پژوهشگران یک مجموعه دانش‌بنیان دیروز از تازه‌ترین محصولات فناورانه دارویی در حوزه تولید مکمل‌ها و داروهای پروبیوتیک نسل جدید رونمایی کردند

نسل جدید پروبیوتیک ایرانی در داروخانه‌ها

این روزها نام پروبیوتیک‌ها در تبلیغات و رسانه‌ها زیاد به گوشمان می‌رسد. این واژه عجیب و دهن‌پر کن و کمی نامأنوس در حقیقت به باکتری‌هایی گفته می‌شود که در قسمت‌های مختلف بدن مانند دستگاه گوارش، مخاط دهانی، دستگاه تناسلی و... زندگی می‌کنند. اینها نه‌تنها بیماری‌زا نیستند بلکه با تولید برخی ترکیبات و ویتامین‌ها به حفظ سلامت بیشتر بدن نیز کمک می‌کنند. در سال‌های اخیر استفاده از این باکتری‌های مفید در مواد غذایی به‌ویژه لبنیات، ترکیبات دارویی و مکمل‌ها رونق زیادی پیداکرده است. براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف آنها به میزان کافی می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت بدن میزبان داشته باشد. بر این اساس، باکتری‌های پروبیوتیک موجود در محصولات خوراکی و دارویی، نه تنها باید دارای مشخصه‌های عملکردی و سودمند برای سلامتی بدن باشند بلکه باید قابلیت پایداری مناسبی در دستگاه گوارش داشته باشند تا بتوانند به صورت مفید عملکرد خود را در بخش مورد نظر ایفا کنند و به همین دلیل تولید این ترکیبات با پیچیدگی‌های زیادی همراه است. پژوهشگران شرکت دانش‌بنیان «زیست تخمیر» که از سال‌ها پیش با به دست آوردن دانش مورد نیاز برای بومی‌سازی فرآیند تولید سویه‌های پروبیوتیک، فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تولید محصولات دارویی پروبیوتیک داشته‌اند، روز گذشته با حضور مسؤولان وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نسل جدید داروهای پروبیوتیک رونمایی کرده‌اند که به صورت اختصاصی می‌توانند در درمان برخی بیماری‌ها مؤثر باشند.
کد خبر: ۱۲۳۵۸۲۵

پروبیوتیک‌ها با اثرگذاری بر تعادل باکتری‌های مفید و مضر بدن، این تعادل را به نفع افزایش جمعیت باکتری‌های مفید تغییر می‌دهند و با این کار اثرات سلامت‌بخش خود را در بدن انسان القا می‌کنند. براساس مطالعات صورت گرفته مصرف محصولات پروبیوتیک می‌تواند در حفظ تعادل فلور روده، کاهش تأثیر منفی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، تنظیم عملکردهای گوارشی، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بهبود سرطان، آلرژی‌ها، عدم‌تحمل لاکتوز، بهبود فشار خون، کلسترول افزایش یافته خون و تولید ویتامین اثربخش باشد. با توجه به مزایای بسیار گسترده این باکتری‌های مفید، گروهی از پژوهشگران دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف بومی‌سازی تولید داروها و مکمل‌های پروبیوتیک از سال 81 فعالیت خود را آغاز کردند. این مجموعه دانش‌بنیان پس از چند سال مطالعه و تحقیق از سال 88 به‌صوررت رسمی ثبت و اولین گروه از محصولات پروبیوتیک را وارد بازار کرده است. این شرکت که در حال حاضر در پارک علم‌وفناوری پردیس مشغول به کار است دیروز (12 آبان 98) با حضور مسؤولان وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از داروهای پروبیوتیک نسل جدید خود رونمایی کرد.
دکتر سحر بهمنی، مدیرعامل این مجموعه دانش‌بنیان در خصوص محصولات پروبیوتیک تولید شده در این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «مجموعه ما اولین شرکت ایرانی در زمینه تولید پروبیوتیک است که موفق به ارائه ماده اولیه مورد نیاز برای محصولات پروبیوتیک در داخل کشور شده است. تمرکز شرکت در طول ده سال فعالیت بیشتر بر تولید محصولات پروبیوتیک بوده و در کنار این محصولات، داروهای دیگری را نیز با فناوری‌های پیشرفته تولید کرده‌ایم.» به گفته مدیرعامل این مجموعه دانش‌بنیان از دیگر فعالیت‌های این مجموعه دانش‌بنیان، تولید اشکال جدید دارویی مانند ویال خوراکی، کپسول واژینال، کپسول ژلاتین سخت پرشده با مایعات، آهن لیپوزومال و پاستیل‌های دارویی برای اولین بار در ایران است.
رونمایی از 4 پروبیوتیک‌ اختصاصی
در مراسم رونمایی روز گذشته در پارک علم‌وفناوری پردیس چهار محصول پروبیوتیک نسل جدید رونمایی شد که بر خلاف داروهای پروبیوتیک رایج، دارای اثربخشی اختصاصی هستند.
دکتر بهمنی در خصوص نحوه عملکرد این داروها توضیح می‌دهد: «داروها و مکمل‌های عمومی پروبیوتیک اثرات سلامت‌بخش کلی مانند بهبود گوارش در بدن افراد دارند. اما در نسل جدید داروهای پروبیوتیک از خواص اختصاصی این باکتری‌ها برای درمان بیماری‌ها بهره‌برداری می‌شود. برای مثال از آنها برای بهبود شاخص‌های قلبی‌-عروقی، کنترل دیابت، بیماری‌های تنفسی و... استفاده می‌شود. ما نیز در این مجموعه دانش‌بنیان توانسته‌ایم با بومی‌سازی این دانش‌فنی باکتری‌های مفید اختصاصی برخی از بافت‌ها یا گروه سنی خاصی را تولید کنیم و از آنها برای تولید داروهای پروبیوتیک با ویژگی‌های اختصاصی استفاده کنیم.»
وی در ادامه در مورد ویژگی‌های محصولات رونمایی شده توضیح می‌دهد: «در حال حاضر چهار نمونه از پروبیوتیک‌های اختصاصی به مرحله تولید و اخذ مجوز از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت رسیده‌اند و به‌زودی محصولات دیگری نیز به این گروه دارویی اضافه خواهد شد. محصول اول رونمایی شده نوعی آب نبات مکیدنی برای پیشگیری از التهابات مجرای دهانی، عفونت‌های لثه و قسمت‌های فوقانی حلق یا همان گلودرد است.»
دکتر بهمنی در پاسخ به جام‌جم درخصوص نیاز به مصرف مداوم این دارو برای پیشگیری از ابتلا به گلودرد یا عفونت‌های دهانی تصریح می‌کند: «توصیه می‌شود که دوز حداقلی و ثابتی از پروبیوتیک‌ها برای پیشگیری از این التهابات به صورت مداوم استفاده شود. اما عموما این دارو زمانی مصرف می‌شود که فرد به عفونت مبتلا شده، به پزشک مراجعه کرده و پزشک آن را برای کاهش روند گسترش التهاب و عفونت تجویز می‌کند».
محصول دیگر رونمایی شده در این مراسم نوعی داروی پروبیوتیک برای درمان یا کمک‌درمان عفونت باکتری هلیکوباکترپیلوری یا همان عامل زخم معده بود. مدیرعامل این مجموعه دانش‌بنیان درخصوص نحوه عملکرد این دارو به جام‌جم می‌گوید: «این باکتری مفید با اتصال به هلیکوباکتر پیلوری به دفع آن از بدن کمک می‌کند. از آنجا که شیوع این عفونت در کشور ما بسیار گسترده است، این دارو می‌تواند کاربرد بسیار وسیعی برای کاهش نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک‌های قوی و همچنین کاهش اثرات منفی بر اثر درمان‌های آنتی‌بیوتیکی به عنوان داروی کمک‌درمانی داشته باشد.»
این مجموعه دانش‌بنیان همچنین موفق به تولید دو مکمل دارویی برای افراد بالغ و سالمندان شده است که می‌تواند به‌صورت اختصاصی باکتری‌های فلور طبیعی این افراد را به تعادل برساند و مشکلات گوارشی رایج در این دو گروه سنی را به‌خوبی برطرف کند. دکتر بهمنی در خصوص ویژگی‌های منحصر به فرد این دو محصول تصریح می‌کند: «این محصولات برای اولین بار در کشور به صورت کپسول‌های مقاوم به اسید معده تولید شده‌اند و در آنها از باکتری‌های اختصاصی مناسب برای این دو گروه سنی استفاده شده است. ما در حال حاضر محصولات پروبیوتیکی برای بانوان و کودکان نیز تولید کرده‌ایم اما به زودی محصولات پروبیوتیک نسل جدید یا به عبارت دیگر باکتری‌های مفید اختصاصی این دو گروه را نیز به سبد محصولات‌مان اضافه خواهیم کرد.»
پروبیوتیک برای همه
محصولات جدید این مجموعه دانش‌بنیان در ماه‌های اخیر وارد بازار شده‌اند. به گفته مدیرعامل این مجموعه، قیمت نهایی این محصولات بین 20 تا 30 هزار تومان تعیین شده تا با توجه به کاربرد گسترده آنها در درمان بیماری‌های رایج، برای اقشار مختلف جامعه قابل تهیه باشد. دکتر بهمنی با اشاره به استقبال خوب جامعه پزشکان از محصولات پروبیوتیک، می‌افزاید: «پزشکان در برابر داروهای با کیفیت که عملکرد مناسب و قابل قبولی داشته باشند مقاومت نمی‌کنند. مزیت ویژه محصولات پروبیوتیک این است که با تقویت روند عادی بدن کمک می‌کنند بدون استفاده از داروهای شیمیایی که معمولا عوارض متعدد و اثرگذاری کوتاه‌مدتی دارند، با از بین بردن علت بیماری، درمان صورت بگیرد. به همین دلیل استفاده از داروهای پروبیوتیک در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ما نیز در این مجموعه همواره در تلاشیم تا بتوانیم با استفاده از دانش روز، محصولات باکیفیت و قابل رقابت با محصولات خارجی تولید کنیم.»

ظرفیت گسترده ارزآوری

دکتر بهمنی در خصوص بازار صادرات محصولات دارویی پروبیوتیک به جام‌جم توضیح می‌دهد: «در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که به دنبال تحریم‌ها برای کشور به وجود آمده امکان صادرات به کشورهای خارج از منطقه امکان‌پذیر نیست، با این وجود بازار خوبی در بین کشورهای همسایه برای صادرات محصولات قدیمی‌تر شرکت داریم. حتی برخی از کشورهای پیشرفته‌تر تقاضای دریافت ماده اولیه یا دانش‌فنی تولید داروهای پروبیوتیک را نیز از ما دارند.» وی همچنین تصریح می‌کند: «از آنجا که کیفیت محصولات ما بر اساس استانداردهای بین‌المللی است، در صورت برطرف شدن مشکلات فعلی در زمینه بازرگانی خارجی، امکان صادرات دارو به خارج از منطقه خاورمیانه را نیز خواهیم داشت.» دکتر بهمنی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های اختصاصی در پروبیوتیک‌های نسل جدید می‌افزاید: «ما اکنون در حال معرفی محصولات جدیدمان به مشتریان خارجی هستیم و به نظر می‌‌رسد با توجه به استقبال خوبی که از محصولات قبلی شده، محصولات جدید نیز به زودی مورد تقاضا قرار بگیرد.»

عسل اخویان طهرانی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها