همزمان با افزایش تنش‌ها در منطقه به‌دلیل ادعاهای مقامات آمریکا و عربستان مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به آرامکو، فرافکنی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با واکنش شدید محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد.
کد خبر: ۱۲۲۹۳۷۰

ماجرا از آنجا آغاز شد که محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان ضمن تاکید بر این‌که ایران به‌دنبال جنگ نیست، در پاسخ به این پرسش که حمله احتمالی نظامی آمریکا یا عربستان علیه ایران چه تبعاتی خواهد داشت؟ گفت: این حمله به «جنگی تمام‌عیار» خواهد انجامید و عربستان باید تا آخرین سرباز آمریکایی بجنگد.
به‌دنبال این اظهارات ظریف، مایک پمپئو که در عربستان به سر می‌برد، در نشست خبری با ادعای این‌که کشورش خواهان دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز است به خبرنگاران گفت: ما برای اهداف دیپلماتیک، خواهان تشکیل یک ائتلاف هستیم اما وزیر خارجه ایران تهدید به جنگ می‌کند و می‌گوید که تا آخرین سرباز آمریکایی خواهند جنگید. ما می‌خواهیم ائتلافی برای دستیابی به صلح ایجاد کنیم.
این فرافکنی و مظلوم‌نمایی پمپئو، واکنش وزیر خارجه کشورمان را به همراه داشت و ظریف در چند توییت، کذب بودن ادعاهای ترامپ را اثبات کرد.
ظریف در یکی از این توییت‌ها درباره مصاحبه‌اش با سی‌ان‌ان توضیح داد و نوشت، من در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تاکید کردم چیزی به اسم حمله محدود وجود ندارد. ایران به هیچ عنوان خواهان جنگ نیست، اما در دفاع از خود قطعا درنگ نخواهیم کرد. همچنین، یمنی‌هایی که سال‌ها تحت حملات بی‌رحمانه بوده‌اند، انگیزه بسیار قدرتمند به منظور ساخت هر آنچه برای دفاع از خود لازم است، دارند.
وزیر خارجه کشورمان در یادداشت دیگری نوشت: پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده وارونه‌نمایی می‌کند؛ این ایران نیست که آرزو دارد تا کشته شدن آخرین آمریکایی بجنگد، بلکه این میزبانان وی از «تیم بی» بودند که ظاهرا آرزو دارند تا آخرین سرباز آمریکایی با ایران بجنگند.
وی افزود: ایران هیچ تمایلی به جنگ ندارد ولی مثل همیشه از مردم و کشور خود دفاع خواهیم کرد.
وزیر خارجه کشورمان همچنین در توییتی با فهرست کردن جنایات در یمن نوشت: خون اعراب در ازای نفت اعراب، الفبای سیاست ایالات متحده است.
تیم بی به‌دنبال فریب ترامپ
وزیر خارجه همچنین با اشاره به ادعای پمپئو که بدون هیچ‌گونه مدرکی، ایران را عامل حمله به آرامکو معرفی کرده و این کار را اقدام جنگی خوانده، نوشت: باقیمانده تیم بی (همراه با هم‌پیمانان جاه‌طلب) تلاش دارند دونالد ترامپ را برای ورود به جنگ فریب دهند. به خاطر خودشان هم که شده، باید دعا کنند به آنچه در پی آن هستند، نرسند.
وی با اشاره به سخنان وزیر خارجه آمریکا نوشت: اقدام به جنگ یا تحریک به جنگ؟ وی در ادامه تاکید کرد: آنها هنوز در حال پرداخت هزینه جنگی به مراتب کوچک‌تر در یمن هستند که با نخوت فراوان می‌خواستند چهار سال پیش، آن را تمام کنند.
همچنین وزیر خارجه ایران در پیامی دیگر خطاب به وزیر خارجه آمریکا نوشت: ترک عادت موجب مرض است آقای پمپئو! دروغ و فریب و پیشانی به خاک ساییدن در برابر دست‌نشاندگان خارجی که به جان و مال دیگران هیچ اعتنایی ندارند، طی روزهای اخیر به سطح جدیدی رسیده است.
ظریف در پیام خود تصریح کرد: مسیر رستگاری این است: مغتنم شمردن فرصت و پایان فاجعه یمن، نه گسترده‌تر کردن آن.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها