حافظ قشقایی، بعد از 42 سال جا پای محمد نصیری گذاشت

نقره تاریخی وزنه برداری ایران در سبک وزن

42 سال باید می گذشت تا یک وزنه بردار سبک وزن دیگر از ایران، سر بلند کند و روی سکوی رقابت‌های جهانی بایستد.
کد خبر: ۱۲۲۹۱۸۹

آخرین مدال آور ایران، همان اسطوره دوست داشتنی وزنه برداری ، محمد نصیری بود که در مسابقات جهانی 1977 اشتوتگارت، در دسته 52 کیلوگرم، به روی تخته رفت و با مهار وزنه 135 کیلوگرم در حرکت دوضرب، برای آخرین بار در عمر دوران قهرمانی اش، بر مدال جهانی بوسه زد و یک نقره دیگر به کلکسیون افتخاراتش اضافه کرد. حالا همان نقره دوضرب، در مشت حافظ قشقایی است.
این وزنه بردار 24 ساله کرمانشاهی در نخستین تجربه حضور خود در مسابقات جهانی، با مهار وزنه 149 کیلوگرم در حرکت دوضرب، چشم ها را خیره کرد و برای نخستین بار در سال‌های پس از انقلاب، وزنه برداری ایران را صاحب مدال جهانی در دسته سبک وزن کرد. حافظ که با 7 وزنه بردار دیگر در گروه A دسته 55کیلوگرم رقابت می کرد، در حرکت یکضرب نتوانست رکوردهای تمرینی اش را تکرار کند و پس از مهار وزنه 111، دو بار در مهار وزنه 116 ناکام ماند تا در مکان نهم قرار بگیرد. با این حال اوج درخشش این وزنه بردار در حرکت های دوضرب بود که وزنه های 140 و 149 کیلوگرم را در همان دو حرکت اول مهار کرد و بعد از اوم یون چول، اسطوره پرافتخار سبک وزن دنیا از کره شمالی، در مکان دوم ایستاد. حافظ در حرکت سوم، به مدال برنز مجموع نیز حمله کرد و پشت وزنه 155 ایستاد اما موفق به مهار آن نشد. نماینده کشورمان به این ترتیب با رکورد 260 کیلوگرم، در رده بندی مجموع در مکان هفتم دنیا ایستاد اما با کسب مدال نقره دوضرب، تاریخ ساز شد و نام وزنه برداری ایران را پس از بیش از چهار دهه، با کسب مدال جهانی بار دیگر بر‌سر زبان ها انداخت.
در پایان رقابت‌های دسته 55 کیلوگرم، اوم یون چول از کره شمالی با رکورد ۱۲۸ یکضرب، ۱۶۶ دوضرب و مجموع ۲۹۴ کیلوگرم به سه مدال طلا رسید.
ایگور سان از قزاقستان با رکورد ۱۲۰ یکضرب، ۱۴۶دوضرب و ۲۶۶ مجموع نایب قهرمان جهان شد و عبدالرحیم السالم از عربستان با رکورد ۱۱۸ یکضرب، ۱۴۷ دوضرب و ۲۶۵ مجموع روی سکوی سوم ایستاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها