اعمال جراحی چاقی که به‌منظور کاهش وزن انجام می‌شود با تغییر در دستگاه گوارش همراه هستند و فقط مربوط به اصلاح ظاهرکوچک کردن شکم نیست بلکه می‌تواند در صورتی که بیماری‌های مرتبط با چاقی مثل دیابت، فشارخون و... وجود داشته باشد آنها را نیز تا حد زیادی کنترل کند به نحوی که عموما چیزی بین 70 تا 80 درصد بیمارانی که دیابت دارند و تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند بعد از یک‌سال یا نیازشان نسبت به دارو رفع می‌شود یا نیاز به مصرف کمتر دارو دارند. به همین علت است که نام دیگر جراحی‌های چاقی را جراحی‌های متابولیک نیز می‌نامند.
کد خبر: ۱۲۳۰۳۲۸

این اعمال به سه گروه تقسیم می‌شود:
1-اعمالی که باعث محدودیت در غذا خوردن می‌شود.
2-اعمالی که باعث ایجاد سوءجذب می‌شود.
3-اعمال ترکیبی.
در ادامه برخی از اعمال جراحی مرسوم و معروف را خدمتتان معرفی می‌کنیم:
عمل جراحی اسلیو: در حال حاضر و در دنیا بیشترین نوع عمل جراحی، چاقی است. در این روش بخش اعظم معده با منگنه‌های ویژه تیتانیومی جدا و از بدن خارج می‌شود. در نظر بگیرید حدود ۸۰ درصد حجم معده شامل قسمتی از معده که هورمون گرسنگی و ایجاد اشتها را ترشح می‌کند طی این عمل جراحی از شکم خارج می‌شود به از این رو بعد از این عمل تمایل و توان مصرف بیش از حد خوراکی وجود نخواهد داشت. از مزایای این روش این است که کمترین تغییر در دستگاه گوارش رخ می‌دهد. دستکاری روی روده‌ها انجام نمی‌شود. البته اگر بیمار اراده سستی داشته باشد و ریزه خوار و شیرین‌خوار باشد، بهتر است عمل اسلیو انجام نشود. بعد از جراحی اسلیو و در صورت عدم رعایت نکات تغذیه‌ای، امکان 15ـ10 در صد افزایش حجم معده و امکان افزایش وزن دوباره تا حدودی وجود دارد.
اگر کسی دچار ریفلاکس باشد(ترش کردن و سوزش سر دل) و درجاتی از برگشت مواد اسیدی از معده به مری را داشته باشد، انجام عمل اسلیو توصیه نمی‌شود، زیرا در دراز مدت باعث بدتر شدن وایجاد زخم‌های مری می‌شود. در انتخاب روش باید حداکثر دقت از سوی جراح صورت گیرد. در افراد با ریزه‌خواری شدید وزن‌های بسیار بالا و بیماری‌های متابولیک خاص و طولانی مدت مثل دیابت، اسلیو گزینه اول جراحی نیست.

دکتر شهاب شهابی

فلوشیپ جراحی لاپاروسکوپی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها