کی سفر مرجع سفر اقتصادی با هواپیما. در کی سفر میتوانید پروازهای داخلی و خارجی را با بهترین قیمت پیدا کنید.
کد خبر: ۱۲۳۰۵۶۶
چگونه با ترس از هواپیما و پرواز بجنگیم؟!

از جمله این پروازهای می توان به پرواز تهران تفلیس، پرواز تهران مشهد، پرواز تهران کیش و.. را نام برد. از جمله موارد شایعی که مسافران ما با آن مواجه اند ترس از پرواز است. همواره سعی همکاران ما راهنمایی مسافران و ارائه اطلاعات به آنان برای داشتن سفری آسوده و راحت می باشد. در این مقاله به معرفی راهکارهایی برای جلوگیری از ترس از پرواز پرداخته ایم.

آیا از هواپیما و پرواز می‌ترسید؟ یا فکر می‌کنید از هواپیما ترسی ندارید اما هنگام شروع پرواز ضربان قلبتان تند‌تر می‌شود، حالت تهوع پیدا می‌کنید، کف دست‌هایتان عرق می‌کند و یا دسته صندلی هواپیما را محکم فشار می‌دهید؟

شاید بسیاری از شما نیز مانند من، ذخیره کردن وقتتان را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهید اما ترس از هواپیما مانع سفر هوایی می‌شود. پیش از هر چیز بهتر است علت ترس خود را بدانید تا با خود رو راست باشید!

ترس از هواپیما یا پرواز در بسیاری از موارد به دلیل ترس از سوانح و حوادثی است که برای هواپیما می‌تواند پیش بیاید. گاهی نیز تجربه یک سفر هوایی بد در گذشته سبب ایجاد ترس فعلی شما شده است؛ اما افراد بسیاری نیز هستند که تا به حال حتی سمت فرودگاه نیز نرفته اند؛ و فقط به دلیل شنیده‌های وحشتناک خود، از هواپیما و پرواز می‌ترسند. ترس از تکان‌های داخل هواپیما و ذهنیت انسان درباره این تکان‌ها و ترس از برخاستن و فرودآمدن و ارتفاع نیز از دیگر علل رایج این اضطراب است؛ اما اضطراب مسافران همیشه به دلیل خود هواپیما یا پرواز نیست. بسیاری از افراد به علت‌های دیگری مانند ترس از محیط بسته (Claustrophobia)، شرایط نامساعد جوی، تنهایی سفر رفتن و دوری از خانواده و دوستان، شلوغی محیط فرودگاه، انجام مراحل پرواز از جمله عبور از گیت‌های شلوغ یا بازرسی‌های امنیتی از پرواز می‌ترسند.

اگر بنا به هر کدام از دلایل فوق اضطراب دست‌های شما را برای خرید بلیت از پاهای شما را برای رفتن تا فرودگاه فلج کرده است جای نگرانی نیست! با کی سفر همراه شوید تا من به شما بگویم چطور با ترس خود مواجه شوید و بر آن غلبه کنید!

در ابتدا بهتر است پیش از سفر خود، درباره ساختار هواپیماها، چگونگی پرواز، امنیت هواپیما و علت لرزش‌های طبیعی هواپیما اطلاعاتی کسب کنید. یادتان نرود که هواپیما برای در آسمان بودن طراحی شده است! پس به این راحتی‌ها دچار نقص نمی‌شود. هواپیماها حتی پس از از کار افتادن موتورهایشان بدون اینکه شما متوجه بشوید مدتی در آسمان باقی می‌مانند. هرگز فراموش نکنید که آمار سوانح هوایی هر سال نسبت به سال گذشته در حال کاهش است. در نهایت در گوشه ذهنتان بدانید که سفر هوایی 29 برابر سفر زمینی امن‌تر است و کادر خدمه هواپیما ده‌ها برابر شما پرواز می‌کنند و کارشان این است.

از جست و جوی اطلاعات و تصاویر سوانح هوایی و سقوط هواپیماها پیش از سفر خود جدا خودداری کنید!

بسیاری از افراد با وجود آمار بالای تصادف‌های زمینی در جاده‌ها باز هم به این دلیل که در هنگام رانندگی کنترل اوضاع در دست خودشان است اما در هنگام سفر هوایی کنترل اوضاع دست فرد دیگری است؛ سفرهای زمینی را به هوایی ترجیح می‌دهند. اگر شما از این دسته افراد هستید به خاطر داشته باشید که حتی در هنگام بیماری نیز اگر به پزشک خود اعتماد نکنید، درمان نمی‌شوید! پس در هنگام پرواز نیز به خلبان و دیگر افراد مسئول در پرواز اعتماد کنید و مهارتشان را باور داشته باشید.

فیلمنامه یک پرواز خوب و آرام را در ذهن مجسم کنید! چند روز پیش از سفر، در ذهنتان تمامی مراحل سفر را در حالی که با موفقیت و آرامش انجام می‌شود تصور کنید.

پیش از اینکه سفر آغاز شود، بهتر است زمان را به خوبی مدیریت کنید تا دیر به فرودگاه نرسید. دیر رسیدن سبب سلب آرامش شما می‌شود.

از حدود 8 تا 12 ساعت پیش از آغاز پرواز از نوشیدن، نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای و قهوه خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها سبب افزایش اضطراب شما می‌شوند. به جای آن، آب و آب میوه بنوشید و بدانید نوشیدن آب سبب کاهش استرس می‌شود؛ و کاهش آب بدن سبب افزایش استرس می‌شود.

استفاده از گیاهان دارویی با خواص آرامبخشی نیز از دیگر راه‌های بی‌ضرر کاهش اضطراب است.

پیش از سفر حتما غذا میل کنید و پرواز خود را با گرسنگی آغاز نکنید. بهترین گروه مواد غذایی برای میل کردن پیش از سفر نیز گروه کربوهیدرات‌ها است.

پیش از سفر همراهان خود در سفر و پس از سوار شدن در هواپیما، مهمانداران را در جریان ترس خود قرار دهید و از اینکه آن‌ها متوجه ترس و اضطراب شما بشوند خجالت نکشید. مهمانداران برای افزایش آرامش شما در هواپیما حضور دارند.

سعی کنید کنار پنجره ننشینید و یا حتما پوشش پنجره را ببندید.

هنگام برخاستن هواپیما و حتی در طول پرواز دست همراه خود را بگیرید. این کار به شما آرامش قلبی و احساس بهتری می‌دهد.

در طول پرواز، به خاطرات شاد گذشته و افرادی که دوستشان دارید فکر کنید. لحظه رسیدن به مقصد خود، تفریحاتی که در سفر به آن‌ها می‌پردازید، لحظات شاد و کارهایی که قرار است در سفر انجام دهید را در ذهن مجسم کنید.

حواس خود را پرت کنید! بستن چشم‌ها و گوش دادن به موسیقی ملایمی که دوست دارید، خواندن کتاب، صحبت کردن با همسفران و حتی شمردن تعداد نفس‌هایتان حواس شما را پرت می‌کند.

نفس‌های عمیق بکشید! آرام کردن ریتم تنفس، پیام حاوی آرامش را به مغز شما ارسال می‌کند. سعی کنید نفس‌هایتان عمیق باشد و حدود 2 تا 3 ثانیه طول بکشد. تنفس تناوبی نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که اضطراب را کاهش می‌دهد. سوراخ سمت چپ بینی‌تان را بگیرید و با سوراخ سمت راست بینی نفس بکشید سپس با سوراخ سمت چپ هوا را بیرون دهید. روش دیگر تنفس نیز تنفسی است که دم آن 4 ثانیه طول بکشد؛ سپس نفس را 7 ثانیه حبس کنید و بعد آن را رها کنید.

در طول پرواز عضلات خود را شل کنید و به یاد داشته باشید که انقباض عضلات بر خستگی شما می‌افزاید.

اگر باور دینی قوی دارید، برای حفظ آرامش از باور خود کمک بگیرید.

در نهایت به یاد داشته باشید که حتی اگر ترس شما خیلی جدی تر از این است که با این روش‌ها درمان شود، روش‌های روان درمانی روانشناسان حتما به شما کمک می‎‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها