به تعویق‌افتادن راه‌اندازی خط متروی کراس‌ریل، کاسه صبر لندن‌نشین‌ها را لبریز کرده است

ابهام در سرانجام شاهکار مهندسی اروپا

خط متروی کراس‌ریل (Crossrail) در حال حاضر بزرگ‌ترین طرح زیرساختی در حال اجرا در اروپاست که فاصله شرق و غرب لندن را نزدیک‌تر خواهد کرد. این طرح عظیم را ازلحاظ پیچیدگی مهندسی می‌توان با تونل مانش قابل‌مقایسه دانست که انگلیس را به فرانسه متصل می‌کند. اما تکمیل این شاهکار مهندسی بیش از آنچه پیش‌بینی شده بود طول کشیده است. تاکنون ۱۳۰ میلیون ساعت کاری روی پیشبرد این طرح وقت صرف شده است و انتظار می‌رود که در نهایت در بازه زمانی مهر تا اسفند 99 به بهره‌برداری برسد.
کد خبر: ۱۲۳۴۵۷۴

بدقولی عوامل طرح
عملیات ساخت کراس‌ریل که به خط متروی الیزابت معروف است، در سال 1388/ ۲۰۰۹ آغاز شد. در ابتدا هزینه ساخت این طرح چیزی حدود ۱۵ میلیارد پوند برآورد شده بود. اما حالا بیش از ۱۷ میلیارد پوند هزینه برداشته است. صادق‌خان، شهردار لندن، به‌شدت از سوء مدیریت گله‌مند است. در مرداد 1397/ آگوست ۲۰۱۸ بود که عوامل کراس‌ریل به صادق‌خان وعده افتتاح این طرح را در 18 آذر 97 دادند. اما سه هفته بعد زیر حرفشان زدند و زمان افتتاح را به یک سال بعد موکول کردند و متعاقبا در فروردین امسال مدعی شدند پایان آن به حداقل ۱۸ ماه دیگر زمان نیاز دارد.
حتی مردم عادی لندن هم کاسه صبرشان لبریز شده است. برخی شهروندان در سال‌های گذشته به‌امید افتتاح به‌موقع کراس‌ریل به خرید ملک در مناطق حومه روی آوردند، زیرا فکر می‌کردند با افتتاح کراس‌ریل می‌توانند به‌راحتی و بدون اتلاف وقت به مرکز شهر سفر کنند. اما لندن‌نشین‌ها هنوز باید انتظار بکشند تا شاید این طرح اواخر سال آینده به بهره‌برداری برسد. مگر این‌که زمان اعلام‌شده فعلی هم به تاریخی دیرتر موکول شود.
بزرگ‌ترین طرح زیرساختی اروپا
با افتتاح کراس‌ریل، سالانه ۲۰۰ میلیون مسافر از این مسیر جابه‌جا خواهند شد. خطی که به ده ایستگاه کاملا جدید و مجموعا ۴۱ ایستگاه راه دارد. قطارهایی هم که در این مسیر استفاده خواهند شد، گویا حدود ۵۰ درصد از قطارهای سایر خطوط طویل‌تر هستند. ضمن این‌که ساعتی ۲۴ دستگاه از این قطارها در هر مسیر تردد خواهند داشت. مهندسان این طرح باید ۴۲ کیلومتر تونل جدید به زیرساخت متروی لندن اضافه می‌کردند و علاوه‌بر تأسیس ایستگاه‌های جدید برای ایستگاه‌های موجود هم طرح به‌روزرسانی می‌ریختند. طراحی سیستم‌های سیگنال‌دهی و ارتباطی و همچنین نرم‌افزارهای کنترل‌کننده سیگنال‌ها و واگن‌ها اصلا کار ساده‌ای نیست. انجام هماهنگی‌های لازم با پیمانکاران هم سختی‌های خودش را دارد.
همه اینها دست‌به‌دست هم دادند تا افتتاح این طرح عظیم با تأخیرهای پی‌درپی مواجه شود. حتی آخرین تاریخ اعلام‌شده هم تنها برای افتتاح بخشی از طرح است و خط کامل به این زودی‌ افتتاح نخواهد شد. عوامل دست‌اندرکار معتقدند افتتاح عجله‌ای این خط در حالی که هنوز آماده نیست و تست‌های لازم را پشت‌ سر نگذاشته کار اشتباهی است و دولت و مردم برای افتتاح طرحی با این عظمت که نقاط مختلف لندن را تنها با یک خط به هم وصل می‌کند، لازم است صبورتر باشند.

صدف دژآلود

دانش

منبع: CNN

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها