مجموعه نقاشی‌ها مجسمه‌ها و سازه‌های دستی مهدی سحابی که او را بیشتر به ترجمه ادبیات داستانی جهان می‌شناسیم، این روزها در گالری مژده به نمایش درآمده است

ماشین‌های قراضه آقای مترجم در سعادت آباد

گرامیداشت دهمین سالروز سفر ابدی مهدی سحابی را خانواده‌اش به این ترتیب برگزار کرده‌اند؛ آیین نکوداشت و یک نمایشگاه که از اول آذرماه در گالری مژده، آثار سحابی را در معرض تماشا قرار داده است؛ مجموعه‌ای بسیار متنوع با مدیوم‌های هنری مختلف که بازگوکننده روح تجربه‌گرای مهدی سحابی روزنامه‌نگار، نویسنده، مترجم، نقاش و مجسمه‌ساز است.
کد خبر: ۱۲۳۹۲۰۲

اولین اثر از این مجموعه تابلوهای ماشین‌های قراضه، معروف‌ترین آثار مهدی سحابی است. پس از آن هم دیوارنوشته‌های زمان انقلاب دیده می‌شود که در ابعاد مختلف بر دیوارهای این نمایشگاه جا خوش کرده‌اند. در گوشه‌ای دیگر از نمایشگاه مجسمه‌هایی از پرندگان مختلف دیده می‌شود که با چوب ساخته شده و در گوشه دیگری هم می‌توانید صنایع دستی مهدی سحابی را که با چرم ساخته شده ببینید.
رنگ موثرترین و جلوه‌گرترین عنصر در آثار مهدی سحابی است که آن را می‌توان به وضوح در تابلوهای این نمایشگاه دید.
گالری مژده هر لحظه پر و خالی می‌شود و با این‌که این نمایشگاه یک هفته بعد از مراسم بزرگداشت مهدی سحابی برپا شده اما همچنان مشتاقان زیادی برای دیدن آثار دیده نشده از مهدی سحابی از راه می‌رسند. شخصیت پویای سحابی او را ماندگار کرده است. مجید سحابی، درباره آثار برادرش می‌گوید: به نظر من پویایی شخصیت مهدی آنقدر است که می‌تواند هنر دوستان عصر حاضر را نیز جذب کند. او تقریبا در همه زمینه‌های هنری نوآوری داشت. از طرف دیگر توان ادبی بالا و همچنین ذهن خلاق هنری داشت. نقاش‌ها معمولا یک یا دو سبک کار نقاشی انجام می‌دهند اما مهدی سحابی در سبک‌های زیادی فعالیت می‌کرد و این موضوع در کارهای او هم مشهود است. تنوع کاری در همه آثار مهدی یک امر بدیهی و مشخص است، توانایی‌های مهدی سحابی حتی درخصوص ترجمه‌های ادبی که انجام می‌داد هم صدق می‌کند. علاوه‌بر همه اینها مهدی تعداد زیادی کاردستی دارد، برای مثال از یک فلز خیلی کوچک انگشتر بسیار زیبایی ساخته است، او همچنین با چرم کارهای متعددی را ارائه داده و تعداد زیادی از کارهای او همچنان در خانه قدیمی‌اش وجود دارد. می‌توان گفت که آثار به جا مانده از مهدی سحابی گویای طبع مردمی او و مردم دوستی‌اش است؛ یکسری آثار به‌جا‌مانده از مهدی همچنان دیده نشده هستند. برای مثال بخش زیادی از کارهای عکاسی او که از زمان انقلاب و شلوغی‌های آن دوره است همچنان دیده‌نشده باقی مانده‌اند. مجید سحابی همچنین توضیح داده که عکس‌های برادرش معمولا از وقایع اجتماعی است و او از تجمعات زمان انقلاب و همچنین دیوارنوشته‌های خاص آن دوره عکس‌هایی گرفته که مجموعه عکس‌هایش بسیار دیدنی است.
پرسش‌های تازه درباره مهدی سحابی
مژده طباطبایی، مدیر گالری مژده نیز درباره برگزاری این نمایشگاه به ده سالی که از فقدان حضور این هنرمند بزرگ می‌گذرد، اشاره می‌کند و این‌که او در شاخه‌های متعدد هنری پرتوان ظاهر شده بود. مدیر گالری مژده اما این نکته را هم تصریح می‌کند که فرصتی پژوهش‌گونه دست نداد تا گزیده‌ای از آفریده‌های مهدی سحابی در کنار وجوه شخصیتی و ادبی‌اش مورد کند و کاو قرار بگیرد، در حالی که چنین شناختی برای جامعه هنری ما و تاریخ هنر ما و نیز نسل امروز ضروری است و نباید این سرمایه‌های معنوی گرانسنگ به سادگی فراموش شوند.
کتاب‌ها و ترجمه‌های مهدی سحابی که در چاپ‌های متعدد در کتابخانه‌ها به فروش می‌رسد، بیشتر از فعالیت‌های او در زمینه هنرهای تجسمی شناخته شده است. این نکته را مژده طباطبایی ذکر می‌کند و توضیح می‌دهد: خیلی‌ها اصلا اطلاع نداشتند که مهدی سحابی تا چه اندازه در حوزه هنرهای تجسمی، نقاشی و مجسمه‌سازی زبردست بوده است. من با خانواده مهدی سحابی که صحبت کردم تصمیم گرفتیم دهمین سالگرد فوت او را با شکوه‌تر برگزار کنیم و روی ابعاد مختلف شخصیتی این هنرمند کار کنیم.
مدیر گالری مژده در ادامه تاکید کرد: زمان زیادی صرف برنامه‌ریزی برپایی بزرگداشت هفته پیش و این نمایشگاه شد تا جایی که ممکن است حق مطلب درباره زنده‌یاد مهدی سحابی ادا شود. در این نمایشگاه ما نهایت کوشش‌مان را کردیم تا از تمام دوره‌های خاص، کارهای دیده‌نشده سحابی را انتخاب کنیم و به تماشا بگذاریم. یکی از دستاوردهای چنین دستچینی نائل آمدن به این نکته خیلی مهم است که بسیاری از آثار تجسمی مهدی سحابی خواسته یا ناخواسته از بعد ادبی او تاثیر پذیرفته است، به طوری که خیلی از شخصیت‌هایی که در تابلوهای ایشان می‌بینید برگرفته از کتاب‌های او است که به نوعی در نقاشی‌هایش متبلور شده است. فکر می‌کنم که اگر قرار باشد در زمینه آثار مهدی سحابی مخصوصا در زمینه آثار هنرهای تجسمی او صحبت کنیم، جای بحث زیادی دارد چرا که او در دوره‌های مختلف هنری‌اش کارهایی انجام داده که از توانمندی بالایی برخوردار بوده است.
مژده طباطبایی به ابعاد متنوع توانایی‌های هنری سحابی اشاره می‌کند و به این نتیجه می‌رسد: در نمایشگاه و بزرگداشتی که برای مهدی سحابی برگزار شد نه‌تنها سوالات ما درباره شخصیت مهدی سحابی و کارهایش برطرف نشد، بلکه سوال‌های بی‌شمار دیگری در ذهن ما شکل گرفت و هرچه جلوتر می‌رویم این سوال‌ها بیشتر می‌شود. من فکر می‌کنم مهدی سحابی اقیانوسی است که هرچه جلوتر می‌رویم بیشتر می‌فهمیم چقدر این انسان در زمینه‌های هنری و ادبیات، انسانی تمام‌نشدنی بوده است.
نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی با نام «پس از ده سال» از اول آذر به مدت یک هفته در گالری مژده به نشانی سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک27، زنگ یک میزبان هنردوستان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها