دکور ورودی دانشگاه افسری امام‌حسین(ع) در مراسم دیروز حضور رهبر انقلاب در این دانشگاه بازتاب‌های زیادی داشت. تصویری که وجه اقتدار مردمی نظام را برجسته می‌کند.

پیام یک اتفاق متفاوت در دانشگاه افسری

احتمالا از سال گذشته بود که دست‌اندرکاران برنامه‌ریزی مراسم حضور حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در دانشگاه امام حسین(ع) متوجه بُرد رسانه‌ای و فرهنگی دکور تبلیغاتی خود شدند که در میدان بزرگ این دانشگاه طراحی کرده بودند. یک دکور بزرگ، الهام گرفته از تصویر مسجدالاقصی که حالا رهبر انقلاب به همراه تعدادی دیگر از مسؤولان ایرانی از یکی از درهای آن وارد میدان می‌شدند. ترکیب و میزانسنی به دلیل جذابیت، تصویر آن به‌شدت در فضای مجازی دست به دست شد. عکسی که حاوی پیام مهمی بود. قدس و مسجدالاقصی برای مسلمانان است ولو آن‌که در اشغال بیگانه باشد. تصویر دکور روز گذشته هم معنادار و جذاب بود. بهانه‌ای شد تا تصاویر دو سال اخیر حضور حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در دانشگاه افسری امام حسین(ع) را کنار هم بگذاریم و کمی راجع به‌ آنها حرف بزنیم.
کد خبر: ۱۲۳۲۹۵۰

مسؤولان دانشگاه افسری امام حسین(ع) برای دکور امسال پوستری را در نظر گرفته بودند که پیش از این هم در بیانیه گام دوم انقلاب دیده بودیم. پوستری که هرچند ممکن است به چشم ما تکراری بیاید با این حال نشانه‌شناسی آن خالی از لطف نیست. البته ناگفته نماند که طراحان مراسم یک خلاقیت جزئی هم به خرج داده‌ بودند که در ادامه عرض خواهیم کرد. طرح پس‌زمینه این دکور که البته می‌توانید آن را بالای همین صفحه هم ببینید، جمعیتی را نشان می‌دهد که به همراه حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در حال طی مسیر هستند. جمعیتی شامل زنان و مردانی از اقشار و اصناف مختلف مردم.
پزشکان، پرستاران، کارمندان، روحانیون، نظامیان، خلبان‌ها، ورزشکاران، سربازان و سایر اقشار هر یک در این تصویر سهمی دارند. این حضور محدود به جنس خاصی نیست و زنان و مردان دوشادوش یکدیگر در خلق این تصویر، سهم یکسان دارند. بعضا حتی در نوع پوشش شخصیت‌هایی که در تصویر حضور دارند هم به این نکته توجه شده که تا حد امکان نماینده مردان و زنان و ایران امروز باشد. تصویری که در یک نگاه کلی تداعی کننده ملت ایران از رنگ‌ها و اقشار گوناگون است. در مرکز این تصویر هم حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای قرار دارد. طراحی دکور مراسم به‌گونه‌ای صورت گرفته بود که در ورودی به میدان، دقیقا در همین بخش از تصویر قرار گرفته و به همین دلیل هم به جای تصویر رهبر انقلاب، شخصیت واقعی ایشان با ورود به میدان، تصویر را کامل کرد.
مدافع مردم
انتخاب چنین طرح و تصویری برای دکور اصلی مراسم آن‌هم مراسمی که در یک محیط و فضای نظامی برگزار می‌شود در بطن خود پیام تلویحی دیگری را هم به همراه دارد. پیامی که به نوعی، برجسته کردن عقبه اجتماعی جمهوری اسلامی را به رخ مخاطب می‌کشد. این‌که حتی قدرت و اقتدار امروز ایران هم نه یک ساختار صرف نظامی و مبتنی بر جنگاوری بلکه قدرتی طبیعی، نرم و جوشیده از بطن امروز جامعه ایران است. نیروی نظامی در چنین نگاهی نه یک چکمه‌پوش دیکتاتور بلکه نیرویی مجاهد و مدافع مردم و ملت محسوب می‌شود.
البته این دکور تنها هنرنمایی مراسم روز گذشته برنامه‌ریزان مراسم نبود. بخش دیگری از این مراسم هم رژه کلاسیک نیروهای نظامی و دیگر طرح‌های غیرکلاسیکی بود که در میدان اصلی دانشگاه افسری اجرا کردند. اجرای طرح چهره شهید محسن حججی و امام خمینی(ره) توسط تعداد زیادی از افسران جوان سپاه پاسداران، از دیگر بخش‌هایی بود که دیدنش در فضای نظامی دانشگاه افسری جالب به نظر آمد. کسانی که سربازی رفته و رژه و حرکت‌های گروهی را تجربه کرده‌اند به‌خوبی می‌دانند که اجرای چنین طرح‌هایی به چه دقت و تمرکز و هماهنگی نیاز دارد.
شهدای مبارزه با رژیم صهیونیستی
حضور سال گذشته رهبر انقلاب در دانشگاه افسری امام حسین(ع) مربوط به نهم تیرماه سال 97 است. دکور طراحی شده برای این مراسم یک دکور ضدصهیونیستی و در حمایت از فلسطین بود. طرحی بزرگ و نزدیک به ابعاد واقعی مسجد الاقصی با تصاویری از شهدای مقاومت؛ از شهید فتحی شقاقی و احمد شیخ یاسینِ فلسطینی و عماد مغنیه و سیدعباس موسوی‌لبنانی تا حسن طهرانی‌مقدم و مهدی لطفی با جمله‌ای بر سر در اصلی مسجد که هشتم اسفند 88 و در دیدار با شرکت‌کنندگان افتتاحیه همایش غزه ایراد شده بود. سوال اساسی این که چرا برای دیدار از چنین طرحی استفاده شده است. کلید پاسخ به این سوال را باید یکی از تمثال‌‌هایی دانست که روی دکور مسجد‌الاقصی نصب شده بود.
شهید مهدی لطفی‌نیاسر کلید پاسخ این سوال است. مهدی لطفی یک جوان دهه شصتی متولد 61 بود. او در فروردین 97 و در حمله موشکی رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی تی-4 در منطقه حمص سوریه به شهادت رسید. هرچند در اردیبهشت همان سال، ایران انتقام این حمله اسرائیلی‌ها را با موشکباران جولان اشغالی از صهیونیست‌ها گرفته بود اما حالا ایرانی‌ها داشتند نشان می‌دادند که از پنجه به پنجه انداختن با صهیونیست‌ها ترسی ندارند. حالا شاید بتوان فلسفه اصلی دکور و ترکیب شهدایی که تمثال‌شان در آن استفاده شده را بهتر فهم کرد. تمام شهدایی که تصویرشان روی دکور رفته، شهدای مبارزه با رژیم صهیونیستی هستند. دکور مراسم دوباره یک پیام غیرمستقیم رسانه‌ای علیه دشمن صهیونیستی بود.پیامی که علاوه بر وجه فرهنگی و عقیدتی، به دلیل نزدیکی به حمله مستقیم صهیونیست‌ها به نیروهای مستشاری حاضر در سوریه، حاوی نوعی تهدید هم محسوب می‌شود که این تجاوز بدون پاسخ نخواهد ماند. اگر در صحت این گزاره شک دارید آن را بگذارید کنار تصویر دیگری از همین مراسم که منتشر و حسابی هم در رسانه‌های داخلی و خارجی خبرساز و حاشیه‌ساز شد. پاسدار جوانی که برای دریافت سردوشی‌اش از فرمانده کل قوا به در قالب رژه به جایگاه نزدیک می‌شد، زیر پوتینش طرحی از پرچم صهیونیست‌ها به چشم می‌خورد. اتفاقی که روز گذشته هم افتاد. مبارزه با دشمن بشریت تا آزادی قدس ادامه خواهد یافت.

محمدصادق علیزاده

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها