مصرف میوسلی بهتر است یا کورن‌فلکس؟

مدتی بود برای رسیدن به وزن مناسب، دور یک سری از تنقلات پرکالری خط کشیده بودم.
کد خبر: ۱۲۲۹۳۴۵

به میوسلی و کورن‌فلکس علاقه زیادی دارم چون انواع مختلف آن حاوی ترکیبات متنوعی است که می‌تواند سبب تنوع وعده صبحانه یا میان وعده عصرانه شود. حالا که به وزن مطلوبی رسیده‌ام تصمیم گرفته‌ام محتاطانه مصرف آن را شروع کنم.
اغلب افراد با واژه کورن‌فلکس یا برشتوک آشنا هستند، اما شاید میوسلی را نشناسند و تفاوت این دو نوع محصول را ندانند. به همین منظور با دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص علوم و صنایع غذایی گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم.
وی به جام‌جم گفت: غلات صبحانه انواع مختلف کورن فلکس و میوسلی را شامل می‌شود. کورن فلکس یا برشتوک شکل حجیم شده غلاتی مانند ذرت، گندم، برنج یا جو است، اما میوسلی علاوه بر غلات حجیم شده حاوی مغزهای آجیلی و تکه‌میوه‌های خشک است. میوسلی از کورن‌فلکس مغذی‌تر است؛ چون شامل انواع مختلف گروه‌های غذایی است اما چون شکر این محصول مشابه کورن‌فلکس بالاست، می‌تواند پرکالری و چاق‌کننده باشد. غلات صبحانه به اشکال مختلف پولکی، پفکی یا دانه کامل تولید می‌شود و تقریبا ارزش تغذیه‌ای یکسانی دارند. در اشکال پولکی و پفکی، غلات را آرد و خمیر کرده با دستگاه‌هایی فرم داده و تحت فشار، محصولی حجیم، هوادار و شکننده تولید می‌شود. انواعی که به شکل دانه کامل حجیم می‌شود چون سبوس‌گرفته هستند و فقط شکل کامل یک دانه غله را دارند در مقایسه با انواع پولکی و پفکی ارزش تغذیه‌ای برابری دارند. در غلات به‌کار‌رفته در کورن‌فلکس و میوسلی معمولا از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌شود. اما انواع رنگی آن حاوی مواد سنتزی است که اغلب در تماس با شیر رنگ آن را تغییر می‌دهد. علاوه بر این در غلات صبحانه از نمک هم استفاده می‌شود و مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون بالا باید محدود شود. دکتر دباغ مقدم افزود: بهترین غلات صبحانه انواع غنی‌شده آن با برخی ریزمغذی‌ها همچون کلسیم و آهن و... است. درخصوص غلات صبحانه رژیمی هیچ‌گونه مواد خوراکی که به‌صورت مطلق رژیمی باشد نداریم و انواعی از کورن‌فلکس‌ها که بدون شکر هستند و گفته می‌شود با میوه‌های خشک یا شربت ذرت و گلوکز شیرین شده‌اند حاوی قند و کالری بوده و چاق کننده‌ بوده و برای افراد دیابتی مضر است. این نوع غلات به واسطه جذب شیر و آبمیوه، ملین شده و به رفع یبوست کمک می‌کند. این محصول را می‌توانید به صورت خانگی و از ترکیب گندمک، ذرت حجیم شده، کنجد، کشمش، مویز، بادام، فندق و تکه میوه‌های خشک همراه مقداری عسل تهیه کنید.

فاخره بهبهانی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها