هفته کتابخوانی تمام شد، اما هر روز خبر جالبی از گوشه و کنار کشورمان از این هفته و روزهای برگزاری و اختتامیه‌اش ‌به گوش می‌رسد. یکی از این اخبار جالب از کردستان روی خروجی سایت‌های خبری رفته؛ از سنندج و به‌ویژه از بانه. خبری که می‌گوید یک راننده تاکسی درون شهری بانه در آخرین روز از هفته کتاب، به‌عنوان کتابخوان برتر این شهرستان معرفی و تجلیل شده است.
کد خبر: ۱۲۳۸۸۰۲

نامش سید‌محمد حسینی است و 48 سال دارد. از پنج سال پیش هم عضو کتابخانه عمومی نبی اکرم(ص) بانه شده و هر هفته سه جلد کتاب به امانت می‌گیرد و روزانه بیش از دو ساعت مطالعه دارد؛ مواردی که برای داوران مسابقه کتابخوانی بانه هم جالب بوده و سبب شده امسال به عنوان کتابخوان برتر شهرستان‌شان، انتخابش کنند.
این کتابخوان نمونه به ایرنا گفته شب‌ها به صورت مداوم دو ساعت کتاب می‌خوانم و در طول روز هم از هر فرصت کوتاهی هنگام کار برای مطالعه استفاده می‌کنم.
سیدمحمد حسینی اگرچه تا پایه اول دبیرستان درس خوانده اما به گفته خودش در همه موضوع‌ها مطالعه دارد، هرچند بیشتر به رمان و ادبیات داستانی علاقه‌مند است.
غیر از سید‌محمد حسینی که عضو کتابخانه بانه است و هفته‌ای چند کتاب امانت می‌گیرد، خواهر و برادرش هم که تحصیلات دانشگاهی دارند، عضو کتابخانه هستند و سید محمد می‌گوید با همکاری آنها سالانه حدود صد جلد کتاب با موضوعات مختلف را می‌خوانم گاهی با همفکری هم کتابی را برای مطالعه انتخاب می‌کنیم.
سیدمحمد غمگین است که به دلایلی نتوانسته تحصیلاتش را ادامه دهد و مطالعه آزاد را فرصتی و غنیمتی برای جبران عدم ادامه تحصیلش می‌داند و معتقد است شغلش هیچ‌گاه مانع مطالعه نشده و هنگامی که منتظر مسافر هست همچنان از فرصت استفاده کرده و کتاب می‌خواند.

همه کار می کنیم تا شهروندان مان کتابخوان شوند
رئیس کتابخانه‌های عمومی بانه هم درخصوص اعضای کتابخانه‌های عمومی این شهرستان می‌گوید: تعداد کتابخانه‌های بانه 4100 نفر هستند که ۲۱۹ نفر آنها بالای ۳۵ سال دارند ولی از اعضای فعال ما هستند.
به گفته علی حیدرآقایی، ۱۳۵ نفر از اعضای کتابخانه عمومی بانه ۳۵ تا ۴۰ سال و ۸۴ نفر نیز ۴۰ سال به بالا دارند، اما بیشترین اعضای کتابخانه‌ها کودکان و نوجوانان هستند.
آن طور که مشخص است در بانه کارهای زیادی برای جلب توجه شهروندان به کتاب و ترغیب آنها به کتابخوانی انجام شده، که مهم‌ترینش به گفته آقایی، تجلیل از دو نویسنده مشهور محمد حامدی و محمد رئوف‌توکلی در هفته کتاب و همچنین توزیع بسته‌های فرهنگی با هدف معرفی کتابخانه عمومی شهرستان در تعدادی از مدارس بوده که با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان انجام شده است.
برگزاری نشست‌های معرفی با عنوان نشست کتابخوان مدرسه و کتابخانه به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی و مسابقات مکتوب کتابخوانی استانی ویژه آثار رهبری، نشست مادران قصه‌گو و نشست نمایشنامه‌خوانی نیز از دیگر برنامه‌های انجام شده در سطح شهرستان بانه بوده است.
آقایی می‌گوید همچنین از ده نفر به عنوان مروجان کتابخوانی در هفته کتاب تجلیل شد که یکی از مروجان امام جمعه روستای انجینه ابراهیم شمالی در بخش نمشیر است که در روستای نقطه صفر مرزی با کمترین امکانات اقدام به راه اندازی کتابخانه در مسجد روستا کرده و جوانان و نوجوانان را به کتابخوانی تشویق می‌کند.
به گفته وی، سیدمحمد حسنی، راننده کتابخوان نیز از اعضای فعال کتابخانه عمومی نبی اکرم(ص) است که از پنج سال پیش عضو شده و با وجود تحصیلات پایین و شرایط سنی و شغلش هر هفته سه بار به کتابخانه برای امانت گر فتن کتاب مراجعه می‌کند. این عضو فعال کتابخانه امسال به عنوان کتابخوان برتر شهرستان معرفی شد و در همین خصوص قرار است در تاکسی‌های حمل و نقل درون شهری عمومی با همکاری سازمان تاکسیرانی برای مسافران کتابخانه کوچکی ایجاد شود.
شهرستان بانه پنج کتابخانه عمومی دارد که کتابخانه عمومی نبی اکرم(ص) سال ۱۳۴۹ تاسیس و ساختمان آن سال ۱۳۶۴ احداث شد، کتابخانه شهید نصراللهی سال ۱۳۷۹ در محل مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی تاسیس شد، در شهرهای آرمرده کتابخانه عمومی شهید درویشی، در کانی سور کتابخانه عمومی شهید رسولی و در بوئین کتابخانه بعثت فعال است، کتابخانه‌های عمومی بانه 4100 عضو دارند که کودکان و نوجوانان بیشترین اعضای آن را تشکیل می‌دهند.
شهرستان مرزی بانه ۱۵۸ هزار نفر جمعیت دارد و در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها