انتشار عکس با شکستن رمز رایانه ای مجازات سنگینی دارد

فرجام تلخ انتقام‌های اینترنتی

«آن‌قدر به هم علاقه داشتیم که فکرش را هم نمی‌کردم یک روز کارمان به جدایی و بعد هم این اتفاق عجیب بکشد.
کد خبر: ۱۲۲۸۸۸۵

دلیل جدایی من از شوهر سابقم منطقی بود و شاید هر زن دیگری جای من بود و متوجه این مشکل در شوهرش می‌شد، از او جدا می‌شد. من برای نجات خودم و زندگی که هنوز آن را آغاز نکرده بودم، چاره‌ای جز جدایی نداشتم.» اینها حرف‌های زن جوانی است که مدتی پیش به دلیل انتشار عکس‌های خصوصی و سرگذشت زندگی‌اش در یک کانال تلگرامی به پلیس فتای استان خراسان رضوی رفت تا از مجرم اینترنتی شکایت کند.
سپیده داستان زندگی خود را این‌طور ادامه می‌دهد:
« چند سال پیش با مرد جوانی آشنا شدم و بعد از آشنایی‌های اولیه عقد کردیم. چند ماه اول روابط خیلی خوبی با هم داشتیم و خوشحال بودم که مرد زندگی‌ام را پیدا کرده‌ام. اما عمر این شادی خیلی طولانی نبود و بعد از مدتی متوجه شدم او معتاد است. زندگی با یک مصرف کننده مواد مخدر آسان نیست و برای همین پس از دو سال عقد، درخواست طلاق دادم. پس از جدایی، دیگر از شوهر سابقم خبر نداشتم تا این‌که اتفاق عجیبی افتاد و از طریق همکاران و دوستانم متوجه شدم فرد ناشناسی یک کانال تلگرامی راه‌اندازی و همه افرادی را که با من در تلگرام ارتباط دارند، عضو این کانال کرده است. عجیب‌تر این‌که مدیر این کانال تلگرامی، تمام اطلاعات و عکس‌های شخصی‌ام را در کانالش منتشر و حتی ماجرای دو شکست در زندگی مشترکم را برای مخاطبانش توضیح داده بود. نمی‌توانستم ردی از مدیر کانال پیدا کنم و برای همین به پلیس فتا مراجعه و از آنها درخواست کمک کردم.»
همزمان با تشکیل پرونده قضایی برای سپیده، پلیس تحقیقاتش را برای پیدا کردن مزاحم تلگرامی آغاز کرد. پس از گذشت چند روز، تحقیقات پلیس به نتیجه رسید و رد پای مرد مزاحم را پیدا کرد. متهم پس از انتقال به پلیس فتا به جرم خود اعتراف کرد و به افسر تحقیق پرونده‌گفت:« من شوهر دوم سپیده بودم. بعد از گذشت دو سال از زندگی مشترک‌مان، همسرم متوجه اعتیادم شد و فهمید شیشه می‌کشم. با فهمیدن موضوع اعتیاد، بلافاصله درخواست طلاق داد که به‌شدت از کار او ناراحت شدم و کینه‌اش را به دل گرفتم. آن‌قدر ناراحت بودم که تصمیم گرفتم از او انتقام بگیرم. بعد از مدتی متوجه شدم او سیمکارتش را تغییر داده، اما همچنان برای تلگرام از سیمکارت قبلی خود استفاده می‌کند. تلگرامش را هک کرده و تمام اطلاعات، عکس‌های خصوصی و شماره دوستان و همکارانش را که در تلگرام با آنها ارتباط داشت، به‌دست آوردم. پس از آن، یک کانال تلگرامی ایجاد و تمام افرادی که با همسر سابقم آشنا بودند را در آن عضو و داستان زندگی و عکس‌هایش را منتشر کردم، اما مدتی بعد توسط پلیس درستگیر شدم.»

زندان و اعدام، مجازات انتشار تصاویر خصوصی

دکتر آرش حقیقت فرد، حقوقدان
فضای مجازی نامش مجازی است و ریشه‌های حقیقی آن قابل مشاهده نیست، اما در واقع رد پای افراد در این فضا بسیار بیشتراز فضای واقعی دیده می‌شود و قابل ردیابی است. به همین دلیل اگر فردی اقدام به انتشار عکس یا فیلم خصوصی در فضای مجازی کند، توسط پلیس فتا شناسایی و دستگیر می‌شود. مجازات انتشار عکس و فیلم‌های خصوصی افراد در فضای مجازی بسیار سنگین است.
البته تلقی عمومی مردم این است که این قانون و مجازات در مورد انتشار عکس و فیلم‌های بانوان تعیین شده، در حالی‌که این حساسیت نه‌تنها در مورد خانم‌ها بلکه در مورد مردان نیز وجود دارد. بر همین اساس، اگر کسی عکس‌های خصوصی دیگران را به هر طریقی به‌دست آورد که برای به‌دست آوردن آنها رمزهای رایانه‌ای را دستکاری‌کند، حداقل مجازاتی که قانون برای فرد خطاکار تعیین کرده، ده سال زندان است. اگر فیلم و عکس‌های منتشر شده مستهجن و دارای محتوای جنسی باشد، مجازات اعدام و اگر تصاویر به‌صورت بی‌حجاب باشد، حبس در انتظار فرد خواهد بود. معمولا این‌گونه مجرمان به کمتر از سه سال زندان محکوم نمی‌شوند.

نگهداری تصاویر خصوصی در گوشی ممنوع!
نگهداری عکس‌های خانوادگی و شخصی در گوشی‌های هوشمند یکی از موضوعاتی است که پلیس فتا بارها درباره آن هشدار داده است. معاون اجتماعی پلیس فتا در این‌باره می‌گوید: بی‌توجهی به هشدارها و نگهداری اطلاعات و عکس‌های خصوصی در تلفن‌های هوشمند، بستر مناسبی برای سوءاستفاده برخی افراد فراهم می‌کند. امروزه هیچ لایه پنهانی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد و برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان، از کاربران تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی می‌خواهیم به نکات امنیتی زیر توجه کنند.
به‌عنوان اولین و مهم‌ترین نکته، از ذخیره کردن اطلاعات خصوصی مانند فیلم و عکس روی تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ خودداری کنید.
عکس و فیلم‌های خصوصی خود را به هیچ عنوان در اختیار دیگران و حتی نزدیکان و اقوام‌تان قرار ندهید. ممکن است شرایطی ایجاد شود که همان افراد از این عکس‌ها و فیلم‌ها در جهت نیات سوء خود استفاده کنند.
بر روی هر لینکی که از طرف فردی ناآشنا ارسال می‌شود، کلیک نکنید. زیرا با کلیک لینک، بدافزار، عکس و دیگر اطلاعات پروفایل قربانی را سرقت کرده و آن را دستمایه اخاذی و دیگر نیات سوء خود قرار می‌دهد.
برای حفظ امنیت خود، اجازه ندهید دیگران از مجالس خصوصی شما فیلمبرداری و عکسبرداری‌کنند.
موضوع دیگری که برخی هموطنان به آن توجه ندارند، مراجعه به آتلیه عکاسی است. دقت داشته باشید آتلیه مزبور، مجوزهای لازم را داشته باشد، زیرا فعالیت این مراکز بدون در اختیار داشتن مجوزهای لازم غیرقانونی است و احتمال سوءاستفاده از عکس مشتریان، به‌ویژه عکس‌های خصوصی و خانوادگی وجود دارد که می‌تواند زمینه ساز بروز و ظهور آسیب‌های عمیق‌تر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها