بازتاب‌های عفو محکومان امنیتی ادامه دارد

۷ دانشجو در بین مشمولان عفو اخیر

موضوع عفو یا تخفیف مجازات محکومان از سوی رهبر انقلاب که معمولا به مناسبت اعیاد مختلف و به پیشنهاد رئیس قوه قضاییه صورت می‌گیرد، موضوع تازه‌ای نیست و همواره در سال‌های گذشته اتفاق افتاده، اما مورد اخیر که پنجشنبه 23 آبان و در آستانه سالروز میلاد مبارک نبی مکرم اسلام صورت گرفت تفاوت‌هایی با موارد گذشته داشت و بازتاب‌های فراوانی یافت.
کد خبر: ۱۲۳۸۹۵۰

یکی از این تفاوت‌ها این بود که معمولا در عفوها عدد مشمولان عفو بین ۷۰۰ تا هزار نفر بود؛ اما در این مرحله عددی معادل ۳۵۵۲ نفر از محکومان دادگاه‌های عمومی، انقلاب، نظامی و تعزیرات حکومتی مورد عفو قرار گرفتند که بی‌سابقه بود.
اما علاوه بر این موضوع، آنچه بیشتر مورد توجه قرار گرفت این بود که برای نخستین‌بار در میان عفوشدگان، ۳۲ نفر از افرادی که دارای محکومیت امنیتی (از جمله تعدادی از اهالی رسانه و دانشجویی) بودند که پس از طی فرآیند قانونی در قوه قضاییه با پیشنهاد رئیس دستگاه قضا، طی نامه‌ای مستقل به رهبر معظم انقلاب و موافقت ایشان مشمول این عفو تخفیف و تبدیل مجازات شدند. این مورد در فضای رسانه‌ای کشور و حتی در میانه اخبار مربوط به گرانی بنزین و آشوب‌های بعد از آن که تمام توجهات را به خود جلب کرد از چشم مخاطبان دور نماند و مورد استقبال بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی هم قرار گرفته است.دیروز جزئیاتی بیشتری درباره این عفوشدگان منتشر شد و اعلام شد از بین ۳۲محکوم امنیتی که چندی پیش به عنوان مشمولان عفو اعلام شدند، هفت نفر دانشجو بوده‌اند.
به گزارش ایسنا، عفوشدگان عموما مشمول عفو کامل و برخی تخفیف قابل توجه داشته‌اند و برخی از آنها محکوم به حبس ابد بودند که عفو شده‌اند.
این گزارش می‌افزاید: برخی هم حبس‌های طولانی مدت مثلا بالای ۳۰ سال داشتند که مورد عفو قرار گرفته‌اند.
در همین حال امیر رئیسیان، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره جزئیات محکومیت این دانشجویان و شرایط فعلی آنها گفت: فرشته طوسی فارغ‌التحصیل علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، پدرام پذیره، دانشجوی مطالعات فرهنگی دانشگاه تهران، علی مظفری دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران و هادی کیانی فارغ‌التحصیل جغرافیای دانشگاه تهران شامل عفو کامل شدند. همچنین ادامه حبس محسن حق‌شناس دانشجوی دانشگاه تهران و روح‌ا... مردانی، دانشجوی ادبیات فارسی دانشگاه تهران شامل عفو شد.
این وکیل دادگستری همچنین گفت: حکم پریسا رفیعی، دانشجوی هنرهای دانشگاه تهران نیز به یک‌سال حبس کاهش یافت.
بر اساس این گزارش، حکم فرشته طوسی ۱۸ ماه، پدرام پذیره هفت سال، علی مظفری هشت سال، هادی کیانی یک سال، محسن حق شناس دو سال، روح‌ا... مردانی شش سال حبس بود و پریسا رفیعی نیز محکوم به هفت سال حبس شده بود که شامل تخفیف شد و حکمش به یک سال حبس کاهش یافت.
بنابر شنیده‌ها این افراد درخواست عفوی از قوه قضاییه نداشته‌اند و مرجع تشخیص شمول عفو این افراد، قوه قضاییه و مراجع دانشگاهی بوده‌اند.
استقبال از عفو صورت گرفته
خبر عفو این محکومان در فضای مجازی مورد استقبال فراوان قرار گرفت.
روزنامه شرق در همین زمینه نوشت: در فهرست پیشنهادی عفو رئیس قوه قضاییه نام دو نفر از محکومان وابسته به یکی از احزاب در غرب کشور نیز به چشم می‌خورد. این دو زندانی پیش از این ابتدا به اعدام محکوم و سپس با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شده بودند. یکی از این دو زندانی، 29 سال و دیگری 21 سال در زندان به سر برده بود. اعلام عفو این دو زندانی بازتاب اجتماعی زیادی در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان داشت و موجب رضایت گروه زیادی از شهروندان شد. بر اساس این گزارش، آزادی این دو زندانی امنیتی این امید و انتظار را ایجاد کرد که اقدامات صورت‌گرفته در دوره مدیریت رئیس جدید قوه قضاییه برای مبارزه با فساد، افزون بر استمرار به دیگر حوزه‌ها از جمله آزادی زندانیان امنیتی و سیاسی نیز وارد شود.
خبرگزاری دانشجو نیز اسامی این دو محکوم امنیتی را به این شرح عنوان کرد: دو نفر از محکومان امنیتی به نام‌های عثمان مصطفی‌پور و محمد نظری که بیش از ۲۰ سال در زندان حضور داشتند با درخواست آیت‌‌ا... رئیسی و موافقت رهبر انقلاب از زندان آزاد شدند.
در این گزارش آمده است: عثمان مصطفی‌پور در شهریور ۷۰ در منطقه ترگور ارومیه بازداشت شد و ابتدا به اتهام معاونت در قتل، به اعدام محکوم شد، اما این حکم در سال ۷۹ به ده سال حبس تقلیل یافت. وی در همان سال، در پرونده دوم خود به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کرد به ۲۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. محمد نظری نیز که در 9 خرداد ۱۳۷۳ در شهرستان بوکان دستگیر شد ابتدا از سوی شعبه رسیدگی‌کننده به اعدام محکوم شده بود، اما با یک درجه تخفیف مجازات وی به حبس ابد تقلیل یافت. همچنین براساس برخی گزارش‌ها شش نفر از فعالان رسانه‌ای نیز در میان عفو شدگان اخیر هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها