پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

پیدا کردن واژه‌های اسلامی برای علوم انسانی

علوم انسانی حالا در جهان امروز حرف اول و آخر را می‌زنند، همه پیشرفت‌های فناوری و مکانیکی و... نیز ذیل آن جایگاه خود را در جامعه و جهان انسانی پیدا می‌کنند و مرزهای فکری جوامع را از سیاست گرفته تا ادبیات و هر حوزه دیگری تعریف می‌کنند. پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی که هفته پیش و با هدف تحکیم بنیان‌های این شاخه از علوم، بررسی آن در جامعه امروز ایران و چشم‌انداز آینده‌اش، فعالیت خود را در تهران آغاز کرده بود عصر روز پنجشنبه در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۲۳۹۸۷۲

عقل، برتر از حس
در این آیین که با معرفی چهره‌های برتر علوم انسانی در سال گذشته به کار خود پایان داد، چند چهره حوزوی و علوم اسلامی به سخنرانی پرداختند. یکی از این افراد آیت‌ا... مصباح یزدی مفسر و استاد اخلاق بود که تبیین مفردات و واژه‌ها را در اسلامی کردن علوم انسانی ضروری دانست. او اظهار کرد: به طور کلی به نظر می‌رسد هنوز برای بسیاری از کسانی که ‌باید در حرکت علوم انسانی اسلامی حرکت جدی داشته باشند، موضوع اصلی از این فعالیت‌ها به درستی روشن نشده است؛ این افراد هم در حوزه و هم در دانشگاه حضور دارند که می‌گویند منظور شما از علوم انسانی اسلامی چیست؟
او در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: اگر معتقد شدیم در کنار حس، منبعی به نام عقل وجود دارد که حقایقی را درک می‌کند و
بر اساس آن بدیهیاتی شکل می‌گیرد و در نهایت براهین شکل می‌گیرد و در نتیجه، نتایج یقینی استحصال می‌شود همه این امور عینیت پیدا می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌حسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور مهم‌ترین رکن اسلامی‌سازی علوم، را روش‌سازی دانست و البته با توجه به تخصصی که در عرصه اقتصاد دارد، به اهمیت این علم پرداخت. او گفت: از سال ۷۲ وارد پژوهش در باب اقتصاد اسلامی شدم و اولین تحقیقی که در این خصوص انجام شد، کتاب مبانی فلسفی نظام اقتصادی اسلام بود. نظام اقتصادی از نظام رفتارهای مطلوب اسلامی بحث می‌کند. اگر بخواهیم این امور را محقق کنیم، باید سراغ علم اقتصاد اسلامی برویم نقش این علم این بود که نظام اقتصادی مطلوب را تحلیل و بر اساس شرایط زمان و مکان ترسیم و راه‌های تحقق این نظام را نیز بیان می‌کرد.
میرمعزی یادآورشد: جایگاه دانش اقتصاد اسلامی در بین منظومه دانش‌های اسلامی، چیستی موضوع دانش اقتصاد اسلامی، اهداف دانش اقتصاد اسلامی و تولید از جمله پژوهش‌های بنده در این حوزه بوده است.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در ادبیات اقتصاد اسلامی در خارج و داخل ایران، راجع به روش، هیچ مطلب متقن و مبنا داری نداریم؛ همین مباحث نیز که راجع به فلسفه مضاف به اقتصاد مطرح می‌شود در محیط دانش اقتصادی ناظر به اقتصاددانان اسلامی کمیاب است و به نوعی می‌توان گفت این قدم‌ها، اولین گام‌ها در این حوزه است.

جایزه جهانی کنگره علوم انسانی به چه کسانی رسید؟‌

آیین پایانی این رویداد مانند همیشه با معرفی برگزیدگان و جایزه این دوره به آنها همراه بود، آیت‌ا... آقای علی‌اکبر رشاد، حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سید‌حسین میرمعزی و عثمان باکار از کشور مالزی موفق به دریافت این جایزه شدند.
کمک به پیشرفت علوم انسانی
آیت‌ا... علی‌اکبر رشاد، محقق اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیانگذار و رئیس و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مؤسس و رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) و رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران است. از این چهره برجسته علوم اسلامی به سبب فعالیت در رشته فلسفه و روش شناسی علوم انسانی اسلامی تجلیل شد.
آن‌طور که در بیانیه این دوره از جایزه آمده، رشاد علاوه بر خدمات بزرگ و منحصربه‌فرد در عرصه‌های علمی و تحقیقی شامل نهادسازی، هدایت و تربیت ده‌ها محقق زبده، و همچنین زمینه‌سازی برای شکل‌گیری صدها اثر علمی چه در ساحت علوم اسلامی و چه در ساحت علوم انسانی اسلامی، به طور خاص موفق شده با ارائه دیدگاهی پیشرو و راهگشا در خصوص ماهیت، اصول، ساختار و قواعد علوم انسانی اسلامی، کمک قابل‌توجهی به پیشرفت این علوم کنند.
فعالیت تخصصی در حوزه اقتصاد اسلامی
حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سید‌حسین میرمعزی به‌طور تخصصی در حوزه اقتصاد مطالعه، تدریس و پژوهش می‌کند و تالیفات متعددی هم تا‌کنون در این زمینه داشته است.
از او برای فعالیت در رشته اقتصاد اسلامی و نقش‌آفرینی مؤثر در راستای بسط و تقویت دانش اقتصاد اسلامی در ایران، تجلیل شد. بنابر نظر داوران او موفق شده نظریات ارزشمندی در جهت استحکام بخشی به مبانی دانش اقتصاد اسلامی و تکمیل و تعمیق نظام اقتصادی اسلام ارائه کند.
عشق به علوم اسلامی در ریاضیدان مالزیایی
دکتر عثمان باکار از کشور مالزی هم چهره‌ای است که در این دوره کنگره بین‌المللی علوم انسانی با اهدای لوح مورد تجلیل قرار گرفت. او دکترای ریاضیات دارد، اما علاقه‌اش به فلسفه و تاریخ علم در دوره مسیرش را تغییر داده است. او از موسسان اصلی فرهنگستان علوم اسلامی مالزی بود؛ هدف از تاسیس این فرهنگستان ارتقای تحقیقات در حوزه علوم اسلامی بود؛ وی نشریه دو زبانه فرهنگستان را راه اندازی کرد. از باکار تا‌کنون 160 مقاله و کتاب در زمینه فلسفه و تاریخ علم منتشر شده است که دو کتاب مذکور و کتاب تاریخ و فلسفه اسلامی به فارسی ترجمه شده است. ترکیب علوم اسلامی و علوم جدید از مهم‌ترین نظریاتی است که در حال حاضر دنبال می‌کند؛ وی به‌دنبال نظریه جدید فیزیک اسلامی و... است.
در کنگره از او به خاطر تألیف آثار علمی ارزشمند و ارائه دیدگاه‌های ممتاز و اثرگذار در عرصه فلسفه علم دینی، و همچنین کوشش‌های وسیع در جهت بسط و تعمیق گفتمان علوم انسانی اسلامی در جهان اسلام قدردانی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها