وزیر خارجه لبنان در نشستی به میزبانی دانشگاه «هاروارد» حزب‌الله را بخشی از دولت این کشور خواند .
کد خبر: ۱۲۳۰۰۹۸
وزیر خارجه لبنان: حزب الله بخشی از دولت است

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان که هم‌اکنون در سفر نیویورک است، در نشستی به میزبانی دانشگاه «هاروارد» به دفاع از حزب‌الله پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌ های آمریکا علیه حزب‌الله گفت: وضعیت سخت است اما حزب‌الله بخشی از دولت و ملت ماست حتی اگر این موضوع باعث ناخشنودی دولت آمریکا شود. ما به حقمان در دفاع از خود در برابر تجاوزهای اسرائیلی احترام می‌گذاریم؛ شیوه بهتر آن است که اسرائیل به توقف تجاوزهایش قانع شود نمی‌توان پذیرفت که یک‌سوم مردم لبنان «تروریست» خوانده شوند.

باسیل افزود: ما به سمت مرحله سخت‌تر در حرکتیم اما به این موضوع عادت کرده‌ایم. بحران اقتصادی سخت است، بخشی از آن مسئولیت ماست و بخشی از آن نیست. بله ما بحران مالی و اقتصادی داریم اما قادر به ایستادگی هستیم. یکی از راه‌حل‌ها این است که آوارگان سوری به کشورشان بازگردند زیرا اقتصاد ما تحمل هزینه ایستادگی دو ملت را ندارد.

وی در ادامه بر روابط خوب با عربستان سعودی تأکید کرد و گفت: بسیاری از اینکه لبنان در نزاع منطقه‌ای سیاست بی‌طرفی را اتخاذ کرده، ناراحتند؛ ما امید به توسعه روابط با عربستان داریم.

باسیل ضمن اعلام اینکه به نظر وی (فعلا) جنگی در منطقه رخ نخواهد داد، ابراز امیدواری کرد رژیم صهیونیستی ذهنیت خود را تغییر دهد و افزود، البته با وجود «بنیامین نتانیاهو» این موضوع محال است و مواضع کنونی تل‌آویو باعث تنش برای خود این رژیم و لبنان شده؛ حتی اگر اسرائیل به لبنان حمله کند دیگر قدرت برتری را از دست داده است.

وی درباره قصد آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه حزب‌ الله و لبنان گفت: اگر آمریکا این کار را انجام دهد اشتباهی بزرگ خواهد بود که به روابط ضربه می‌زند، انجام این کار حکیمانه نیست و امیدوارم واشنگتن این اقدام را انجام ندهد. به نفع آمریکاست که به ثبات لبنان، حمایت از ارتش و وضعیت مالی آن کمک کند، یادآوری می‌کنم که آمریکا (پیشتر) پذیرفته از دولت لبنان که حزب‌الله هم در آن حضور دارد، حمایت کند.

باسیل در پایان گفت: امیدوارم امور تغییر کند و ما به لطف روابط خوب با آمریکا و ایران نقشی ایفا کنیم؛ نقش ما باید پل ارتباطی باشد نه تخریب‌کننده پل‌های ارتباطی.

در همین ارتباط، باسیل هفته جاری بر اولین بار گفتگویی تلویزیونی با شبکه «ال‌بی‌سی» (وابسته به القوات اللبنانیه) انجام داد و از جمله موضوعاتی که به آن پرداخت ایران و حزب‌الله بود.

وی گفت: ما خواستار حفظ رابطه با ایالات متحده آمریکا، توسعه این رابطه و محکم کردن آن هستیم اما در مقابل، حزب‌الله را سازمانی تروریستی نمی‌دانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها