سوم خرداد 94، دولت بنزین را تک‌نرخی (1000تومان) کرد و در برابر سؤالاتی در خصوص چرایی حذف سهمیه‌بندی بنزین، دلایلی چون فساد آور بودن بنزین دونرخی را مطرح کرد.
کد خبر: ۱۲۳۹۸۳۸

به گزارش تسنیم، بیژن زنگنه، وزیر نفت 5 اردیبهشت‌ 95 در گفت‌وگو با رسانه رسمی وزارت نفت (شانا) با اشاره به این که موافق بنزین دونرخی نیست، اعلام کرد: دونرخی بودن قیمت بنزین فساد می‌آورد و وزارت نفت نه‌تنها به دونرخی بودن قیمت بنزین، بلکه با دونرخی بودن هیچ فرآورده نفتی موافق نیست.
دولت پس از حذف سهمیه‌بندی بنزین، به دنبال حذف کارت سوخت از نظام عرضه بنزین افتاد، اما مقاومت مجلسی‌ها و تأکیدات بسیار کارشناسان مانع حذف کارت سوخت از نظام توزیع بنزین شد. اگرچه با افزایش کارت سوخت‌های جایگاهداران و با وجود تک‌نرخی بودن بنزین، استفاده از کارت سوخت شخصی تقریبا به صفر رسید.
زنگنه در مورد کارت سوخت و سامانه هوشمند سوخت در 7 تیر 95 در گفت‌وگویی با تاکید بر لازم نبودن استفاده از کارت سوخت در مورد بنزین عنوان کرد: نکته جالب این است که سال گذشته در زمان مشابه ما از کارت سوخت و بنزین سهمیه‌ای استفاده می‌کردیم که الان هیچ‌کدام از آنها را نداریم و در این مدت نیز گفته می‌شود یک میلیون خودرو به سامانه حمل و نقل کشور اضافه شده است، در حالی که تنها 7/1 درصد مصرف بنزین رشد پیداکرده و این آمار به این معناست که مردم به صورت معقول بنزین مصرف می‌کنند و کارت سوخت هیچ‌گونه تاثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد.
به گزارش تسنیم، همین اظهارات زنگنه و اتفاقاتی که بعد از آن در خصوص افزایش مصرف بنزین در نبود الزام استفاده از کارت سوخت شخصی رخ داد، نشان می‌دهد شیخ‌الوزرا در مورد نتایج حذف کارت سوخت، برآوردی اشتباه داشته و این اشتباه وزیر، خسارات زیادی را در سال‌های بعد به کشور تحمیل کرد.
زنگنه در ادامه مصاحبه خود با انتقاد از این‌که چنین لایحه‌هایی تنها موجب آزار رساندن به مردم می‌شود تاکید کرد: چرا ما می‌خواهیم مردم را اذیت کنیم؟ این برای مردمی که مصرف معقول دارند نوعی آزار است که بگوییم حتما با کارت سوخت بنزین مصرف کنند، چراکه به طور متوسط مردم از 60 لیتر نیز بیشتر مصرف نمی‌کنند. زنگنه ادامه داد: برخی می‌گویند ما می‌خواهیم از این کارت سوخت‌ها برای دریافت اطلاعات استفاده کنیم. ما طی سال‌ها استفاده از سامانه سوخت میلیون‌ها اطلاعات جمع‌آوری کردیم، اما از کدام یک از آنها تاکنون استفاده‌ای کرده‌ایم؟
وزیر نفت تصریح کرد: بهتر است یک چیز به شما بگویم، کاری که هیچ‌کس در دنیا انجام نمی‌دهد و تنها ما انجام می‌دهیم را باید به آن شک کنیم و برعکس کاری که در همه جای دنیا انجام می‌شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم. هیچ‌کس در دنیا از سامانه هوشمند سوخت استفاده نکرده، البته زمانی اثر داشت، اما تمام شده است.
به گزارش تسنیم، این اظهارات زنگنه پس از گذشت بیش از سه سال، با آنچه اکنون دولت انجام داده در تناقض آشکار است. دولت همان طرحی که مورد انتقادش بود را اجرایی کرد و در سه سال اخیر، با حذف سهمیه‌بندی و حذف عملی کارت سوخت شخصی از نظام توزیع بنزین، شاهد قاچاق گسترده این فرآورده نفتی و رشد مصرف افسارگسیخته آن تا حدی بودیم که تمامی تلاش‌ها برای خودکفایی تولید بنزین با این رشد مصرف در معرض خطر قرار گرفت.
حال سؤال این است هزینه‌هایی که بابت قاچاق بنزین و رشد مصرف بی‌رویه آن از یک‌سو و هزینه‌هایی که بابت بازگشت طرح سهمیه‌بندی بنزین، هزینه‌های مجدد همراه کردن جامعه با طرحی که قبلا یک‌بار هزینه‌های فرهنگ‌سازی و پذیرش اجتماعی آن به طور گسترده پرداخت شده بود و هزینه‌های صدور چند میلیون کارت سوخت جدید که در نبود الزام عملی سوختگیری با کارت شخصی در چهار سال اخیر و به تبع آن از سیکل استفاده خارج شدن بخشی از کارت‌های سوخت، به بیت‌المال تحمیل شد از سوی دیگر، چقدر است و چه کسی پاسخگوی آن است؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها