با برداشته شدن گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی، از همین الان گمانه‌زنی‌ها درباره گام بعدی آغاز شده است چرا که امید چندانی به اقدام عملی اروپا در زمینه اجرایی کردن تعهداتش وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۳۶۳۸۰

همین موضوع باعث شد تا این سوال در نشست خبری دیروز بهروز کمالوندی که به همراه خبرنگاران به تاسیسات فردو رفته بود مطرح شود.
به گزارش جام‌جم، کمالوندی در این نشست با بیان این‌که گام چهارم، گام آخر نیست و گام‌های دیگری هم می‌تواند روی دهد، گفت: اجازه دهید کمی هم خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم شاید طرف مقابل به خودش بیاید، اما حتما گام‌های مختلف وجود دارد که مسؤولان جمهوری اسلامی ایران آن را اعلام کرده‌اند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در حوزه فنی گام‌های دیگری هم داریم، ولی گام‌ها فقط محدود به مسائل فنی نیست و می‌تواند در موضوعات دیگر هم باشد.
وی با بیان این‌که سازمان انرژی اتمی، 15 پیشنهاد را به عنوان گام‌های بعدی کاهش تعهدات ارائه کرده است گفت: حتی خروج از ان.پی.تی یکی از گزینه‌هاست که در صورت ادامه تعلل اروپا و دستور مقامات بالا می‌تواند در گام‌های بعدی به مرحله اجرا در بیاید.
غنی‌سازی در فردو باید 11 سال دیگر انجام می‌شد
کمالوندی در بخش دیگری از نشست خبری دیروز در مجموعه هسته‌ای شهید علیمحمدی (فردو) درباره جزئیات گام چهارم ایران اظهار کرد: در گام چهارم بنا به دستور رئیس‌جمهور گازدهی به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ مستقر در فردو آغاز شد. این ماشین‌ها فعالند و محصول داده‌اند و محصولات نمونه‌گیری شده است.
وی افزود: از آژانس دعوت کردیم برای اندازه‌‌گیری و راستی‌آزمایی بیایند و قرار است بازرسان آژانس روز یکشنبه اینجا باشند و نمونه‌ها را تایید و راستی‌آزمایی کنند. کمالوندی ادامه داد: برخی دوستان تصور می‌کنند که تزریق گاز مثل تزریق آمپول است، اما این‌طور نیست بلکه یک فرآیند بسیار مهم است. وی درباره انتقال سیلندر گفت: قرار بود تا ۱۵ سال در اینجا غنی‌سازی انجام نشود و مواد هسته‌ای وجود نداشته باشد که عملاً چهار‌سال از آن گذشته و ما باید ۱۱ سال دیگر صبر می‌کردیم تا مواد هسته‌ای به اینجا می‌آوردیم و غنی‌سازی می‌کردیم اما این کار را از چند روز پیش آغاز کرده‌ایم. شروع آن با انتقال یک سیلندر از سایت شهید احمدی روشن بود و حدود ۲۰۰۰ کیلو هگزا فلوراید منتقل شد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: نکته بسیار مهم دیگر آن است که معمولا گاز یو.اف.6 باید به اصفهان بیاید اما چرا از آنجا آوردیم زیرا دو دلیل داشت؛ دلیل اول جغرافیایی بود چون نزدیک‌تر بود و چند ساعت در اینجا صرفه‌جویی کردیم و دلیل دوم هم تولید پسماندها بود.
کمالوندی گفت: مقرر شد پسماندهایی که سال‌ها در یک گوشه‌ای افتاده بود بهینه شود، الان ۲۵ تن از این پسماندها موجود است و فقط دو تن آن به فردو منتقل شده و بقیه آن موجود است. این مواد در سال‌های آینده می‌تواند از نطنز به فردو منتقل شود.
مدرن‌سازی رآکتور اراک باید تسریع شود
کمالوندی درباره رآکتور اراک گفت: براساس بندهای مختلف به‌خصوص بند ۱۴ و ۱۵ برجام طرف مقابل موظف بود که به ما کمک کند تا مدرن‌سازی رآکتور اراک انجام شود. وی افزود: درواقع قرار بود که طرف مقابل به ما در این زمینه تجهیزات بدهد و یک سند رسمی در این زمینه امضا شد و آنان تعهد کردند که به ما تجهیزات، امکانات و کمک مالی می‌دهند اما متأسفانه در این زمینه تعلل داشتند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما این تهدید را نگه داشتیم که اگر لازم باشد به نوع رآکتور قبلی بازگردیم و همه بر این مساله واقف هستند که دو ماه دیگر هم گذشت و خبری از سوی طرف مقابل نشد.
وی گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که باید مدرن‌سازی رآکتور اراک تسریع شود. البته آمریکا سنگ اندازی می‌کند. تیم آمریکایی پیش از این بسیار فعال بود و همکاری می‌کرد ولی در حال حاضر نه‌تنها خارج شده، بلکه دیگران را تهدید می‌کند. مدرن‌سازی اراک در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آمده است. ما به چینی‌ها نیز گفته‌ایم که باید تسریع شود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: انگلیسی‌ها نیز در بحث فنی در حال کار هستند. طی چند روز آینده نیز هیاتی از ایران به انگلیس می‌رود تا ادامه همکاری‌ها و انعقاد قرارداد انجام شود. ما از ابتدا تاکید داشتیم که این کار باید با طراحی ما انجام شود و دیگران فقط باید نظارت کنند و در این راه، کار در حال پیشرفت است. آمریکا همه را تحت فشار قرار می‌دهد. امیدواریم قراردادها به‌زودی منعقد شود.
بتون‌ریزی نیروگاه دوم بوشهر امروز انجام می‌شود
کمالوندی با بیان این‌که مرحله بتون‌ریزی نیروگاه دوم بوشهر امروز انجام می‌شود گفت: کسی که در کار نیروگاهی اطلاعاتی دارد می‌داند حداقل دو سال کار غیر از مذاکرات زمان می‌برد تا یک نیروگاه به مرحله بتون ریزی برسد. معمولا خود مذاکرات ممکن است یک یا دو سال زمان ببرد. قدم‌های خوبی برداشته شده است و تا سال‌۱۴۰۴ این نیروگاه به تولید می‌رسد و به شبکه متصل می‌شود. دو سال بعد هم نیروگاه سوم متصل می‌شود یعنی الان که بتون‌ریزی نیروگاه انجام می‌شود وارد بتون‌ریزی نیروگاه سوم خواهد شد. کمالوندی درباره واکنش اروپا به گام‌های ایران اظهار کرد: اروپایی‌ها در جایگاهی نیستند که موضوع را به شورای امنیت ببرند. نمی‌شود یک بدهکار از طلبکار شکایت کند. تصمیم به برداشته شدن گام‌ها در سطوح بالا گرفته می‌شود و براساس یک‌سری حقایق، مشورت‌ها بوده و کاملا حساب شده است. ایران بعد از یک‌سال صبر راهبردی قدم‌هایی برداشته و بخش‌هایی از تعهدات از هر دو سو اجرا نمی‌شود. وضعیت ما این‌گونه است که چون طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی‌کند، ما نیز گام به گام تعهدات خود را کاهش می‌دهیم. برخی مانند رژیم صهیونیستی، دولت فعلی آمریکا و برخی کشورهای منطقه از ابتدا برجام را نمی‌خواستند و دنبال بر هم خوردن آن هستند. اصل بر برجام نبوده و منافع کشور در اولویت است و براساس برآیند برخی حقایق و منافع کشور تصمیمات گرفته می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در حال حاضر سازمان توان غنی‌سازی حتی تا ۶۰‌درصد را دارد و بر اساس نیاز کشور و دستور مسؤولان آن را انجام می‌دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها