هنوز اعتباری برای مبارزه با تهدید جدی آفت ملخ در کرمان در نظر گرفته نشده است

ملخ‌ها منتظر اعتبار نمی‌مانند!

یک طرف نگرانی و استرس کشاورزان کرمانی و طرف دیگر جلسه پشت جلسه برای حل یک تهدید بزرگ که می‌گویند قرار است روی سر مراتع، زمین‌های کشاورزی و باغات کرمان سایه کند؛ تهدیدی که دل خیلی‌ها را لرزانده؛ یک سو نگرانی و دلهره از نابودی سرمایه‌ای که در دل زمین کاشته و امید به بار نشستن‌اش را داشتند و سوی دیگر هزار اما و اگر برای مقابله با بحرانی که این بار در قالب لشکری از ملخ‌ها راه کرمان را در پیش گرفته! این حال و روز اهالی پهناورترین استان کشورمان است؛ آن هم درحالی که خبرها از موج جدید ملخ‌هایی می‌گویند که راه کرمان را در پیش گرفته‌ و قرار است تا نیمه بهمن به این استان برسند؛ ملخ‌هایی که نه زبان کشاورزان و باغداران نگران را می‌فهمند و نه از اما و اگرهای جلسه‌های مسؤولان خبر دارند!
کد خبر: ۱۲۴۰۲۴۳

برای مبارزه با ملخ که به عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفات تمام محصولات کشاورزی جهان شناخته شده، این‌طور که به نظر می‌رسد فعلا دست کرمانی‌ها خالی است و بودجه ده میلیارد تومانی‌ای که مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان می‌گوید برای این مبارزه همه‌جانبه لازم است، فعلا در دسترس نیست؛ آن هم در حالی که لشکر ملخ‌ها برای حمله به صف شده‌اند و کرمان از همین حالا برایشان به یک خوان گسترده تبدیل شده؛ سفره‌ای خوش آب و رنگ که این بار از سه جبهه مورد هدف ملخ‌ها قرار خواهد گرفت.
ما این خبر را از قول ناصر طاهری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان می‌نویسیم. مدیری که می‌گوید اولین گروه لشکر ملخ‌ها همان ملخ‌هایی هستند که سال گذشته از ایران گذشتند و به سمت کشورهای هند و پاکستان رفتند، ملخ‌هایی که امسال راه بازگشت در پیش گرفته‌اند و استان‌های جنوبی کشور از جمله کرمان را در مسیرشان دارند.
گروه دوم لشکر عظیم ملخ‌ها، به گفته طاهری همان ملخ‌هایی هستند که طبق روال سال گذشته، از شبه جزیره عربستان، یمن و آفریقا، مهاجرت‌شان را به سمت کشور ما آغاز می‌کنند و طبق پیش‌بینی‌های سازمان فائو به احتمال زیاد از نیمه دوم بهمن امسال با توجه به افزایش نسبی دما، حوزه شمال استان کرمان را درگیر می‌کنند.
گروه سوم اما باقیمانده گروهی هستند که سال گذشته پایشان به کشور باز شد؛ گروهی که در این استان تخم‌گذاری کردند و حالا زمان تبدیل تخم‌ها به ملخ رسیده و این یعنی امسال ملخ‌ها هجومی همه جانبه به این استان دارند.
همه در جست‌وجوی اعتبار
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در توضیح بیشتر می‌گوید: سال گذشته چیزی بیش از 750 هزار هکتار در سطح کشور مبارزه با ملخ صورت گرفت که این اتفاق بعد از سال‌های 1342 ـ 1340، قوی‌ترین هجوم ملخ در کشور بود، اما خوشبختانه مبارزه خوبی با ملخ‌ها صورت گرفت. در رابطه با هجوم دوباره ملخ‌ها طبق پیش‌بینی‌هایی که انجام شده در سطح استان‌ها با استانداری‌ها مکاتبه شده که هشدار ملخ جدی است و همه همکاران ما در سازمان حفظ نباتات پیگیر بحث اعتبار برای مبارزه با این آفت هستند.
کار سخت می‌شود بدون اعتبار
طاهری در ادامه از رایزنی و گفت و گوی این سازمان با مسؤولان مختلف برای جذب اعتبارات لازم برای یک مبارزه سخت با ملخ‌های صحرایی خبر می‌دهد؛ اعتباری که اگر تامین نشود، هیچ تضمینی برای حفاظت از مزارع و اراضی کشاورزی این استان از شر ملخ‌ها باقی نمی‌گذارد.
او می‌گوید: ما در استان کرمان در مجموع به ده میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ‌ها نیاز داریم که یک میلیارد تومان از این اعتبار به حوزه شمال استان و 9 میلیارد تومان هم به حوزه جنوب استان باید تعلق بگیرد و امیدواریم با تامین این اعتبارات در مدت زمان باقی مانده بتوانیم مبارزه با ملخ‌ها را به نحو احسن انجام بدهیم.
تامین این حجم اعتبار که به نگرانی فعلی کشاورزان و باغداران زیادی تبدیل شده به گفته طاهری به همتی همه جانبه نیاز دارد: «بخشی از این اعتبارات را مدیریت بحران استانداری تامین می‌کند، بخشی دیگر از سوی خود سازمان مدیریت بحران کل کشور تامین می‌شود و بخشی از آن هم توسط سازمان حفظ نباتات؛ تا به امروز هم 250 میلیون تومان از این اعتبار برای بخش ما تامین شده که بخشی از آن نقد و بخشی از آن به صورت اسناد خزانه است.»
کشاورزان نگران نباشند؟!
طاهری البته با تاکید بر این‌که کشاورزان کرمانی نباید بابت مقابله با آفت ملخ نگرانی داشته باشند، می‌گوید: حتی اگر دولت اعتباری در این زمینه در اختیار سازمان نباتات قرار ندهد ما باید به وظیفه خودمان در این زمینه حتی با تامین هزینه از محل اعتبارات شخصی عمل کنیم.
این روزها پای ملخ‌های مهاجر به مدیریت بحران استان کرمان هم بازشده و در جلسات این سازمان ملخ هم یکی از سوژه‌های مورد بحث است؛ آفتی که در یک چشم به هم زدن می‌تواند به بحرانی بزرگ تبدیل شود و خسارات زیادی به جا بگذارد. مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان اما معتقد است مبارزه با آفات براساس ماده 14 قانون مدیریت بحران کشور، وظیفه سازمان جهاد کشاورزی و حفظ نباتات است و در این زمینه تعیین تکلیف‌های قانونی انجام شده؛ با این حال او هم قبول دارد وقتی هجوم آفت به شکلی می‌شود که بخش‌های زیادی را درگیر می‌کند، سازمان مدیریت بحران هم باید در کنار سازمان حفظ نباتات و جهاد کشاورزی وارد گود شود.
خودمان اما نگرانیم
سعیدی در توضیح بیشتر می‌گوید: از سال گذشته و ابتدای امسال اقدامات خوبی در این زمینه در استان کرمان انجام شد و توانستیم این آفت را در 162 هزار کیلومتر از اراضی استان کنترل کنیم، ولی از نظر امکانات و تامین هزینه‌ها، هنوز چیزی برای این ریزش جدید ملخ‌ها داده نشده و این نگرانی در سطح استان وجود دارد که اگر ریزشی که پیش‌بینی شده تا یک ماه یا نهایتا یک ماه و نیم آینده از راه برسد، در استان دچار مشکل شویم.
سعیدی می‌افزاید: در حال حاضر لکه‌هایی به عنوان توده‌های پروازی در قسمت‌های جنوبی استان ما مشاهده شده‌اند، اما فعلا مشکل حادی به‌وجود نیامده، با این حال لازم است سازمان حفظ نباتات کشور براساس وظیفه قانونی‌اش، از محل اعتباراتی که در اختیار دارد، سهم استان‌ها را بپردازد تا آمادگی لازم برای مبارزه با آفت ملخ در استان‌های درگیر به‌وجود بیاید.
ناگفته پیداست این آمادگی هنوز در این استان وجود ندارد؛ نشان به آن نشان که رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان یعنی سعید برخوری آخرین روز هفته گذشته وقتی از مشاهده نخستین دسته ملخ‌های صحرایی در منطقه رمشک شهرستان قلعه گنج خبر داد، از مستهلک بودن خودروها و نبود اعتبارات لازم برای مبارزه جدی با این آفت در این منطقه گلایه و پیش‌بینی کرد وضعیت خطرناکی در زمینه مبارزه با ملخ در جنوب استان کرمان رقم بخورد. او به همین بهانه گفت: مبارزه با ملخ‌ها از توان ما خارج است، لذا مدیریت بحران به این موضوع ورود کند، چراکه طبق گزارش‌های فائو، امسال سه برابر سال گذشته شاهد هجوم ملخ‌ها به این منطقه خواهیم بود که این مساله زنگ خطری جدی برای منطقه است.

اعتبار به شرط وقوع بحران

کرمان برای این زنگ خطر جدی، چقدر آماده است؟! این سؤالی است که از همان ابتدای انتشار خبر هجوم دوباره ملخ‌ها در ذهن کشاورزان و باغداران این استان به‌وجود آمد و نگاه‌ها را به تصمیمات ریز و درشت مسؤولانی دوخت که هرکدام قرار است یک گوشه کار را به دست بگیرند و در نهایت ملخ‌ها را زمینگیر کنند. آنقدر که تامین اعتبار برای این مبارزه، به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردمی تبدیل شود که استان شان به عنوان یکی مهم‌ترین قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور شناخته شده و آفت‌ها می‌توانند این عنوان را تحت تاثیر قرار دهند. سررشته اعتبار مورد نیاز چه تامین شود و چه نه، به خارج از مرزهای این استان می‌رسد، به سازمان حفظ نباتات کشور در انتهای بزرگراه چمران تهران. دلیلی که باعث می‌شود از محمدرضا میر، سخنگوی این سازمان درباره اعتباری بپرسیم که فعلا دست کرمانی‌ها را در مبارزه با آفت ملخ خالی گذاشته. میر اما می‌گوید تا زمانی که آفت ملخ در این استان وارد وضعیت بحرانی و قرمز نشود از اعتبار خبری نیست و تنها زمانی که این آفت وارد فاز تهاجمی شود، بودجه لازم به هر استان تزریق خواهد شد.
او در توضیح بیشتر می‌گوید: بحران ملخ هنوز جدی نشده و این آفت به صورت تهاجمی به کرمان ورود پیدا نکرده، با این حال ما هماهنگی‌های لازم را از طریق معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر محترم کشور انجام داده‌ایم و دستورات لازم گرفته شده که چنانچه وارد وضعیت بحرانی و قرمز شویم، در این زمینه بودجه‌های جداگانه‌ای برای بحث مبارزه با ملخ از طریق سازمان مدیریت برنامه‌ریزی به هر استانی که درگیر است تزریق شود.

مینا مولایی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها