بیانات رئیس قوه قضاییه در مورد برخورد با فسادهایی در درون دستگاه قضایی نشان‌دهنده این است که در موضوع مبارزه با فساد، سلامت نهادهای نظارتی بسیار مهم است و اگر دستگاه‌ها ‌آلوده به فساد باشند، نمی‌توانند با فساد مقابله کنند.
کد خبر: ۱۲۳۰۲۴۲

اصل موضوع برخورد با فساد که در قوه قضاییه آغاز شده اهمیت بسیاری دارد و نشان می‌دهد که این اصل به درستی انجام شده است، به این ترتیب آغاز مبارزه با فساد از درون هر نهاد اقدام مبارکی است که می‌تواند در جلب اعتماد مردم به مبارزه با فساد موثر باشد. البته نکته‌ای که در این میان مطرح می‌شود این است که در این‌گونه موارد مردم بیش از آن‌که این قبیل اخبار مربوط به مبارزه با فساد اعلام شود منتظر مشاهده آثار عملی مبارزه و اطلاع از آن هستند.
موضوع دیگر این که همان‌طور که رئیس قوه قضاییه بیان کرد، دفاع حزبی و قبیلگی از دوستان و همفکران، یکی دیگر از عوامل ایجاد فساد است. متاسفانه چنین مشکلاتی در کشور ما وجود دارد و ملاحظات سیاسی، جناحی و باندی بر ملاحظات عدل و انصاف می‌چربد. بسیاری از افراد و وابستگان به جناح‌ها به محض مشاهده فساد در طرف مقابل شاید درصدد بزرگنمایی آن باشند این در حالی است که اگر یکی از مجموعه خودشان دچار فساد شوند تلاش می‌کنند آن را کتمان کرده و چندان به آن نمی‌پردازند و حتی گاهی در شرایطی از آن دفاع هم می‌کنند. چنین رویه‌ای از مشکلات اساسی است که صراحتا برخلاف آموزه‌های قرآنی است و گاهی ممکن است امر مبارزه با فساد را با خلل مواجه کند.
چنین رویکردی باعث می‌شود افرادی که درگیر فساد شده و به استناد این‌که یک پشتوانه سیاسی و حزبی دارند چندان انجام فساد برایشان مهم نبوده و از مقابله با فساد نیز ترس و واهمه‌ای نداشته باشند. ایجاد چنین فضایی هم آنها را برای ارتکاب فساد گستاخ کرده و هم کار مبارزه بعد از ارتکاب فساد را دچار مشکل می‌کند. در همین راستا می‌بایست هر فردی احساس کند که در رابطه با مبارزه با فساد هیچ حامی و پشتوانه‌ای ندارد که در نتیجه آن افراد در امر ارتکاب رویه‌های فسادآلود دچار تردید شده و به آن مبادرت نخواهند ورزید.


حسین میرمحمد صادقی

معاون قوانین مجلس


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها