا (120 میکروگرم در روز) سرطان زا است و سیروز کبدی را رقم می زند. این سم مقاومت بدن را نیز در برابر بیماری ها کاهش می دهد. از سویی باعث اختلال در DNA می شود که این خود باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی می شود. البته این حرف ها بدان معنا نیست که آفلاتوکسین موجود در شیرهای ایرانی الان آنقدر زیاد است که باعث می شود این بلاها سر شهروندان بیاید.

دانشمندپور ادامه داد: این میزان از آفلاتوکسین بسیار کم است اما باید تدبیری اندیشید تا همین میزان کم از این سم نیز در شیر و سایر مواد غذایی تولیدی وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: روشی برای کاهش آفلاتوکسین در فرآورده‌های لبنی وجود ندارد مثلاً پاستوریزه‌کردن شیر هیچ‌گونه تغییری بر آفلاتوکسین ندارد فقط می‌توان با کنترل خوراک دام از ورود آفلاتوکسین به فرآورده‌های لبنی جلوگیری کرد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: روش های مبتنی بر تکنولوژیک در صنایع تولید مواد غذایی می تواند اجتناب ناپذیر بودن وجود سم آفلاتوکسین را در بسیاری از مواد غذایی از بین ببرد.

هیلدا حسینی خواه / خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها