ذوالنور در برنامه تلویزیونی دستخط

کاسبان حصر نمی‌خواهند این ماجرا تمام شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور در برنامه تلویزیونی دستخط، جزئیاتی از شرایط فعلی محصورین تشریح کرد و اتهامات به نظام در این زمینه را رد کرد.
کد خبر: ۱۲۳۲۶۰۳

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم در پاسخ به سوالی درباره شرایط محصورین و امکاناتی که در اختیار دارند گفت: یک زمانی هست کسی خود را محروم می‌کند و یک زمانی سیستم و نظام و دستگاه او را محروم می‌کند. الان اینها اگر بخواهند مسافرت بروند، تفرج و تفریح داشته باشند، اگر بخواهند سفر زیارتی بروند، اگر بخواهند دکتر و معالجه بروند ممنوعیت ندارد. تحت‌الحفظ این سفرها را بروند کما این‌که برخی این را رفته‌اند، ولی می‌بینیم یک نفر از اینها از همین فرصت‌ها استفاده می‌کند و یک نفر از موضع لجاجت حاضر نیست، لجبازی و لجاجت است و مقاومت می‌کند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: وقتی خود این فرد از امکانات استفاده نمی‌کند نمی‌توانیم نظام را متهم کنیم. الان هم گشایش‌های زیادی ایجاد شده، ملاقات‌ها متعدد است، رفت‌وآمد بستگان متعدد است، ارتباط با برخی دستگاه‌های ارتباطی فراهم است امروز رفت‌وآمدها بیشتر است و اسم و عنوان «حصر» است و برخی اتفاقاً به همین معترض هستند.
ذوالنور همچنین درباره دیدار دونفره‌ای که پس از حصر با کروبی داشته است گفت: ایشان برای ختم یکی از بستگان مسئول ستاد دفترشان که مرحوم شده بود به قم آمده بودند و بعد خواستند منزل آیت‌ا... صانعی هم سر بزنند، مردم آمده بودند و ایشان در خانه آیت‌ا... صانعی با هجوم جمعیت محصور شده بود و خواستند ایشان را فراری بدهند، جمعیت اجازه نداد و او را به خانه دیگری بردند.

وی افزود: من آن روز عازم قم بودم و گفتم چطور است با آقای کروبی بحث دو نفره طلبگی خصوصی با هم داشته باشیم، گپ و گفتی داشته باشیم. نزدیک 12 شب تا نزدیک 4 صبح با هم بحث کردیم و در مجموع من به یک نتیجه رسیدم؛ برخی دیدند مذاکرات بنده و جناب آقای کروبی به جایی می‌رسد و سیاسیونی نمی‌خواستند این اتفاق رخ دهد، چون اگر حصر شکسته شود چه بهانه‌ای برای تریبون‌ها دارند تا تحریک احساسات کنند لذا نمی‌خواهند. این حصر کاسبانی دارد که نمی‌خواستند اجازه دهند این اتفاق بیفتد.
دفن شفافیت
ذوالنور درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان که اخیرا در مجلس مطرح است گفت: من این طرح را امضا نکردم، چون اعتقاد من این است که این طرح «دفن شفافیت» است؛ طرح شفافیت نیست.
وی با اشاره به طرحی که خودش در این زمینه ارائه کرده بود، گفت: آن طرحی که بنده داشتم می‌گفتم حضور و غیبت و ماموریت و مرخصی، داخل و خارج و رای ندادن نماینده معلوم باشد و رای هم می‌دهد موافق، مخالف، ممتنع معلوم باشد. این کل کار نماینده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: اما این طرح فعلی، کار را محدود به رای کرده است. پس بخشی حذف شد و ابهام غیرشفافیت باقی می‌ماند. دستگاه‌هایی را وارد کرده که شورای نگهبان رد می‌کند. مذاکرات شورای نگهبان درباره اشخاص و حیثیت افراد است، نه شرع و نه قانون اجازه نمی‌دهد این علنی شود. مجمع تشخیص طبق قانون اساسی بر اساس آئین‌نامه داخلی خودش کار می‌کند. شورای عالی امنیت ملی، مسائل امنیتی است و مگر می‌توانند آن را افشا کنند؟ لذا طبیعتاً این طرح توسط شورای نگهبان رد می‌شود و خروجی این است که توپ در زمین شورای نگهبان افتاده و عده‌ای هم که اینجا زیرسوال بودند چرا به شفافیت رای ندادید تبرئه شده‌اند. پس می‌بینیم خروجی این شفافیت، اتفاق نمی‌افتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها