اگرچه بسیاری از افراد اشک ریختن را نشانه ضعف می دانند، اما گریه کردن نسبت به آنچه فکر می‌کنیم، مزایای بیشتری برای سلامتی دارد.
کد خبر: ۱۲۳۳۴۳۶
دلایل علمی تاثیر گریه بر سلامتی

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، افکار عمومی جامعه همواره به گونه ای است که اغلب مردم، گریه را نشانه ضعف می‌دانند اما مطالعات محققان نشان می‌دهد که گریه کردن نسبت به آنچه فکر می‌کنیم، مزایای بیشتری برای سلامتی دارد. در ادامه به برخی از فواید این حالت روحی بر سلامتی اشاره می‌کنیم.

کاهش استرس

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که گریه کردن می‌تواند به آرامش افراد در زمان استرس کمک کند. تاثیر گریه بر سلامتی به صورت آنی و فوری نیست و ممکن است شروع ایجاد حالت آرامش در بدن چند دقیقه به طول بینجامد.

به گفته محققان، گریه کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) را فعال می‌کند و فعال شدن آن موجب آرامش مغز می‌شود.

تنظیم فشارخون

فشار خون بالا می‌تواند منجر به چندین مشکل جدی برای سلامتی مانند سکته مغزی و قلبی، نارسایی قلبی، زوال عقل و حتی نارسایی کلیه شود. اما بر طبق چندین مطالعه، گریه نه تنها فشار خون را پایین می‌آورد و آن را کنترل می‌کند، بلکه همچنین یک گریه شدید می‌تواند نبض را هم تنظیم کند.

جلوگیری از تجمع سموم

اشک‌هایی که هنگام گریه از چشمان شما جاری می‌شوند، می‌توانند زوائد و سمومی مانند دود و گرد و غبار را از چشم‌ها پاک کنند.

این دفع سموم به کاهش سطح کورتیزول در بدن کمک می‌کند و در نتیجه حالت خفیف تری از التهاب و استرس را ایجاد می‌کند؛ بنابراین چندان تعجب آور نیست که ما اغلب احساس می‌کنیم که بعد از کریه کردن اندکی سبک تر شده ایم.

افزایش تمرکز

اگر اخیراً احساس اضطراب و تحریک پذیری می‌کنید، باید بدانید که پاسخ قطعی برای دلیل بروز این حالت در شما وجود ندارد.

نوسانات روحی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهند. یکی از این دلایل تجمع منگنز در بدن است.

وقتی گریه می‌کنیم، منگنز اضافی به همراه اشک‌ها از بدن خارج می‌شوند. این امر تجمع این ماده را در بدن کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود احساس آرامش و تمرکز بیشتری کنید.

کاهش احساس درد

وقتی دچار درد جسمی می‌شویم، این درد اغلب به طور غیر ارادی با چند قطره اشک از بین می‌روند. در واقع اشک ریختن به نوعی یک راهکار بدن برای کاهش احساس درد است.

تحقیقات نشان داده است که علاوه بر تسکین دهنده بودن، اشک ریختن‌های عاطفی، موجب آزادشدن هورمون های اکسی توسین و اندورفین می شود.

این مواد شیمیایی باعث می‌شوند افراد احساس خوبی داشته باشند و همچنین درد جسمی و عاطفی را کمتر احساس کنند.

کمک به خواب آسوده تر

یافته‌های محققان نشان داده است که گریه می تواند به نوزادان برای داشتن خواب بهتر کمک کند. اینکه گریه همین اثر را بر بزرگسالان دارد یا خیر در دست تحقیق است اما آنچه بدیهی است، اثرات مفید آن در بهبود شرایط روحی، تسکین درد و ایجاد آرامش برای داشتن خوابی بهتر و راحت‌تر است.

مبارزه با باکتری ها

گریه به از بین بردن باکتری ها کمک می کند و چشمها را تمیز نگه می دارد. اشک حاوی ماده ای به نام لیزوزیم است.

این آنزیم در آب دهان هم وجود دارد و می تواند با شکستن دیواره برخی باکتری ها آنها را نابود کند.

طبق نتایج تحقیقات محققان مشخص شده است که لیزوزیم خواص آنتی میکروبی قوی دارد و می تواند در کاهش ریسک ابتلا به سیاه زخم هم موثر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها