سردار عامری در نشست خبری هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری از حضور دیرینه این ادبیات در ایران سخن گفت

ادبیات پایداری در شاهنامه

ادبیات پایداری عمر درازی دارد. نمی‌دانیم اولین شاعران و نویسندگان و قلم به دستانی که مقابل ظلم و ستم و در دفاع از آزادی و آزادگی نوشتند چه کسانی هستند، اما می‌دانیم این روند ادامه پیدا کرده و به امروز رسیده است. امروز که در سراسر جهان ادبیات پایداری ژانری شناخته شده است و نویسندگان و شاعران بسیاری در آن قلم زده‌اند. ادبیات پایداری در ایران هم عمری طولانی دارد و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و آثار فراوانی که در این عرصه تولید و خلق شده‌اند، گواهی بر این موضوع هستند. روز گذشته نشست خبری هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد تا سردار سرتیپ پاسدار داوود عامری، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و محمدصادق بصیری، مسؤول دبیرخانه هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری درباره جزئیات این کنگره، برنامه‌ها و اهدافش به رسانه‌ها توضیحاتی را ارائه کنند. در ادامه، بخش‌هایی از سخنان سردار عامری و بصیری را با هم مرور می‌کنیم، سخنانی که نکات جالب و مهمی را هم درباره کنگره و هم ادبیات پایداری در خود دارند.
کد خبر: ۱۲۳۲۱۰۳

پایداری، از شاهنامه تا امروز
سردار عامری در ابتدای این نشست، شاهنامه فردوسی کتابی که در قرن چهارم و پنجم به نظم نوشته شده و شناسنامه هویت ایرانی‌هاست را اثری مهم در ادبیات پایداری دانست و گفت: ما برای داشتن ادبیات فاخر نیازمند موتور محرک هستیم، همان‌طور که شاهنامه در گذشته توانست موتور محرکی برای ادبیات پایداری ایران زمین باشد، امروز نیز دفاع مقدس می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند.
او اظهار کرد: ادبیات پایداری می‌تواند نماینده پرافتخاری برای ادبیات کشور نه‌تنها در عرصه تولید آثار، بلکه در اثرگذاری نیز این گونه باشد؛بنابراین ادبیات دفاع مقدس شایستگی جهانی شدن در عرصه ادبیات تبادلی و تطبیقی را دارد. در واقع ارزش‌های نوینی که به لحاظ انسانی در ادبیات ما به وجود آمده و به همت نویسندگان بازنمایی می‌شود، این ظرفیت را دارد.
اول اندیشه، بعد قلم
سردار عامری با بیان این‌که امروز ادبیات دفاع مقدس بسترساز فکر و اندیشه دفاع مقدس و راهنمایی برای نسل آینده است، ادامه داد: آنچه در حوزه‌های هنری انجام می‌شود، تا زمانی که زیرساختی از قلم و اندیشه نداشته باشد، ظهور نمی‌یابد. برای ادبیات فاخر پایداری باید فعالیت‌های زیرساختی انجام شود و یکی از مواردی که توانسته در این زمینه بستر و زمینه جدی را ایجاد کند، کنگره ادبیات پایداری بوده است.
او گفت: برای این‌که ادبیات پایداری را به سطح تعالی برسانیم، باید فضایی ایجاد کنیم تا نسل نو به این عرصه قدم بگذارند و این امر در عرصه علمی، دانشگاهی و پژوهشی نیز مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به بیان جزئیاتی درباره کنگره ادبیات پایداری پرداخت و گفت: هفتمین دوره این کنگره در ۱۷ مهر به میزبانی شهر کرمان و با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه‌های استان‌های دیگر برگزار خواهد شد. در این راستا ۴۰ گروه ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها تشکیل شده و انجمن فرهنگی دفاع مقدس تأسیس می‌شود.
پایداری به دانشگاه‌ها می‌رود
در ادامه نشست، محمدصادق بصیری تاریخچه‌ای از روند ادبیات پایداری بیان کرد و افزود: از سال ۱۳۸۳ این ضرورت نگاه علمی به حوزه ادبیات پایداری احساس و در همین راستا انجمن ادبیات پایداری در دانشگاه شهید باهنر کرمان افتتاح شد.
او ادامه داد: گام بعدی در این زمینه معرفی مقطع کارشناسی این رشته در دانشگاه بود، در گام سوم توانستیم نخستین دوره کنگره ادبیات پایداری را در سال ۱۳۸۴ برگزار کنیم. در گام چهارم راه‌اندازی کرسی‌های تخصصی در حوزه ادبیات پایداری مطرح شد و در این زمینه توانستیم مجلات علمی و پژوهشی ادبیات پایداری را در سال ۱۳۸۸ منتشر کنیم و پس از آن استمرار برگزاری کنگره‌ها را در دستور کار خود قرار دادیم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم با ایجاد قطب علمی ادبیات پایداری، مجوز راه‌اندازی دوره دکتری را دریافت کنیم.
مسؤول دبیرخانه هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری درباره هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری گفت: اختتامیه این کنگره چهارشنبه ۱۷ مهر در دانشگاه شهید باهنر استان کرمان با حضور پژوهشگران برگزار خواهد شد با توجه به این‌که رویکرد اصلی ما در این دوره ادبیات تطبیقی بود، ۵۰ مقاله به دبیرخانه رسید که ۱۵ مقاله برای سخنرانی و ۲۵ مقاله هم برای چاپ در مجله نامه پایداری انتخاب شده است و در این مراسم از صاحبان ۲۵ مقاله تجلیل و قدردانی می‌شود.
محمدمهدی ابوالحسنی، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان در ادامه گفت: طی شش دوره یعنی ۱۴ سال گذشته هزاران مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد و ما شاهد رشد کیفی و کمی به ویژه در حوزه تخصصی ادبیات پایداری هستیم و در آیین اختتامیه نیز چهار عنوان کتاب رونمایی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها