یکی از مباحثی که در دنیای کسب و کار نقش مهمی دارد و بسیاری از کارشناسان به آن پرداخته‌اند اطلاعات نامتقارن در بازارهای مختلف است.
کد خبر: ۱۲۳۳۰۰۸
اطلاعات کیلیدی بازار مسکن در یک سامانه

با یک مثال آغاز می‌کنیم: در یک معامله خودرو، صاحب ماشین اطلاعاتی در خصوص جزئیات خودروی خود دارد که هیچ خریداری ازآن آگاه نیست و در مذاکرات خود از بیان آنها ممانعت می‌کند.

به همین دلیل همیشه این موضوع مطرح بوده که خودروی کارکرده گزینه مناسبی برای خرید نیست و مالکان تمام معایب ماشین خود را به خریداران نمی‌گویند و بهتر است بگوییم از خوبی‌ها بیشتر از بدی‌های یک کالا صحبت می‌کنند.

این امر باعث می‌شود در تمام بازار، متقاضیان خرید خودرو بدبین شده وهنگام خرید وسواس بسیاری خرج دهند تا به اصطلاح کلاه سرشان نرود و در نتیجه بازار خودروهای دست دوم رونق خود را از دست می‌دهد و یا سرعت معاملات کاهش محسوسی پیدا می‌کند.

در بازار مسکن هم همین امر بر افزایش زمان انجام یک معامله و کاهش تعداد معاملات تاثیر گذاشته است. صاحب خانه‌ها اطلاعاتی دارند که شاید در مرحله اول لازم به بیان آنها نباشد، اما پس از سکونت تاثیرات منفی آن مشهود می‌شود و شاید این امر باعث شود که ارزش ملک به آن میزان که پرداخت شده نباشد. به طور مثال شاید شخصی که قصد خرید آپارتمان در شهرآرا را دارد، از ترافیک بزرگراه‌های حوالی این محله باخبر نباشد و مالک نیز صحبتی ازآن به میان نیاورد. به صورت کلی عواملی وجود دارد که از نظر مالک بیان آن لزومی ندارد ولی تاثیر مستقیم در میزان آسایش ساکن آن خانه دارد و می‌توان گفت بر قیمت آن ملک نیز تاثیرگذاراست.

حتی قبل از آغاز به کار سامانه‌های فعال در حوزه املاک شاخصه‌های بزرگتر همچون نوع ساخت و قیمت معاملات در منطقه را مالکان به صراحت نمی‌گفتند و تنها راه فهمیدن نرخ واقعی آن ملک، پرسیدن از مشاوراملاک مورد اعتماد بود.

این پروسه زمان‌گیر بود و فهمیدن حقیقت کمی دشوار زیرا این امکان وجود ندارد برای اطلاع از شرایط خرید آپارتمان درحکمت به شمال تهران رفته و با پیشنهادی از خرید آپارتمان در دریان نو مجدد به غرب تهران بازگشت و به مشاورین املاک تمام محله‌ها که احتمال یافتن ملک مناسب در آن وجود دارد، مراجعه کرد.

از این رو می‌توان اولین مزیت پیدایش سایت‌های فعال در حوزه املاک را آگاهی از قیمت‌ها در منطقه مورد نظرعنوان کرد. اما در این میان بازهم درصد خطا بسیار بالاست و ناهمگون بودن مسکن باعث شده، نتوان با اتکا به قیمت یک ملک، قیمت ساختمان مجاورش را محاسبه کرد.

اما سامانه‌ای با عنوان کیلید که ازهوش‌مصنوعی در انجام فعالیت‌های خود بهره می‌برد، این امر را آسان کرده و باعث شده به راحت‌ترین روش که همانا واردکردن کدپستی ده رقمی است تخیمن قیمت ملک مورد نظر را نشان دهد. این تخمین قیمت، درصد خطای بسیار پایینی دارد و همان مولفه‌هایی که نیروی انسانی برای تخمین و برآورد قیمت یک ملک در نظر می‌گیرد را با هوش‌مصنوعی پردازش و در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

این اطلاعات و تمام داده‌هایی که کیلید به آن دسترسی دارد از سامانه اطلاعات معاملات املاک ایران(سابا) که وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده و همگان به آن دسترسی دارند برداشت، و در بخش‌های مختلف به کارگرفته می‌شود. اما این تخمین قیمت ملک صرفا به بخش تقاضا نمی‌پردازد و در بخش سیاست‌گذاری نیز کاربردهای بسیاری دارد.

کاربردهایی که سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران بازار مسکن را برای اتخاذ سیاست‌های تشویقی یا بازدارنده در محلات مختلف یاری می‌رساند. به طورمثال می‌توان برای اینکه یک محله از افزایش تقاضای زیاد بهره می‌برد و به همین نسبت و متناسب با آن تعداد واحد مسکونی وجود ندارد و در نتیجه به افزایش قیمت منجر می‌شود، سازندگان را با اعمال مشوق‌هایی به آن منطقه هدایت کرد. تاکید می‌شود، این بخش کوچکی از ارزش افزوده‌هایی است که یکی از ابزارهای کیلید برای بازار مسکن ایجاد کرده است و ابزارهای مختلفی برای رفع نیازهای متعدد در حوزه مسکن در سامانه کیلید تعبیه شده است.

کیلید در بخش‌های مختلف همچون اطلاعات بازارمسکن، اطلاعات کاملی از روند تعداد و قیمت معاملات در منطقه‌های دلخواه کاربران در بازه‌های زمانی مختلف ارائه می‌دهد، تا تصمیم‌گیری برای متقاضیان آسان شده و با دید بازتری بتوانند سرمایه‌گذاری کنند.

در نتیجه کیلید علاوه بر اینکه سرعت جستجو و انجام معاملات مسکن را افزایش می‌دهد، برکیفیت معاملات تاثیر مستقیم گذاشته و مردم را برای یکی ازتصمیم‌های مهم زندگی که همان انتخاب محل سکونت است یاری می‌رساند.

همچنین این سامانه در مجله خبری خود اطلاعات کامل و جامعی از بازار مسکن و حوزه‌های وابسته آن تولید و منتشر می‌کند که می‌توانید با مراجعه به سامانه کیلید آنها را مطالعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها